Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečnost na silnici ovlivňuje vhodné obutí auta i řidiče

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Na téma volby správného obutí pro naše vozy už toho bylo napsáno mnoho, správné obutí řidiče je ale neméně důležitým aspektem bezpečnosti na silnicích.

Do výběru vhodných pneumatik jsou lidé ochotni věnovat hodiny svého času, málokdo se ovšem zamýšlí nad tím, v čem vlastně usedá za volant. Otázka obutí řidiče je přitom neméně důležitá, což už se v některých státech dokonce promítlo i do zákonů o silničním provozu.

Například ve Velké Británii platí, že oblečení a obutí nesmí řidiči bránit v náležitém ovládání vozidla. Konkrétní volba je ovšem na něm.  V Česku zatím žádná podobná nařízení ani omezení nemáme, do budoucna by ovšem nemuselo být marné se v tomto ohledu ve Velké Británii inspirovat, dodává Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Právě v Británii totiž průzkum odhalil, že nekvalitní obuv řidiče může být skutečně nebezpečná. Sedmadvacet procent respondentů totiž v průzkumu přiznalo, že měli kvůli špatné obuvi problémy s řízením. Dalších 5 % pak uvedlo, že u nich špatně zvolená obuv vedla k nebezpečnému řízení či dokonce nehodě.

A co je vlastně klíčovým prvkem pro volbu ideální obuvi na řízení? Základem je především dostatečný cit na pedálech, který získáte především u bot s tenkou podrážkou. Naopak boty s vysokou a hrubou podrážkou, nebo drobným podpatkem, mohou ovládání pedálu značně zkomplikovat.

Totéž platí pro boty vysoké, omezující hybnost nohy, nebo boty s vysokým podpatkem, které způsobují vratkost nohy. Nevhodné jsou ovšem i volné sandály, pantofle a žabky, u kterých hrozí sesmeknutí z nohy a v krajních případech může dojít dokonce až k jejich zaklínění pod pedály.

Řídit zcela bez bot ovšem také nelze doporučit. Člověku to sice může být příjemné a lepší cit už asi nezískáte, jenže v krizových situacích může být toho citu najednou až moc. Pokud je totiž potřeba prudce dupnout na pedály, může to být pro bosou nohu dost nepříjemné i bolestivé.

Řada lidí proto podvědomě stlačí brzdový pedál s menší razancí, což se může v krizové situaci projevit delší brzdnou dráhou. Při snaze vyhnout se střetu přitom často hraje roli každý metr. A rozhodně si nemyslete, že jsou krizové situace na silnicích něčím výjimečným.

Automobilka Citroën zveřejnila výsledky průzkumu, ze kterého vyplývá, že průměrný evropský řidič za svou kariéru musí 142x nouzově zabrzdit, aby zabránil srážce. Proto ne náhodou v Německu platí, že řidič musí mít na nohou nazuté boty. V opačném případě nemusí pojišťovna uhradit škodu vzniklou z důvodu dopravní nehody,“ uvádí Roman Budský.

Jaká tedy taková ideální obuv vypadá? Nejčastěji se doporučují lehké tenisky nebo mokasíny s tenkou podrážkou, přes kterou budete mít na pedálech dostatek citu. Podrážka by ale neměla být příliš kluzká, aby nedošlo ke sklouznutí nohy z pedálu. Vhodné je také volit boty perforované nebo z prodyšného materiálu, aby se nohy nepotily a řidič měl na cestách dostatečný komfort.

Pokud si ale obuv nemůžete vybrat například kvůli svému povolání, které vyžaduje společenskou, reprezentativní či pracovní obuv, pak se vždy vyplatí vozit v autě rezervní boty na přezutí. Ty obvykle nezaberou mnoho místa a výrazně přispějí k pohodlí i bezpečí na cestách.

Samostatnou kapitolou jsou pak motocyklisté, pro které je správně zvolená obuv naprosto zásadním bezpečnostním prvkem. Zákony po nich sice nic přímo nevyžadují, výzkumy provedené ve Francii ovšem ukazují, že se motocyklisté ve správně zvolené obuvi vystavují o 30 procent nižšímu riziku vážného zranění nohou při dopravní nehodě.

V některých evropských státech, jako je například Rakousko, Belgie, Dánsko, Finsko, Estonsko, Francie, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko a Švédsko, dokonce zkušební komisař v autoškole nezahájí zkoušku, pokud není budoucí motocyklista ustrojen do kvalitního obleku z pevného materiálu a nemá kvalitní rukavice a boty. „V těchto státech vedou motocyklisty k tomu, aby maximálně dbali o svou bezpečnost v silničním provozu, od samého počátku jejich řidičské kariéry,“ dodává Roman Budský.

Jiří Cita, ředitel likvidace pojistných událostí v Kooperativě, pak varuje, že nevhodné oblečení může zajímat i pojišťovny. „Nedávno jsme řešili nehodu motorkáře, který sice měl pevnou obuv, ale pouze nízkou a při střetu s karoserií automobilu mu byla spodní část nohy téměř amputována. Dle znalce, který se k následkům na zdraví motorkáře vyjadřoval, by při použití kotníkové nebo vyšší obuvi byl rozsah zranění výrazně menší. To může ovlivnit i výplatu pojistného plnění.

Volba kvalitního obutí se tak rozhodně vyplatí nejen při vybírání nových pneumatik, ale také při volbě bot před usednutím za volant či řidítka.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

25. 2. 2021 17:21
Voľakedy Botas vyrábal obuv...
pre šoférov so zaoblenou pätou.
Také má v podstate len Puma u modelov CAT.
Lenže, ako mi povedali synovia ,,Tú značku si nekupuj - je out!"