Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak v autě převážet kola? Každá možnost má své výhody

Ondřej Mára Ondřej Mára 13. 7. 2020 • 03:29
19
19
Zobrazit náhledy (19)
Ne všichni řidiči asi vědí, že při převozu kol nesmí být registrační značka překrytá. Až desetitisícová pokuta a zákaz řízení až na rok by asi šoféra pořádně řádně šokovaly. Třetí značky vyráběné doma policie tolerovala do konce roku 2015, od ledna následujícího roku uznává pouze originály (snímek z roku 2014) Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Opel Adam Škoda Fabia Combi

Pokud jste se rozhodli strávit letošní dovolenou aktivně, například v sedle kola, pravděpodobně budete řešit, jak se s ním dostat na zajímavější doma dál od domu. Můžete jet samozřejmě vlakem či autobusem, nás ovšem zajímají možnosti přepravy autem.

Kufr to pobere?

Jako vůbec nejjednodušší a nejlevnější varianta se nabízí přeprava kola v autě, jenže to má svá úskalí. Tím prvořadým by měla být bezpečnost, kdy špatně zajištěný náklad, například v podobě kola, hrozí už jen při intenzivnějším brzdění slušným malérem. Pokud tedy převážíte kolo, byť jen na krátkou vzdálenost, vždy ho důkladně zafixujte.

Mnoho z nás ovšem řeší především otázku prostoru. Kola totiž nejsou zrovna skladná, a pokud nemáte skutečně prostorný vůz, pak se nevyhnete demontáži předního kola, sklápění sedadel a omezování kapacity sedadel, tak úložného prostoru. Při manipulaci s kolem je navíc vhodné zakrýt interiér dekou, jinak riskujete poškození interiéru.

Určité řešení mohou představovat speciální držáky jízdních kol určené přímo do kufru automobilů, ty se však nikdy nestaly příliš populární a tak je dnes nabízí jen hrstka společností pouze pro pár modelů.

video

Střecha není všespásná

Jedno z dlouhodobě nejpopulárnějších řešení, které na první pohled nestojí moc peněz a neomezí prostor ani přístup do vozu, je umístění kol na střechu. To vyžaduje pořízení příčných střešních nosičů, na které se následně umístí stojan na kolo – na střechu lze přitom obvykle umístit až čtyři kola, v závislosti na nosnosti střechy. Při demontáži pak nosič nezabírá v garáži mnoho místa.

Nabídka příčníků i nosičů kol je přitom obrovská, ceny se pohybují již od pár stokorun a navíc je možné nosiče využívat téměř na všech automobilech s pevnou střechou. Nanejvýš změníte příčníky, které ovšem nabízí nespočet dalších využití – od montáže střešního boxu, nosičů jiného sportovního vybavení až po možnost instalace střešního stanu.

Zatím to vypadá na samá pozitiva a sociální jistoty, ovšem nenechte se zmást. Nejlevnější střešní nosiče vás mohou potrápit obtížnou instalací, nízkou životností a komplikovaným uchycením rámu kola do univerzálních držáků. Ani s těmi dražšími však nemáte vyhráno.

Manipulace s několik kilogramů vážícím kolem nad hlavou totiž není nic snadného. Kola na střeše navíc citelně zvyšují citlivost vozu na boční vítr a jeho aerodynamický odpor, což se může výrazně podepsat na bočních náklonech i spotřebě. V neposlední řadě je pak potřeba si vždy uvědomit, že s nasazenými koly je potřeba hlídat výšku podjezdů, opatrně projíždět pod stromy a vyhýbat se vjezdu do garáží.

Nosič na tažné zařízení

Stále populárnějším řešením se tak stávají nosiče na tažné zařízení, které úspěšně rozvíjejí výhody nosičů střešních a navíc je zbavují i několika negativ. Samotný nosič se snadno instaluje, umožňuje snazší a pohodlnější naložení kol – včetně těch elektrických, a navíc snižuje aerodynamický odpor vozu (a tím i spotřebu).

Nezbytným předpokladem pro přepravu kol tímto způsobem je ovšem tažné zařízení, na kterém je nosič upevněn. Kola se přitom nijak nedotýkají karoserie a pro snazší přístup k zavazadelníku je většina těchto nosičů vybavena mechanizmem, který umožňuje snadné a bezpečné vyklopení kol směrem k vozovce.

I nosiče na tažné zařízení však mají drobné nevýhody. Kromě nutnosti mít tažné zařízení, drobného přesahu kol do stran, omezeného výhledu a nepatrně vyšší pořizovací ceny je to především nutnost zajistit viditelnost registrační značky. To znamená buď její dočasné přemístění z vozu na nosič, nebo zažádání o vydání třetí registrační značky na nosič. Ta vyjde na cca 650 Kč a její vydání zabere nanejvýš 30 dnů.

Nosič na zadní dveře

Nosič na páté dveře má k nosiči na tažné zařízení poměrně blízko, v praxi je mezi nimi ale propastný rozdíl. Jistě, pokud nemáte tažné zařízení, tak může jít o lákavou alternativu. Manipulace s koly v nízké výšce je snadná, aerodynamický odpor je menší, nechybí skladnost i schopnost pobrat hned několik kol najednou. Jenže je tu i spousta negativ, které z těchto nosičů dělají jednu z těch horších variant.

A ta začínají již při výběru, neboť je potřeba hledat nosič určený přímo pro váš vůz. Jistě, existují i univerzální modely, jenže ty jen zvyšují už tak dost vysoké riziko poškození laku již při montáži. K poškození vozu ovšem může dojít i při samotném nakládání kola, které je při umístění na páté dveře podstatně blíž vozu.

Na rozdíl od tažného zařízení navíc většina nosičů na páté dveře zkomplikuje či úplně znemožní přístup do zavazadlového prostoru. Tedy rozuměno s naloženými koly. Ta přitom mohou výrazně omezit výhled z vozu, zakrývat registrační značku nebo přesahovat do stran, čímž se vracíme k problémům známým od nosičů na tažné zařízení.

Mazaný Opel

Jak lidem usnadnit převoz jízdních kol řešila v minulosti řada automobilek, většinou to ale skončilo pouze fešnými koncepty. Automobilka Opel ovšem u konceptu neskončila a představila integrovaný nosič jízdních kol FlexFix, který bylo možné objednat k několika modelům.

Držák byl integrován do zadního nárazníku, ze kterého se mnohdy vysunoval i s instalovanou registrační značkou. Příprava nosiče přitom zabrala jen chvíli, pobral většinu dostupných kol, dal se sklápět, měl integrované osvětlení, a pokud se náhodou nevytahoval i se značkou, tak byl alespoň vybaven rámečkem na přemístění RZ. Zkrátka geniálně vymyšlené.

Související články

Témata
14. 7. 2020 09:25
Re: Tak troch jinak.
Spotřeba je větší maximálně o desetinku nebo dvě, ale nějak moc to ale určitě neni. Myslím že na střeše to bude stejné. A sundat rám je jen o povolení čtyřech rychlouzávěrů (jsou to stejné pákové zámky jako ty, kterými se zavírá zadní čelo, a odnesení ke stěně v garáži. Tedy cca 3 minuty. To už jen jak to "vychytáte".
14. 7. 2020 08:24
Re: střešní nosiče
Mozes uviest typ nosica? Ja mam 926 a nic take tam uvedene nie je. Za to zle nalozenie spoznas presne podla toho, ze ti to ide len tazko pakou zaistit. A taktiez to vidiet na celkovom sklone, ze nieco nie je dobre.
13. 7. 2020 20:31
Hm....
Tak moje biky jedine v kufri na stojaka, neriesim pocasie, zlodejov, spotrebu, precestoval som tak celu europu, v nemecku sa da aj dupnut na plyn
13. 7. 2020 17:57
Re: střešní nosiče
Ten nosic sa da usamknut v urcitom rozsahu poloh (nakloneny dopredu/dozadu, doprava/dolava). Neviem ci je to u kazdeho nosica, ale u tohto to ucite je tak, a v navode je to aj zmienene ako "vyhoda". Keby sa zamkynal o krcek pod gulou, tak by sa dal zamknut vzdy len rovnako vzpriameny...
13. 7. 2020 17:51
Re: Tak troch jinak.
Nutno parkovat v garáži, vyšší spotřeba, složitější manipulace pokud chci vozík na něco jiného.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku