Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obytné vozy rostou na popularitě, jaké na ně ale zvolit pneumatiky?

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Mezi řízením klasického a obytného automobilu je mnoho rozdílů, což by měli řidiči zohlednit i při volbě pneumatik.

Popularita obytných automobilů, ať už profesionálně či podomácku vyrobených, je na vzestupu již řadu let. V posledních měsících ale k jejímu výraznějšímu růstu přispěla i pandemie onemocnění COVID-19, která u mnoha lidí výrazně ovlivnila způsob plánování dovolené.

S ohledem na zdravotní rizika se řada lidí rozhodla trávit dovolenou jinak a mnohdy i na zcela jiných místech. Do hledáčků se tak dostaly například kempy, které ale nemusí vyhovovat každému – ať již svou polohou, počtem návštěvníků nebo komfortem. Řešením se tak pro mnoho lidí stala právě obytná auta, která nabízí podstatně větší svobodu.

V inzerci se obytné vozy objevují poměrně pravidelně, jejich rozvržení, zpracování či výbava ale bývá dosti individuální záležitostí. Stále více lidí proto volí možnost postavit si obytný vůz svépomocí, k čemuž mohou na internetu najít nespočet návodů. Inspiraci však ve velkém nabízejí i sociální sítě, kde se stává hashtag #vanlife stále populárnějším.

Jak ovšem připomíná společnost Continental, řada lidí zapomíná na volbu správných pneumatik. „I když mnoho oblíbených modelů obytných vozů lze používat s běžnými pneumatikami, Continental tento přístup nedoporučuje,“ uvádí v tiskové zprávě. A co je tím důvodem?

Pneumatiky pro dodávkové vozy totiž často nabízejí výrazně lepší vlastnosti – a to zejména při plné zátěži. Pneumatiky pro běžné osobní vozy se totiž budou při delší a rychlejší jízdě s plně naloženým obytným vozem více zahřívat, což povede k jejich rychlejšímu opotřebení.

Po zastavení a zaparkování navíc může u chladnoucích pneumatik docházet k různým deformacím, jako je například zplošťování. Kromě robustnější konstrukce a delší životnosti navíc pneumatiky pro dodávkové vozy nabízejí i lepší stabilitu v zatáčkách. Jako příklad zmiňuje Continental například své pláště VanContact, případně celoroční pláště VanContact 4Season, které v testu celoročních pneumatik AutoBild za rok 2020 získaly hodnocení „ukázkové“.

Ještě lepší volbu pak představují pneumatiky s označením CP (Camping pneus), které jsou určeny přímo pro obytné automobily a vyhovují jejich standardům i využití. Tento typ pneumatik zohledňuje například specifické a nerovnoměrné zatížení vozu, ke kterému přispívají například nádrže s vodou a další prvky vnitřního vybavení.

V porovnání s běžnými pneumatiky stejné velikosti pak pneumatiky s označením CP snesou mnohem vyšší tlak a poskytují podobný výkon při zátěži až o 300 kilogramů vyšší. Jako příklad pak Continental zmiňuje pláště VanContact Camper pro celoroční použití, které slibují vyšší stabilitu, výborné reakce na řízení, bezpečné brzdění a vynikající přilnavost i na sněhu.

U dodávek a obytných vozidel navíc Continental doporučuje požívat speciální bezpečnostní příslušenství, jako jsou například robustní kovové ventilky pro dodávkové pneumatiky. Řidičům, kteří nemají s řízením velkých dodávkových vozů zkušenosti, pak Continental doporučuje absolvování speciálních školících kurzů, které je seznámí s nástrahami spojenými s řízením větších vozidel.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

15. 10. 2020 00:20
Dovolená
Také jsme si pořizovali nové auto, protože máme v plánu cestovat, ale v této době je to cestování takové jakési nemožné a tak se nám to trochu posunulo. Nicméně jsme narazili na jedny hrozně levný letenky z webu http://www.letenkyzababku.eu/portugalsko-letenky/ , takže se nějak ještě v tomhle roce zkusíme podívat do Portugalska a myslím si, že na nějakou dobu bude s dovolenýma ámen :(
29. 9. 2020 18:52
Lepsi stabilitu v zatackach?
Jsem si nevsiml. Sice uz patou sezonu pojedu s T6 na sice neznicitelnych dodavkovych zimnich, ale vyjezd z kruhaku pod plynem bude zase do protismeru a v kopci na snehu se na jednicku rozjedu dolu. Proklinam se, ze jsem se nechal a nevzal neco z kategorie na osobak.
Avatar - KANKUNEN
30. 7. 2020 10:44
Já mám na dodávce contíky
po sjetí poloviny vzorek zmizel a zbyly tři podélné drážky, jak to měl kdysi Schumacher na F1. Tráva je teď pro mě nedostupný terén.