Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odborníci varují: Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci

Ondřej Mára Ondřej Mára 19. 7. 2020 • 05:17
7
22
Zobrazit náhledy (7)
Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci

Dálnice běžně patří k nejbezpečnějšímu typu pozemních komunikací, přesto i zde často dochází k vážným nehodám, které mají často společné jmenovatele.

Pro mnoho z nás znamená najetí na dálnici zvolnění v ostražitosti, nastavení tempomatu a užívání si (relativního) komfortu na dlouhém a přehledném úseku silnice. Právě v pohodlnosti, rychlosti a relativní nenáročnosti na řidiče však může být jízda po dálnici zrádná. A to především v noci a zejména pro posádky nákladních vozidel.

Podle statistiky Národní strategie bezpečnosti silničního provozu zemřelo na českých dálnicích mezi lety 2012 až 2019 celkem 228 lidí a 590 utrpělo závažná zranění. Přibližně třetinu obětí smrtelných nehod přitom tvořily posádky nákladních automobilů, což je alarmující zjištění.

V zemích EU se totiž tato hodnota pohybuje na úrovni 10 procent, což řadí Českou republiku na špici. Ovšem tu špatnou špici, jak ve videu publikovaném asociací Záchranný kruh dodává ppor. Miroslav Kolda, vedoucí Oddělení silničního dohledu, Krajské ředitelství policie Karlovarského kraje.

Přes 30 % smrtelných dopravních nehod na českých dálnicích se navíc stává v nočních hodinách, kdy řidiče trápí kromě zhoršené viditelnosti i únava a ztráta bdělosti. I proto si asociace Záchranný kruh vybrala jako inspiraci pro svou novou kampaň dopravní nehodu z října loňského roku, kdy během noci došlo k fatální řetězové srážce několika osobních vozů s kamionem.

Asi hodně motoristů zaregistrovalo v říjnu loňského roku informaci o noční řetězové havárii na dálnici D1, kdy do převrácené hořící cisterny postupně narazilo několik osobních vozidel. O život zde přišel jeden člověk a vážná nehoda si vyžádala také dalších deset zraněných účastníků. Byl to typický příklad nepozornosti a zvýšené únavy řidiče za volantem. I proto nám tato reálná dálniční nehoda posloužila jako další námět pro video kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou,“ vysvětluje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.

Únava ovšem není jedinou častou příčinou fatálních dopravních nehod na českých dálnicích. Řidiči se také často plně nevěnují řízení, nepřizpůsobují jízdu situaci na dálnici a často nedodržují bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. „Bezpečný odstup jsou za sucha dvě vteřiny. To je při stokilometrové rychlosti vozidla asi padesát metrů. Za mokra by to měly být vteřiny tři,“ připomíná jedno ze základních pravidel mjr. Ing. Dušan Uhlík, velitel stanice Karlovy Vary, HZS Karlovarského kraje.

V poslední době se také objevilo několik případů, kdy se na dálnici dostal řidič do protisměru. Tomu už se snaží správci silnic a dálnic delší dobu zabránit instalaci výstražných tabulí, ty však prozatím nejsou všude. A pokud už se vůz do protisměru dostane, pak je při vysokých rychlostech nesmírně obtížné zabránit srážce.

Mnohem častější jsou ale nehody způsobeny únavou, která může mít na řidiče podobný vliv jako alkohol. A i když mnohdy takové nehody končí jen pomačkanými plechy, na dálnici víc než kde jinde platí, že jakékoliv narušení plynulosti provozu může vyústit v řetězovou nehodu s fatálními následky.

Všichni účastníci provozu by měli myslet nejen na sebe, ale také na ostatní, jinými slovy být zodpovědní. Bezpečná jízda po dálnici má své zásady, které je potřeba vždy dodržovat. Vedle pravidelného odpočinku, pozorného sledování dopravní situace, udržování bezpečné vzdálenosti či důsledného dodržování rychlostních limitů je více než žádoucí správné chování při zjištění nečekané překážky, například stojící kolony kamionů. Vedle okamžitého zapnutí výstražných světel je potřeba dodržet záchranářskou uličku, kterou vytváříme mezi pruhem nejvíce vlevo a těmi zbývajícími napravo,“ připomíná Lukáš Hutta výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Řidiči by ovšem neměli zapomínat ještě na jedno elementární pravidlo, které dělá mnohým na dálnici stále velké problémy. Tím pravidlem je jízda vždy v pravém pruhu, a to i v případě komunikace se třemi nebo více jízdními pruhy. Jedinou výjimkou by mělo být předjíždění pomalejšího vozidla či jiná překážka v jízdním pruhu.

Související články

Témata
Avatar - Emel
20. 7. 2020 22:57
Re: dobrá zpráva
400km je pořád za rohem. Před pár lety jsem se ale vracel od moře z Bulharska a zrovna bourali nějakej most na D1... takže jsem jel někudy na Havlbrod a Kolín... a upřímně už mě ty poslední kilometry těžce nebavily... samej kopeček, světla do očí, za každým rohem vesnice...
20. 7. 2020 14:44
Re: dobrá zpráva
ja zase jezdim mnohem radsi na noc, je mensi provoz, na okreskach vidis uz do zatacky ze tam nekdo jede...
kdyz sem jezdival pres 400km na otocku na slovensko, vetsina po okreskach, tak sem vstaval ve 2 rano abych tam po sesty byl, pres den stihnul neco udelat a aspon jednu cestu tak jel v klidu. a to tehdy byl daleko mensi provoz nez dnes.
kdyz vezmu tehdejsi a dnesni mezicasy kdyz jedu cast cesty po stejne trase, tak jen nechapave kroutim hlavou jak sem to moh tehdy davat, navic s mnohem, mnohem slabsim autem, ale je fakt, ze dnes uz jezdim skoro jako beranek ...

jo,to byly zlaty devadesatky
nic podobnyho uz nebude
nejen na silnici ale vubec
ta volnost, svoboda, nevazanost ...
Avatar - Mikesus
20. 7. 2020 11:59
Re: dobrá zpráva
Dlouhý trasy i přes den ( víc než 5 hodin ) preferuji s druhým řidičem a střídání. Be dne samozřejmě se to dá na jeden zatah, v noci je lepší kratky odpočinek v půlce nebo po třetinách. Přeci jen sme jako organismus přizpůsobení na denní život.
Avatar - Emel
20. 7. 2020 11:07
Re: 2sec
Jo, tu bouračku pamatuju... koukal jsem na to video a bylo to divný, ta Octavia snad nebrzdila vůbec, resp. nesvítila ji brzdová světla co jsem viděl. Za ní jela vysoká skříňová dodávka a za ní další menší, přes tu první nikdo nic moc vidět nemohl. Nicméně řidič té Audiny, co nakonec boural zezadu, jel za dalším osobákem a minimálně mohl vidět zběsilé manévry obou dodávek ob jedno auto vpředu.

Většinou teda v levém pruhu vidíš dopředu docela dobře a většinou taky nepovažuju za nutný držet rozestup dostačující k zastavení na 0...
Avatar - Emel
20. 7. 2020 10:44
Re: dobrá zpráva
Přesně, bylo by potřeba spočítat to jako poměr vůči provozu... což je asi dost komplikovaný.

Jinak teda... pár set km klidně v noci, ale fakt dlouhý trasy jsem si zvykl jezdit spíš na den - člověk je odpočinutej... a přece jen řízení ve dne vyžaduje míň pozornosti, protože máš větší přehled.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku