Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odborníci varují: Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci

Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci
Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci
Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci
Až třetina smrtelných nehod na dálnicích se stane v noci
7 Fotogalerie
Diskuze (22)

Dálnice běžně patří k nejbezpečnějšímu typu pozemních komunikací, přesto i zde často dochází k vážným nehodám, které mají často společné jmenovatele.

Pro mnoho z nás znamená najetí na dálnici zvolnění v ostražitosti, nastavení tempomatu a užívání si (relativního) komfortu na dlouhém a přehledném úseku silnice. Právě v pohodlnosti, rychlosti a relativní nenáročnosti na řidiče však může být jízda po dálnici zrádná. A to především v noci a zejména pro posádky nákladních vozidel.

Podle statistiky Národní strategie bezpečnosti silničního provozu zemřelo na českých dálnicích mezi lety 2012 až 2019 celkem 228 lidí a 590 utrpělo závažná zranění. Přibližně třetinu obětí smrtelných nehod přitom tvořily posádky nákladních automobilů, což je alarmující zjištění.

V zemích EU se totiž tato hodnota pohybuje na úrovni 10 procent, což řadí Českou republiku na špici. Ovšem tu špatnou špici, jak ve videu publikovaném asociací Záchranný kruh dodává ppor. Miroslav Kolda, vedoucí Oddělení silničního dohledu, Krajské ředitelství policie Karlovarského kraje.

Přes 30 % smrtelných dopravních nehod na českých dálnicích se navíc stává v nočních hodinách, kdy řidiče trápí kromě zhoršené viditelnosti i únava a ztráta bdělosti. I proto si asociace Záchranný kruh vybrala jako inspiraci pro svou novou kampaň dopravní nehodu z října loňského roku, kdy během noci došlo k fatální řetězové srážce několika osobních vozů s kamionem.

Asi hodně motoristů zaregistrovalo v říjnu loňského roku informaci o noční řetězové havárii na dálnici D1, kdy do převrácené hořící cisterny postupně narazilo několik osobních vozidel. O život zde přišel jeden člověk a vážná nehoda si vyžádala také dalších deset zraněných účastníků. Byl to typický příklad nepozornosti a zvýšené únavy řidiče za volantem. I proto nám tato reálná dálniční nehoda posloužila jako další námět pro video kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou,“ vysvětluje Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.

Únava ovšem není jedinou častou příčinou fatálních dopravních nehod na českých dálnicích. Řidiči se také často plně nevěnují řízení, nepřizpůsobují jízdu situaci na dálnici a často nedodržují bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. „Bezpečný odstup jsou za sucha dvě vteřiny. To je při stokilometrové rychlosti vozidla asi padesát metrů. Za mokra by to měly být vteřiny tři,“ připomíná jedno ze základních pravidel mjr. Ing. Dušan Uhlík, velitel stanice Karlovy Vary, HZS Karlovarského kraje.

V poslední době se také objevilo několik případů, kdy se na dálnici dostal řidič do protisměru. Tomu už se snaží správci silnic a dálnic delší dobu zabránit instalaci výstražných tabulí, ty však prozatím nejsou všude. A pokud už se vůz do protisměru dostane, pak je při vysokých rychlostech nesmírně obtížné zabránit srážce.

Mnohem častější jsou ale nehody způsobeny únavou, která může mít na řidiče podobný vliv jako alkohol. A i když mnohdy takové nehody končí jen pomačkanými plechy, na dálnici víc než kde jinde platí, že jakékoliv narušení plynulosti provozu může vyústit v řetězovou nehodu s fatálními následky.

Všichni účastníci provozu by měli myslet nejen na sebe, ale také na ostatní, jinými slovy být zodpovědní. Bezpečná jízda po dálnici má své zásady, které je potřeba vždy dodržovat. Vedle pravidelného odpočinku, pozorného sledování dopravní situace, udržování bezpečné vzdálenosti či důsledného dodržování rychlostních limitů je více než žádoucí správné chování při zjištění nečekané překážky, například stojící kolony kamionů. Vedle okamžitého zapnutí výstražných světel je potřeba dodržet záchranářskou uličku, kterou vytváříme mezi pruhem nejvíce vlevo a těmi zbývajícími napravo,“ připomíná Lukáš Hutta výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Řidiči by ovšem neměli zapomínat ještě na jedno elementární pravidlo, které dělá mnohým na dálnici stále velké problémy. Tím pravidlem je jízda vždy v pravém pruhu, a to i v případě komunikace se třemi nebo více jízdními pruhy. Jedinou výjimkou by mělo být předjíždění pomalejšího vozidla či jiná překážka v jízdním pruhu.

Vstoupit do diskuze (22)