Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3.0i Biturbo: nový přeplňovaný šestiválec

Ondřej Láník Ondřej Láník 23. 2. 2006 • 01:52
3
22
Vedoucí postavení na poli vývoje spalovacího motoru chce automobilka BMW připomenout všem samostatnou výstavkou úspěšných motorů, které posbíraly vavříny v anketě Motor roku. Představen bude také nový řadový šestiválec s nízkotlakým přeplňováním.

Vedoucí postavení na poli vývoje spalovacího motoru chce automobilka BMW připomenout všem návštěvníkům ženevského autosalonu samostatnou výstavkou úspěšných motorů, které posbíraly vavříny v anketě International Engine of the Year. Představen bude také nový řadový šestiválec s nízkotlakým přeplňováním.

Vývoj motorové novinky je prý již ukončen, ale na ženevské přehlídce automobilové techniky bude ještě prezentován jako koncept budoucnosti s nejistým termínem nasazení do sériové výroby. O co tedy vlastně jde?

BMW se vrátilo k myšlence přeplňování automobilových motorů, kterou v sedmdesátých letech jako jeden z prvních výrobců automobilů do této branže přivedl. Řadový třílitrový šestiválec, který má mnichovská automobilka v současnosti ve výrobním programu, dosahuje nejvyššího výkonu 195 kW při 6600 ot./min, přeplňovaný kolega, opatřený navíc přímým vstřikováním benzínu do válců, dosahuje hodnoty 225 kW, tedy o 30 kW více. Podstatnější je však změna v momentové charakteristice, která při plně otevřené škrtící klapce tvoří přímku reprezentující hodnotu 400 Nm mezi 1500 a 5800 ot./min.

Motivací k těmto hodnotám nebylo rozhodně oslňovat maximálními extrémy. Ty ostatně BMW "vyrobilo" dostatečně přesvědčivě v minulosti, když z motorů formule 1 o objemu 1,5 získalo přeplňováním výfukovým turbodmychadlem i přes mnoho set kilowattů, které nakonec vedly ke změně předpisů královské disciplíny. Cílem konstruktérů BMW bylo tentokrát vylepšit vlastnosti motoru po všech stránkách. Nejde přece totiž jen o vysoký maximální výkon, ale také o provozní vlastnosti, spotřebu paliva, ochotu zrychlovat od nízkých otáček...

Místo jediného turbodmychadla, které by muselo mít vzhledem k tokům ve výfukovém/sacím potrubí objemného třílitrového šestiválce značnou velikost, instalovali technici do větví sacích a výfukových traktů dvě samostatná menší turbodmychadla. Jde tedy o bi-turbo, jehož přeplňování je však jen jednostupňové, na rozdíl od vznětového motoru z BMW 535d, kde pracuje systém dvoustupňového přeplňování, pomocí dvojice za sebou zařazených turbodmychadel. Tomuto systému u BMW neříkají biturbo, nýbrž Variable Twin Turbo (VTT).

Výhody menších turbodmychadel jsou zřejmé. Vzhledem k menšímu momentu setrvačnosti se snáze a rychleji roztáčejí do vysokých otáček. Na druhou stranu nejsou schopny tak extrémních tlaků jako hmotnější zařízení. Zařazením dvou malých turbodmychadel (každé je obsluhováno svojí trojicí válců) byl zvýšen plnící tlak nad okolní atmosférický, a tím je dosahováno zvýšení středního efektivního tlaku ve válcích a konečně také vyššího točivého momentu. Projev motoru je velmi blízký projevu atmosférického agregátu, prodleva související s náběhem plnícího tlaku je podle výrobce takřka neznatelná. Podobnou filozofii ostatně praktikuje švédský Saab dlouhá léta.

Novinkou BMW jsou turbodmychadla vyrobená z nových materiálů, které jsou schopné dlouhodobě odolávat teplotám až 1050 °C, které jsou asi o 100 °C vyšší než v běžných výfukových potrubí dnešních přeplňovaných zážehových motorů. Tento fakt má zásadní vliv na spotřebu paliva, protože při vysokých zatíženích musí být dnešní zážehové motory chlazeny bohatou směsí, která se právě na spotřebě paliva takového motoru zásadně podepíše.

Dalším novým prvkem, jehož přínos je již několik let nejen zkoumán, ale také praktikován (viz motor VW 2.0 TFSI) je kombinace přeplňování a přímého vstřiku paliva. Zde je přímý vstřik proveden centrálně ve válci umístěným piezovstřikovačem, který vysílá přímo do spalovacího prostoru kuželovitý paprsek benzinu.

Podle informací zveřejněných automobilkou by nový motor dokázal zrychlit současné BMW 330i o půlsekundu dříve ve sprintu z 0 na 100 km/h a v pružném zrychlování na druhý nejvyšší převodový stupeň z 80 na 120 km/h za 6,3 s, místo současných 8,2 sekund.

Motor o výkonu srovnatelném s atmosférickým vidlicovým osmiválcem má o 70 kg nižší pohotovostní hmotnost a ve srovnání se stejným přeplňovaným šestiválcem se vstřikováním benzinu do sacího potrubí má asi o 10% nižší spotřebu.

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku