Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 333i tvořilo zcela vlastní kategorii generace E30

Mirek Mazal
Diskuze (40)

První BMW M3 bylo úžasné stvoření, ale praotec sportovně založené generace má nad sebou ještě jeden sběratelsky lukrativnější model. Post nejvzácnější verze edice E30 je vyhrazen něčemu zcela jinému původem sice z Německa, ale určením z dalekých končin.

Ikonické BMW M3 E30 vyráběné za účelem homologace už od března roku 1986 zůstává legendou automobilového průmyslu, věhlas neošizené řidičské techniky v balení kupé dosáhl celosvětového měřítka, kdy označení M3 znají automobiloví analfabeti a ti zkušenější dobře ví, že je řeč o sportovně založeném sedanu či kupé z Evropy. Snad nejznámější bavorský model je sice kulturní dědictví německé výroby, nicméně vyšší řád sběratelského jednorožce čestně zastupuje ještě exkluzivnější typ 333i. 

Fantastické M3 E30 nedoputovalo na trh Jižní Afriky, proto se zrodil plán náhrady ve formě pravostranné verze 333i zvané též „Triple Three“. Mělo se jednat o adekvátní náhradu evropského homologačního stroje vynikajícího jízdním projevem, proto se v zemi auty poblázněné mohla náležitě realizovat působivá alternativa.

Výhradně jihoafrická varianta byla zpočátku koncipována pro soutěžní podniky obsazené dalšími místními specialitami. Lokální poháry jezdily brutální stroje jako Ford Sierra XR8 s V8 z Mustangu nebo Alfa Romeo GTV 3.0 s leštěným Bussem V6. Odpovědí ze střední Evropy bylo BMW 325i E30 upravené mnichovskou továrnou ve spolupráci s postřehy od zkušených inženýrů Alpiny.

Největší změnu prodělal točivý motor M30B32, který byl toho času primárně určen do mnohem větších modelů 533i, 633CSi a 733i. Alpina poskytla zakázkově vyvinuté sací a výfukové potrubí, rovněž byl modifikován systém vstřikování paliva Bosch L-Jetronic, odehrálo se několik dalších změn jednotlivých součástek motorového mechanismu, přičemž všechna vylepšení vedla k podstatně jiné křivce točivého momentu nastupujícího od nízkých otáček. Pobaví nutnost volby mezi posilovačem řízení, nebo klimatizací, protože na obojí nezbylo pod kapotou volné místo.

Rozměrný řadový šestiválec o objemu 3,2 litru produkoval výkon 145 kW (197 koní) při 5500 ot./min a 285 N.m ve 4800 ot./min. Více než použitelné parametry podtrhovala pětistupňová manuální převodovka Getrag 265/5 s krátkými převody a jedničkou vlevo dole. Zadní poháněná kola doplnil diferenciál s omezeným prokluzem od ZF. Bez hrabání kol mohlo Triple Three zrychlovat na 100 km/h za 7,4 sekundy, maximální rychlost údajně dosahovala hodnoty 231 km/h, neméně zaujme údaj průjezdu jednoho kilometru s pevným startem za 28,08 sekundy.

Mezi další změny proti základní 325i patřily přední ventilované a drážkované kotouče o průměru 296 milimetrů dodané Alpinou. Revoluční ABS bylo volitelné příslušenství, stejně jako třeba střešní okno. Naopak standardně byl dodáván aerodynamický balíček M-Technic 1 včetně šestnáctipalcových disků Alpina obutých pneumatikami Pirelli P7 rozměru 195/50 R16. Každé BMW 333i tlumilo nerovnosti technikou firmy Bilstein s mírně tužším nastavením.

Změny k lepšímu jízdnímu chování nebyly zdaleka konečnou úpravou pro Jižní Afriku. Na černém kontinentu se šťastní kupci 333i dočkali i novinek v interiéru, například kaplička přístrojů s červenými analogovými rafičkami jsou drobným detailem typickým u divize BMW M. Kabina byla kompletně potažena kůží, měkký materiál pokryl také sportovní sedadla, tříramenný volant nebo hlavici řadicí páky – vše vyvedené s klasickými sportovními pruhy německého výrobce.

Celkově bylo v letech 1985–86 vyrobeno 210 kusů BMW 333i včetně testovacích prototypů, prodalo se o šest méně exemplářů, které jsou stále nedostatkovějším zbožím. Zájemci vybírali barvu karoserie z nabídky černé Charcoal, červené Henna, bílé Ice a stříbrné AeroCena. Při objednání do výroby byla v roce 1985 asi 41.300 ZAR, což by po přičtení inflace a převodu na české koruny dalo dnes zhruba 800 tisíc Kč. Současní hledači zánovních ojetin Triple Three nemají problém připlatit milion korun a více.

Mirek Mazal
Diskuze (40)

Doporučujeme

1. 2. 2021 15:05
Re: Tak tomu říkám baworácká pecka!!!
mna zaskocila uz aj 2002 ... bez problemov cez 100k :-)
Avatar - palix
1. 2. 2021 13:58
Re: Tak tomu říkám baworácká pecka!!!
To je cena :-! - ale ako plagát na stenu, prípadne model je to pekná dekorácia :-). Pritom kedysi to nebolo až tak extrémne drahé auto - myslím ako napr nedávno Bugatti Veyron a podobné novodobé super drahé autá.
Avatar - lyon667
1. 2. 2021 11:10
Re: Homologační speciál
Těch verzí bylo víc, konkrétně B6 měla motory M30 buď 2.8, nebo 3.5 litru a pak spousta variant s menšími šestiválci M20:
https://www.alpina-automobiles.com/…3er/bmw-3er-e30/

Můj ultimátní dream je šestka B7 Turbo, kterou jsem stejně jako výše uvedenou trojku měl možnost vidět naživo. Tak třeba jednou... :)
Avatar - lyon667
1. 2. 2021 10:54
Re: Tak tomu říkám baworácká pecka!!!
Záleží podle verze, poslední Evíčko s dvouapůllitrem mělo až 240 koní.
1. 2. 2021 09:33
Re: Tak tomu říkám baworácká pecka!!!
to bude asi podobne, ako ked BMW tvrdi, ze linia X nie je SUV, ale SAV ... cize nemaju coupe, ale 2dverovy sedan :-)