Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 440i M Performance – Skoro eMko

Martin Machala Martin Machala 7. 11. 2016 • 02:23
45
59
Zobrazit náhledy (45)
BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4 BMW řada 4
K pravému M4 má verze 440i M Performance „jen“ nakročeno. Je to tak ale dobře.


Design, interiér


Nadšení z BMW M2 ještě zdaleka nestačilo opadnout a už tady máme další zajímavý kousek! Tentokrát takovou minimálně dvoutřetinovou M4, BMW 440i M Performance.

Dodatek M Performance si prosím nepleťte s nejrůznějšími M pakety, kterými můžete dovybavit klidně i nějaký ten mnichovský tříválec. Tady opravdu nejde jen o vzhledové sportovní pozlátko, změny jsou daleko zásadnější a opravdu model 440i přibližují M4. Skoro bych až řekl, že se mi 440i M Performance nakonec zamlouvá víc než zběsilá M4… To bych ale hodně předbíhal. Konkrétní a jednotlivé změny na technice postupně probereme, teď ještě rychle prosvištíme designovou kapitolu.

Oranžová „Šakira“

BMW říká speciálnímu oranžovému odstínu Sakhir Orange a jde o produkt z programu Individual. Produkt je to hezký, působivý, pod různými úhly a nasvícením navíc lak trochu mění odstíny, takže místy BMW vypadá, že je vlastně tmavě červené. Tento velmi efektní lak samozřejmě úplně levný není, za oranžovou „Šakiru“ jsem ale asi čekal ještě víc než čtyřiatřicet tisíc.

Určitě je vám jasné, že tím výčet příplatkové výbavy ani zdaleka nekončí. Vybírám ty nejzajímavější - úžasné dvacetipalcové liťáky pak přijdou na 116.550 Kč, na přední karbonový spoiler si připravte 36.342 Kč, na ten zadní 13.369 Kč, za podobné peníze se prodává i matně černý difuzor. Vše přitom pochází z programu M Performance a řekněme, že bychom prakticky vše mohli považovat za funkční doplňky, ne jen prázdnou estetiku. Že však vypadají skvěle, o tom se přít nebudu.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

Ostatně, jako celé auto. Ač mám s některými výtvory BMW z poslední doby problém (proč je sedmička tak divně neslaná nemastná?), čtyřka kupé se mi líbí hodně. A vyšperkovaná o výše zmíněné prvky ještě víc. Navíc není provedení M Performance tak namachrovaně svalnaté jako kulturistická M4. Tohle je spíš mrštný, šlachovitý atlet.

Uvnitř mě pak naprosto dostal úchvatný volant, jmenuje se M sportovní a patří do základní výbavy modelu M Sport. Ztrácíte se v tom M Sportu a M Performance? Zkusím vysvětlit. Tedy, nejspíš někde existuje základní čtyřka kupé, třeba ji někdo viděl. Většina zákazníků však určitě hned sáhne po jedné z výbavových linií – třeba Advantage, Luxury Line nebo právě M Sport, která přijde na 83.200 Kč. Tu pak můžete doplnit o klasický seznam příplatků (viz tabulka na konci testu), který je společný všem čtyřkovým kupátkům. A potom je tady samostatný M Performance program, jehož část jsem už vyjmenoval. Takže už chápete, proč jsme se z výchozí částky 1.341.600 Kč za nejlevnější 440i Coupé dostali až na 2.302.217 Kč za testovanou „Šakiru“?

Pořád víc se mi zamlouvá koncept interiéru BMW, který do klasiky natočené k řidiči a vybavené normálními tlačítky, dokázal nenásilně zakomponovat moderní infotainmentová udělátka. Základní funkce ovládáte postaru, velký displej v horní části přístrojovky vůbec neruší, pohyb v menu je logický a jednoduchý. Naprostá spokojenost!

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

Motor, jízdní vlastnosti


O kousek víc!

Nyní přejdeme již k technickému přínosu programu M Performance, týká se totiž také pohonné jednotky. Instalace Power kitu se postarala o zvýšení výkonu z původních 240 na 265 kW, hodnota nejvyššího točivého momentu se posunula z 450 na 500 N.m, jeho maximum je sice k dispozici o něco výš, 1520 otáček ale taky není úplně špatný výsledek (před M Performance zásahem to bylo 1380). Těžko říct, do jaké míry je toto zvýšení opravdu citelné. Přímé porovnání s výchozí 440i jsem neměl, ovšem vzhledem k tomu, že BMW udává i pro M Performance verzi zrychlení za shodných pět sekund, velký rozdíl to opravdu nebude.

Popravdě řečeno, úplně potřeba to není. Z už tak famózního motoru by se prostě stal ještě o kousek famóznější. Řadový šestiválec přeplňovaný jedním dvoukomorovým turbodmychadlem je z dnešního pohledu až nepochopitelně charakterní jednotka, díky za ni! Však už se nad ním v prosincovém testu modelu 340i rozněžnil i Honza, vzpomínající na neméně úžasný řadový šestiválec v E46. Tehdy šlo samozřejmě ještě o atmosférickou jednotku, s označením M54B30. Honza nemohl zapomenout hlavně na lineární zátah a samozřejmě parádní zvuk.

Právě u lineární charakteristiky bych chvíli zůstal. To je věc, kterou třeba jednotkám TSI kolikrát vyčítáme – konstantní zátah bez špičky, podobný elektromotorům, jízdní zážitky zrovna nevyvolává. Tady by to mělo být podobné. Maximum točivého momentu v patnácti stech a neutuchající síla do nějakých pěti tisíc. Mělo by to být podobně sterilní, ale není. Těžko říct, jak se to BMW přesně povedlo, podle udávaných čísel by plynulý zátah neměl být ničím „narušený“… Tahle mnichovská lineárnost ale graduje! Nad pěti tisíci byste dali ruku do ohně za to, že sepnulo druhé turbo, nebo že se stalo něco obdobně zásadního. Šestiválec je najednou ostřejší a k sedmi tisícům vyloženě letí.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

Je to krásné, trochu staromilské divadlo. A pak je tu samozřejmě zvuk, v případě M Performance verze vylepšený o tlumič s aktivní klapkou. Ten je součástí už zmíněného Power kitu, který jako celek přijde na necelých osmdesát tisíc. Snad aby tato položka ospravedlnila výši investice, snaží se výfuk hned po nastartování. A to velmi. A pak znovu a ještě více nad zmíněnou pětitisícovou hranicí. Zvuk je to velice řízný, ne nepříjemný, jako fanoušek tradičního řadového ozvučení jsem ale párkrát měl pocit, že mě přidané vřeštění okrádá o část klasického zážitku. Ale zase – u verze M Performance asi těžko čekat, že by si jen tak ševelila.

Spotřeba paliva je dalším příjemným překvapením jednotky s třílitrovým objemem. Do devíti litrů jsem jezdil i při lehce svižnějším tempu, ve městě kolem deseti a sprint mód přinesl zhruba patnáctilitrové hodnoty. To už ale muselo být!

Jedna velká piha

Ať to máme za sebou – nepochopil jsem, jak může mít jinak geniálně řidičské auto tak strašné řízení. Ani v nejostřejším, nejsportovnějším režimu jsem se nedočkal alespoň trochu odpovídající zpětné vazby, stále jsem jen točil volantem, aniž bych měl ponětí, co se vepředu děje. Nepochopitelný lapsus.

A pak jsem se hodně obával o jízdní komfort, při pohledu na nizoučké dvacetipalcové runflaty se mi těžko bude někdo divit. Pohodlné BMW 440i M Performance není, prkenné a obtěžující však také ne. Třeba M2 je rozhodně tvrdší, tu jsem si na každodenní použití představit nedokázal, 440i M Performance určitě ano. Auto je celkové tuhé, většinu nerovností zvládá překvapivě obstojně. Vlastně se dlouho neděje skoro vůbec nic, jakmile však dojde na drsnější výtluk, ozve se příšerná rána. Holt, třicetiprocentní runflaty se nakonec musí projevit.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida
 

A copak nového nám přibylo na podvozku? Přece diferenciál s omezenou svorností za sedmdesát tisíc! Úžasná věc, že by se však chování 440i dramaticky změnilo, to říct nemůžu. Respektive, lepší je nejspíš ve všem, co dělá, že by ale na výjezdech po jen trochu důraznějším sešlápnutí plynu okamžitě vybočovala záď, to se bát nemusíte. Oranžová Šakira zůstávala dlouho, velmi dlouhé neutrální – koneckonců, i při čisté stopě je sedmdesátitisícová pomoc znát.

M2 je rozhodně divočejší, při výjezdech nervóznější, do smyku přechází rychleji. A M4, to už je brutalista, z něhož jde pomalu strach. BMW 440i Performance je takové civilnější, rozumnější. Na rychlou jízdu se dívá dospěle – proč bych měla blbnout jak M2? Já chci přece jet rychle, účelně. A nechci se prvoplánově honit za výkonem jako M4…

Na rozdíl od M bavoráků mě M Performance netrápil ani nelogickým voličem jízdních režimů – v 440i je BMW klasika, ne ta divný věc, kvůli které jsem pravidelně jezdil dopředu místo dozadu a naopak. Automat mi přišel hlavně v komfortnějším módu přívětivější, plynulejší, ne tak mechanicky škubavý.

Závěr


Řízení. To byla jediná věc, která mi vyloženě vadila. Jinak je BMW 440i M Performance neskutečně dotažený mix všeho, pro co stojí za to ještě řídit. Neuvěřitelný šestiválcový poklad je i přes přeplňování a zpočátku lineární charakteristiku charismatický až za roh, spotřeba je víc než přijatelná, zvuk parádní (občas možná až moc uřvaný, tady se projevuje příslušenství M Performance). Podvozek není ultimativně tvrdý a díky diferenciálu s omezenou svorností úžasně rychlý a při případném driftování plynulejší. Víc než rozumná sedmdesátitisícová investice.

V programu M Performance samozřejmě najdete i neužitečné efektní karbonové blbůstky, ale také opravdu užitečné vybavení, které vaše BMW posune na jinou úroveň. Udělá to ale citlivě a v mnoha případech smysluplněji a rozumněji než nekompromisní a často trochu nabubřelé M modely.

Až si budete kupovat čtyřkové BMW, zatrhávejte v příplatkové výbavě prvky M Performance. Na lepší audio, jízdní asistenty a podobné zbytečnosti se vykašlete.

Nejlevnější verze modelu1.016.600 Kč (420i Coupé)
Základ s testovaným motorem1.341.600 Kč (440i Coupé)
Testovaný vůz bez příplatků1.341.600 Kč (440i Coupé)
Testovaný vůz s výbavou2.302.217 Kč (440i Coupé)

Plusy

  • Charakterní motor s přijatelnou spotřebou
  • Skvělé jízdní vlastnosti, stále slušný komfort
  • Uživatelsky dokonalý interiér
  • Atraktivní design

Minusy

  • Naprosto necitlivé řízení

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
BMW 440i M Performance
Cena základní sestavy 1 341 600 Kč
Výbava základní sestavy Sedmnáctipalcová litá kola, dojezdové pneumatiky, zadní parkovací asistent, tempomat, bi-xenonové světlomety, mlhovky, dešťový senzor, elektricky nastavitelné sedačky, automatická klimatizace, palubní počítač. Kč
Cena testované sestavy 2 302 217 Kč
Výbava testované sestavy Diferenciál s omezenou svorností (+70.265 Kč), Power & Sound Kit (+78.808), chromované koncovky výfuku (+6550 Kč), osmnáctipalcové brzdy (+78.496 Kč), dvacetipalcová litá kola (+116.550 Kč), černé ledvinky (+3636 Kč), karbonový spoiler předního nárazníku (+36.342 Kč), zadní karbonový spoiler (+13.369 Kč), zadní matně černé difuzor (+13.515 Kč), černé nástavce prahů (+9922 Kč), model M Sport (+83.200 Kč), kožené čalounění (+43.784 Kč), metalíza (+34.376 Kč), automatická převodovka (+62.738 Kč), variabilní sportovní řízení (+6682 Kč), parkovací kamera (+11.206 Kč), zatmavená okna (+9334 Kč), samozatmívací vnitřní i vnější zpětná zrcátka (+14.690 Kč), vyhřívané přední sedačky (+9880 Kč), kůží obšitá přístrojová deska (+29.380 Kč), LED světlomety (+42.458 Kč), aktivní ochrana (+9334 Kč), Driving Assistant (13.884 Kč), head-up display (+22.152 Kč), audio Harman Kardon (+29.094 Kč), adaptivní podvozek (+18.954 Kč), přední a zadní parkovací senzory (+5330 Kč), navigace (+72.358 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 265 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1520 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.4
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 520
Rozměr pneu: 225/35 R20, 255/30 R20
BMW 440i M Performance
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4638
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1392
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 560
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 720
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
17. 11. 2016 02:51
Re: Vada dosti podstatna ...
U E39 mají relativně méně přesné (ještě šnekové) řízení pouze 8mi válcové verze, ostatní verze nemají s přesností (už hřebenového) řízení problém.
Např. R6 modely s příplatkovým "servotronikem" (proměnlivá účinnost posilovače) se řídily velmi dobře.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
16. 11. 2016 08:27
Re: Vada dosti podstatna ...
Krásně popsané. Super. Je fakt, že třeba Angláni často mluví o tom, že je řízení dobře vyvážené. Já si pod tím představuji to, že má prostě dobře zvolený převod, respektive že určitému natočení volantu odpovídá správná míra vychýlení kol. Někdy to je docela znát. Příklad. Obecně lidé vychvalují řízení starého BMW řady 5 E39. Mně se však nikdy moc nelíbílo. Možná právě kvůli vyvážení. Oproti moderním autům musíte při odbočování hrozně moc točit volantem. Zřejmě to má málo strmý převod. A ano mechanický cit skutečně autům chybí i když i některých se najít dá. Třeba u poslední generace Toyoty Celici, ale to už není moc současné auto. S tím testovaným BMW jsem nejel.
11. 11. 2016 06:37
Re: Nac takove 440i M...
Mel jsem tu cest si letos 440i GC otestovat a muzu potvrdit, ze svezeni to bylo paradni. V tu dobu jsem ale uvazoval o M3 v manualu, ktere jsem si tez otestoval, zavrhl a koupil M140i. Mel jsem pred tim nejakou chvili F15 X5 40d xDrive a na jeji velikost jsem si nikdy nezvykl. I M3 se me zdala stale moc velka a tak jsem skoncil u 1er. Neplanuji si ji ponechat nejak dlouho a pak asi pujdu do X2 nebo X4, se kterou jsem se take jiz svezl a udelala na me dobry dojem.
10. 11. 2016 23:07
Re: Nac takove 440i M...
Prave jsem pred par dny privezl 440i GC (ne xdrive!) tez Power + sound kit, mel jsem moznost drive jezdit 435i coupe a tohle jede tedy o dost lip a 0-100 je urcite pod 5sec ;-) Jinak rizeni neni nijak podstatny trouble a to jestli to je nebo neni sportovni auto je treba se svezt,... M4 jsem neměl možnost zkusit, v principu by mě to určitě zajimalo a pokusim se to udělat, ale myslím že z pohledu člověka , který nemá závodní historii to musi byt už hardcore, protože tohle jede neskutečně rychle, v režimu S je tvrde až až a výfuk taky práská hodně důrazně. S cenou to taky není taková hrůza, na tyhle motory jsou u bmw výrazné cenové akce a když jde vyrešit dph jste kolem 1,3!!
Avatar - speedfred
9. 11. 2016 16:55
Re: Je to vlastne 330i
čo potom taký MB A45 ??

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku