TEST BMW 530d xDrive GT – M turismo
Když se M paket nabízí i pro řadu 7 nebo všechna SUV od X1 po X6, bylo by nespravedlivé, aby se nedostalo i na řadu 5 v provedení Gran Turismo. Crossover s rysy limuzíny, liftbacku a SUV se dočkal v závěru loňského roku.
Co zákazník dostane za svých 149 tisíc? Na první pohled toho není mnoho. Samozřejmě specifický design nárazníků, 19palcová M kola, černé okenní lišty BMW Individual, černý strop, sportovní volant, sportovní sedadla s čalouněním látka/Alcantara a M sportovní podvozek. Ten je u 5 GT nabízen i s pohonem všech kol xDrive.
Kožené čalounění pro M paket stojí 36 tisíc, už to je úspora 15 tisíc. 19palcová kola pro GT pořídíte od 38 tisíc a dál to naskakuje samo: černý strop a sportovní podvozek za 10, černé okenní lišty a M volant za 6 tisíc a sportovní sedadla za 15 tisíc. V BMW to mají dobře spočítané, jednotlivými příplatky jsme se dostali na stejných 149 tisíc a nemáme ani M kola, ani aerodynamický paket se sportovním designem nárazníků.
Zapomenout ale musíme na černou metalízu. S M paketem se dodává jen čistá nemetalická černá, nebo perleť z palety BMW Individual, jakou měl testovaný vůz. A ta stojí nemalých 58 tisíc korun.
Všechny ty designové změny jsou příjemné. A sekunduje jim praktický zásah do vlastností auta: sportovní podvozek. Kombinace M paket a xDrive dosud v BMW vylučovala instalaci sníženého podvozku, 5 GT ale zavedenou praxi mění!
Ne že by pětkové Gran Turismo bylo ve výchozím nastavení špatné, ale teprve s M podvozkem se z něho stává ten správný bavorák. Normálně je totiž GT poněkud vláčné, přestože v rozhodujících okamžicích řidiče „podrží“. Až úpravy s logem M dodají ten správný pocit spojení s autem.
Daní za to je pochopitelně horší komfort tlumení malých nerovností. Na těch velkých je ale BMW i tak překvapivě pohodlné. Přejezd příčného prahu doprovází jen tlumené žuchnutí, jako v opravdovém SUV.
bmw testy vyssistredni Naopak nad úrovní SUV je interiér. Prostorové poměry může bavorská X5 jen závidět. Místo na zadních sedadlech si dokonce v ničem nezadá s prodlouženou verzí řady 7 – nebýt svažující se střechy, musela by se mnichovská vlajková loď před 5 Gran Turismo sklonit.
Interiér s M paketem je vyšperkovaný čalouněním Alcantara/látka, hliníkovým dekorem a černým stropem. Přední sedačky mají skvělé boční vedení, pozici na okraji luxusního segmentu ale příliš nesluší částečně manuální seřizování. Řešení se nabízí v ceníku příplatkové výbavy.
Třílitrový diesel by měl být vedle dříve testovaného biturba 535d chudým příbuzným… ale není! Rozdíl 40 kW a 80 Nm vypadá na papíru drtivě, leccos už ale napoví srovnání akcelerace z 0 na 100 km/h: 6,0 sekund pro 535d a 6,9 sekundy pro 530d.
Biturbo nemá zásadní převahu ani v nízkých otáčkách. Rozdíl mezi motory se nejvýrazněji projeví v druhé polovině rychloměru, kdy 530d zrychluje méně ochotně a akceleraci vzdá na tachometrových 230 km/h. Z 535d GT jsme před rokem na německé dálnici vytáhli přesně o 10 km/h víc.
V běžných rychlostech se ale rozdíly stírají. Základní dieselový třílitr s přehledem zvládá klidnou jízdu v nízkých otáčkách i efektní dieselové roztahování. V tomto světle se 120tisícový příplatek za 535d jeví příliš vysoký. Mnichovští ale určitě mají ve své cenové politice jasno – těch, kdo potřebují biturbo, se najde dost.
Ale že by si slabší motor za své služby žádal menší přísun paliva, to zase ne. Největší rozdíl je mimo město, kde dokáže 530d GT vystačit se šesti litry na 100 km (při konstantních 100 km/h dokonce 5,3 l/100 km), na dálnici i ve městě se ovšem apetit srovnává. Kdo chce cestovat rychlostí 200 km/h, spálí každých 100 km 12,5 litru – vzhledem k velikosti a hmotnost auta slušná hodnota, však motor točí na osmičku jen 2700 min-1.
Celkový průměr se v testu udržel na 9 litrech, stejně jako u 535d GT.
Z další poznatků stojí za zmínku opravdu precizní dávkování brzd se slušným účinkem. Naopak negativem je nutnost mlátit bočními dveřmi – mechanismus je zjevně stavěn na příplatkové elektrické dovírání Soft-Close (16 tisíc korun).
Můžeme tisíce hodin lamentovat, kam spěje BMW. Fakta jsou ale jasná: prvotní šok opadl, absurdní proporce sice zůstávají, ale řada 5 Gran Turismo je kvalitní auto, za které se v Mnichově rozhodně nemusí stydět.
Je úspornější a živější než srovnatelně motorizované SUV, nabízí více vnitřního prostoru a přitom dokáže zaujmout skalní zastánce kategorie SUV zvýšeným posazem i pohonem všech kol. S M paketem zahání poslední pochyby – přes všechny zvláštnosti má 5 GT ty pravé vlastnosti BMW.
Druhý pohled (Aleš Jungmann) |
Lehce otylému GT jsem dlouho nemohl přijít na chuť. Metoda výroby aut „Dnes vaří pejsek s kočičkou“ je sice možná pro výrobce lákavá, avšak ani prodejně GT neláme rekordy – třeba v USA jde o jasný propadák. Zákazníci pětku s přídomkem GT zkrátka nepřijali dobře.
Po vyzkoušení námi testované verze ale musím změnit názor. Auto postavené tak, jak jsme jej měli k testu, je prostě trefa. Vznětový šestiválec je dle mého názoru absolutní špičkou mezi klasickými šestiválcovými diesely, má perfektní zátah a na diesel nezvykle vytříbený zvuk. K tomu přidejte M paket, výborné jízdní vlastnosti a spoustu (spoustu!) místa pro nohy na zadních sedadlech. Pořád sice nechápu, proč by si měl někdo kupovat 5 GT a ne něco z výborné čtveřice 5 / 7 / X5 / X6, ale proti gustu... |
První cena vozu | 1.422.500,- Kč (530d GT/180 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.422.500,- Kč (530d GT/180 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.487.500,- Kč (530d xDrive GT/180 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.978.850,- Kč (530d xDrive GT/180 kW) |
Plusy
- Vysoká kvalita zpracování interiéru
- Velký vnitřní prostor
- Kultivovaný naftový motor
- Precizní dávkování brzd
- Vzhledem k velikosti a hmotnosti nadprůměrná ovladatelnost
- S M paketem velmi dynamický podvozek
- O 120 tisíc korun levnější než 535d
Minusy
- Aerodynamický hluk od bezrámových oken
- Přenos rázů od kol do karoserie na větších nerovnostech
- Obtížné parkování při standardních rozměrech parkovacího místa
- Diskutabilní proporce a design zadní části karoserie
- Výkon základní audiosoustavy
- Ve městě a na dálnici není úspornější než 535d