Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW E36 Compact s dvanáctiválcem znáte? Bláznivý projekt se zrodil v 90. letech

Jan Zajíc Jan Zajíc 14. 12. 2021 • 01:16
18
Zobrazit náhledy (18)
BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12 BMW E36 V12

V roce 1994 automobilka začala prodávat řadu 3 v "krátkém provedení", které neslo označení Compact.

A právě tento třídveřový hatchback si v roce 1996 vybral známý úpravce Racing Dynamics pro jeden mimořádný projekt. Společnost se rozhodla, že pod přední kapotu malé E36 nacpe vidlicový dvanáctiválec z BMW řady 8. Říká se, že firma si "prostě" dala cíl, že do nejmenšího dostupného bavoráku umístí největší motor, jaký tehdy mnichovská automobilka nabízela.

Zajímavé ale je, jak moc se informace o tomto projektu liší. I když vlastně se asi nemůžeme moc divit, jde přece jen o 90. léta.

Zdroje se například rozcházejí už u onoho dvanáctiválce. Podle některých informací v Racing Dynamics (údajně šlo o italskou pobočku firmy) sáhli po pětilitrovém motoru z 850i, podle jiných po 5,4litrové jednotce z 850Ci a občas se objeví také 5,6litrový agregát z 850CSi. Nová V12 nahradila buď 1,6litrový čtyřválec o výkonu 75 kW verze 316i, nebo osmnáctistovku o výkonu 103 kW varianty 318ti.

V hotovém autě každopádně dvanáctiválec měl mít objem 5,6 litru, takže je pravděpodobné, že výrobce se k tomuto objemu dostal převrtáním původní pohonné jednotky. Motor dostal i další úpravy a výkon přesahoval 400 koní.

Některé zdroje hovoří o maximálním výkonu 475 koní v 5.900 min-1 a nejvyšším točivém momentu 554 N.m, narazili jsme ovšem také na 427 koní. Upravený Compact měl zrychlovat z klidu na stovku 4,5 sekundy, maximální rychlost činila 306 km/h.

Instalace velké V12 si samozřejmě vyžádala řadu modifikací, přepracován musel být motorový prostor, upravovaly se podběhy a příčky. A změnil se i podvozek. Zadní nápravu se samosvorným diferenciálem a řadu dalších důležitých dílů společnost převzala z BMW M3 E36. Motor byl spojen s upravenou šestistupňovou manuální převodovkou od firmy Getrag. Auto dostalo také silnější brzdy. Není divu...

Kola byla osmnáctipalcová, na tehdejší dobu obrovská, a obouvala pneumatiky Pirelli.

Společnost Racing Dynamics zřejmě postavila jediný exemplář. Jak dopadl a jestli třeba dnes ještě jezdí, bohužel nevíme.

Doporučujeme

Témata