BMW Hydrogen 7 – přichází doba vodíková
Mnichovská automobilka představuje sériový automobil poháněný vodíkem.
BMW se vydalo trochu jiným směrem využití vodíku, než jsme byli doposud zvyklí a připisuje si díky tomu světové prvenství. Zatímco u vozů Honda FCX, které už jezdí v běžném provozu ve službách japonských a amerických institucí, měst, ale i soukromých osob, jsou palivové články určeny k pohonu elektromotoru, u BMW řady 7 Hydrogen je vodík spalován přímo ve válcích relativně běžného motoru s vnitřním spalováním.
Tím je vidlicový dvanáctiválec o výkonu 191 kW (260 k), který s vodíkem ve válcích zvládne zrychlení na stovku za pouhých 9,5 s, přičemž je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 230 km/h. Akční rádius vozu s plnou nádrží vodíku činí více než 700 km, což z něj dělá vůz použitelný i v místech s malou hustotou čerpacích stanic (tedy prozatím všude…).
Rozšíření tohoto vozu s nulovými emisemi škodlivin je tedy závislé pouze na síti čerpacích stanic a pochopitelně na ceně vodíku, jehož výroba je v současnosti stále ještě příliš drahá.
Až čas patrně ukáže, zda je lepší cesta, kterou šla Honda, nebo BMW. Výhodou BMW 7 Hydrogen je, že může v případě potřeby spalovat také klasický benzin.
Na závěr se sluší poznamenat, že automobilek, které se navzájem přetahují o vodíková prvenství, je více. Přesněji řečeno 3. Zatímco Honda jasně vede co se týče uvedení prvního vodíkového vozu do provozu, na trh a dokonce i zahájení prodeje soukromým osobám, BMW se chlubí prvním sériovým automobilem spalujícím vodík v zážehovém motoru a Ford k tomu přidává primát zahájení výroby motorů schopných vodík spalovat, zatím mu k tomu však chybí ten sériový vůz.