Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i3: Elektromobil a REX dostanou vodíkového sourozence

David Bureš
Diskuze (0)
Budoucnost aut může být ve znamení vodíkového pohonu. Vůz s palivovými články chystá i BMW.

Součástí spolupráce mezi Toyotou a BMW je i společný vývoj palivových článků. Prvním mnichovským vozem s touto technikou bude model i3. Tvrdí to alespoň Craig Scott, šéf pokročilé techniky v americké divizi Toyoty, který to sdělil serveru Motoring.

BMW i3 s vodíkovým pohonem přijde na trh podle Scotta v roce 2016, kdy doplní stávající dvě verze – elektromobil a provedení REX, které vedle elektromotoru používá 0,65litrový dvouválec jako prodlužovač dojezdu. Pokud vodíkové i3 v roce 2016 skutečně dorazí, přijde na trh rok po první sériové Toyotě na vodík. Model představený jako FCV se začne prodávat v prvním čtvrtletí příštího roku, před zahájením prodeje ale může dostat nové jméno – spekuluje se o použití označení Mirai, což je v japonštině výraz pro budoucnost.

V současnosti není jasné, zda vodíková i3 použije stejné řešení techniky jako chystané FCV. Toyota totiž bojuje se splněním amerických bezpečnostních norem a dokonce žádá pro svůj vodíkový vůz výjimku.

Problém tkví v tom, že americké úřady ukládají výrobcům způsob, jakým mají být elektrické systémy izolovány od posádky, aby v případě havárie nedošlo k jejímu zasažení elektrickým proudem. Nedávno se ale ukázalo, že mechanismus, jenž má zabránit kontaktu s elektřinou, je u Toyoty v nesouladu s její základní funkčností. Japonský výrobce proto chce izolovat vysokonapěťového vedení a zakrytí všech elektrických komponentů jiným způsobem, které podle jeho prohlášení nicméně bude stejně bezpečné, jako při splnění norem.

Scott ostatně Motoringu přiznal, že splnění bezpečnostních norem je důležitá součást spolupráce obou výrobců. Kvůli splnění požadavků úřadů bude nutné automobil upravit – Scott tvrdí, že patrně bude nutné zesílit některé komponenty i3, aby v případě nehody ve vysoké rychlosti nedošlo k poškození palivových článků.

V oblasti vodíkových palivových článků má zatím Toyota více zkušeností než BMW, Scott ale tvrdí, že obě společnosti se mohou učit od sebe navzájem. V minulosti japonský výrobce otestoval v běžném provozu několik prototypů s označením FCHV. BMW sice zákazníkům nabídlo Hydrogen 7 poháněné vodíkem – tento vůz ale nepoužíval palivové články, ale spaloval vodík přímo ve válcích spalovacího motoru, kterým byl šestilitrový dvanáctiválec.

David Bureš
Diskuze (0)