Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i8: Laserová světla cestou vpřed

BMW i8
BMW i8
BMW i8
BMW i8
77 Fotogalerie
Diskuze (17)
Podle BMW bude laser logickým nástupcem současných diodových světlometů. Tvrzení mnichovské automobilky mají podpořit i nové informace o technice, která bude použita v modelu i8.

Laser může poskytnout lepší svítivost, která povede k větší bezpečnosti aut. Ve srovnání s diodami spotřebuje laser méně než polovinu energie, čímž přispěje ke snížení spotřeby paliva. Zatímco světelná účinnost LED diod je zhruba 100 lumenů na watt, u laserových světel se pohybuje okolo 170 lumenů na watt.

Díky své efektivnosti mají být laserové diody poprvé použity v plug-in hybridu BMW i8, který se ve výrobě nejspíše objeví v roce 2014.

Laser je zdrojem monochromatického a koherentního světla, má tedy jednu barvu, je tvořeno jedinou vlnovou délkou a jeho vlnová délka má konstantní fázový rozdíl. Výsledkem je to, že laser vyzařuje téměř paralelní paprsek s intenzitou tisíckrát větší než u běžných LED diod.

Světlo laseru konstruktéři mnichovské továrny upravují tak, aby bylo vhodné pro použití v silničním provozu.

V každém světlometu, vytvářejí tři malé diody modré laserové paprsky široké pouhých 10 mikronů. Ty jsou zaměřeny na malá zrcadla, která je odrážejí do čočky. Uvnitř čočky je žlutý fosfor, který po aktivaci laserem vydává intenzivní bílé světlo, které se z reflektoru odráží na silnici před vozem. Výsledné osvětlení je tedy bílé světlo z čočky, ne laserové paprsky.

Intenzita laserového světla tak není nebezpečná pro oči ostatních účastníků silničního provozu a zvířat. Podle BMW má být toto světlo dokonce pro oči příjemné.

Před použitím laserových hlavních světlometů v sériových vozech všem musí konstruktéři vyřešit ještě několik problémů. Laserové generátory jsou totiž citlivé na teplo a vibrace. Je tedy potřeba pro ně vyvinout nový systém chlazení a uložení.

K přednostem laseru vedle větší svítivosti a nižší spotřeby energie patří i velikost samotných laserových diod. Ty budou velké 10 mikrometrů, díky čemuž budou tisíckrát menší než čtvercové články LED diod, jejichž strana měří jeden milimetr.

Díky miniaturním laserovým diodám by mohly být v budoucnu hlavní světlomety mnohem menší než dnes. Konstruktéři BMW však plochu světel u budoucích aut prý zmenšovat nebudou, čelní světlomety mají hrát důležitou roli designu vozů mnichovské značky. Nová světla však nebudou tak hluboká, navíc je bude možné umístit do nových míst.

Již za pár let mají být laserové diody součástí výbavy vozů BMW tak, jako jsou v současnosti adaptivní světlomety a funkce Dynamic Light Spot upozorňující řidiče pomocí diod na chodce a zvířata u silnice.

Vstoupit do diskuze (17)