Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW iNext: Mnichovští ukazují něco tajného, co přijde až v roce 2021

Aleš Dragoun
Diskuze (3)

BMW v Mnichově vyrábí prototypy elektrického crossoveru iNext, který přijde na trh v roce 2021...

Od premiéry konceptu iNext uplynul už téměř rok a u BMW pilně pracují na sériové verzi elektrického crossoveru. Mnichovská automobilka od letošního března postupně odhalovala zakamuflované prototypy a nyní nabízí kromě dalších snímků i video z jejich výroby. Co se technické vyspělosti týče, Bavoři považují chystaný model za svou vlajkovou loď.

Předprodukční kusy vznikají ve FIZ (Výzkumném a inovačním centru) v Mnichově a čekají je zkoušky v nejrůznějších přírodních podmínkách. Příprava na skutečnou hromadnou výrobu je jaksi nutná, u BMW chtějí, aby se iNext rodil na stejné montážní lince jako vozidla s konvenčními spalovacími motory a a plug-in hybridy.

Video se připravuje ...

„Příprava plně elektrického vozidla pro sériovou výrobu je vzrušující, ale náročný úkol,“ řekl Udo Hänle, vedoucí produkční integrace a pilotního závodu. „Do oficiálního zahájení výroby postavíme až 100 prototypů. Do té doby bude pilotní závod využívat řadu nových inovací k zefektivnění a zrychlení našich procesů. Školíme také naše spolupracovníky z továrny v Dingolfingu, aby mohli pracovat na novém produktu.“

BMW při výrobě používá tzv. rotační lepení. Prvek z vysokopevnostní oceli „propíchne“ hliníkovou část, třecí teplo přitom vzniklé je využíváno ke spojení obou dílů. Po dokončení tohoto procesu karoserie podstoupí podrobnou laserovou kontrolu, následně jsou naskenovány ve vysokém rozlišení a získaná data se porovnávají s CAD modely.

Digitální nástroje a automatizovaná měřicí technika se tu uplatňují opravdu v hojné míře, zkracují čas, který byl dříve potřebný. Uplatňuje se tu i počítačová tomografie, rentgenové paprsky vysílá čtveřice robotů navzájem proti sobě. Tímto je schopna sejmout předměty tenké jako lidský vlas.

Prototypy, či jejich už sestavené části není tak třeba k vnitřní analýze znovu rozebírat, jako tomu bylo ještě v nedávné minulosti. Digitální technika spolu s patřičným softwarem umožňuje simulovat montáž jednotlivých komponentů a jejich chování za provozu.

Crossover od BMW se má stát elektrickou alternativou řady X5 – i co se rozměrů a prostoru v kabině, dočkáme se jej zhruba za rok, produkce pak odstartuje v úvodu sezóny 2021. Podle cyklu WLTP by měl na jedno nabití ujet více než 600 km, což už lze s přimhouřením oka srovnávat s konvenčními auty, na skutečné výsledky si samozřejmě budeme muset počkat (a reálný akční rádius jistě vykáže menší hodnoty). Elektronické asistenty umožní samočinnou jízdu úrovně 3, kterou se zatím chlubí konkurence, třeba Audi.

Mnichovský FIZ má další tři přidružená zařízení na sever od města: v Hallbergmoosu, Oberschleissheimu a Garchingu. Zaměstnává 850 lidí, kteří současně pracují na šesti projektech. mohou sestavovat prototypy se spalovacími i elektrickými motory. Centrum je vybaveno i 3D tiskárnou.

Zdroje: BMW Group Press Global, Motor1

Aleš Dragoun
Diskuze (3)

Doporučujeme

21. 8. 2019 16:39
Re: Co stím?
Staci "obycejna" X7 nebo predtim Z8 :-! Pominu ze nejlepsi byla za me stejne ve sve dobe e32. Zaujala mne leda zluta konstrukce vpredu, aby to jeste nefungovalo jak hvezdna brana :D