Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M dvouspojková převodovka s Drivelogic: sedmistupňové DKG pro M3

Ondřej Láník
Diskuze (41)
Současně pro všechny tři výkonné modely BMW M3 Coupé, BMW M3 Sedan a BMW M3 Cabrio bude už brzy dostupná nová automatizovaná BMW M dvouspojková převodovka se systémem Drivelogic.

Po třech generacích sekvenčních automatizovaných M převodovek přichází BMW pro novou generaci BMW M3 s M dvouspojkovou převodovkou nové konstrukce. Dosavadním vládcem převodovkové ligy na tomto poli byla skupina Volkswagen, jejíž značka DSG byla donedávna jedinou možnou volbou, pokud jste chtěli dvouspojkové převodové ústrojí. BMW přichází s řešením, které je určeno pro vysokovýkonné a vysokootáčkové motory, které kladou na převodovku mnohem vyšší nároky. DSG od Volkswagenu je omezeno nejvyšším přenesitelným točivým momentem 350 Nm, převodovka pro nové BMW bude muset zvládat momentové maximum 400 Nm a až 9000 ot./min čtyřlitrového osmiválce.

Jako v DSG

Nové převodové ústrojí firmy BMW má podobně jako DSG od Volkswagenu dvě neúplné převodovky zastavěné ve společné skříni, odpovídající svou velikostí běžné mechanické převodovce. Každá z mokrých spojek chlazených olejem obsluhuje jednu větev. Na jedné z nich jsou rychlostní stupně 2, 4 a 6, na té druhé pak 1, 3, 5 a 7 a navíc ještě zpátečka.

Při jízdě je vždy jedna ze spojek uzavřena a druhá otevřena, při akceleraci a deceleraci se jejich stavy střídavě mění se změnou převodového stupně. Dvě samostatné větve umožňují především velmi rychlou změnu převodu bez přerušení toku výkonu. Ve chvíli, kdy automobil jeden stupeň využívá, má následující stupeň (při akceleraci je to stupeň vyšší) převodovka již zařazen. O tom kdy a jaký převod má být připraven k činnosti rozhoduje řídicí jednotka, na základě aktuální rychlosti, míry stlačení plynového pedálu, otáček motoru a jízdního programu. Při přeřazování řídicí jednotka ordinuje motoru meziplyny, resp. zpomaluje příslušné hřídele pro rychlejší synchronizaci otáček.

Dvouhmotový setrvačník funguje jako tlumič torzních kmitů, ovládání spojek má na starost výkonný hydraulický okruh, bezúdržbové mazání je se suchou skříní. Převodový rozsah 4,8 a 7 převodových stupňů umožňuje novému ústrojí lépe vykrývat charakteristiku motoru, takže ve srovnání s běžnou automatickou převodovkou má stejný motor s dvouspojkovou převodovkou nejen sportovnější projev, ale i nižší spotřebu paliva. V případě BMW M3 Coupé to sice znamená o 20 kg vyšší pohotovostní hmotnost, ale akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 s (běžně za 4,8 s) a kombinovanou spotřebu 11,9 l/100 km (běžně s manuální převodovkou 12,4 l/100 km).

Samočinně nebo sekvenčně?

Ke změně z automatického na sekvenční režim není třeba pohyb voliče mimo standardní dráhu. Stačí k tomu jen dotyk jedné z páček pod volantem, případně volba jiného převodu pohybem páky voliče vpřed nebo vzad. Řidič však nevolí jen mezi samočinným a sekvenčním režimem! Navíc je tu 11 programů (5 pro samočinný a 6 pro sekvenční), které se vzájemně liší razancí a komfortem chování převodovky - otáčkami pro přeřazení a rychlostí změny převodu.

S extrémním programem D5 akceleruje M3 tak, že každý z rychlostních stupňů je využit až do maximálních otáček motoru, režim D1 je naopak určen pro zimní podmínky, převodovka řadí měkce a automobil se rozjíždí na druhý převodový stupeň.

V manuálním režimu dostává řidič informaci o optimálním okamžiku přeřazení šesticí světelných diod v otáčkoměru. Dvě poslední červené diody značí, že je právě nejvyšší čas na změnu převodu. Tuto funkci lze nastavit dle přání řidiče.

Launch Control

Součástí programu Drivelogic je funkce Launch Control, zaručující maximální akceleraci z klidu. K její aktivaci je nutné mít vozidlo v klidu, zařazený program S6 a páku voliče držet vychýlenou směrem vpřed. Po zobrazení startovací ikony na palubním systému se otáčky motoru nastaví na optimální úroveň, levá noha přitom brzdou přinutí automobil k setrvání ve "startovním roštu". Ovladačem tempomatu lze ještě upravit startovní otáčky motoru. Po puštění páky voliče začne automobil akcelerovat s optimálním prokluzem zadních kol řízeným spojkami v převodovce (DSC musí být vypnuto).

Nové páčky pod volantem

Rychlý pohyb rukou, které jsou stále na volantu, je už řadu let standardem pro změny převodů v závodních vozech, ale stal se optimální volbou i u mnoha sportovních aut pro běžné silnice. Pro BMW M3 s M dvouspojkovou převodovkou s Drivelogic byly vyvinuty nové páčky pod volantem z hliníkové slitiny. Jsou ukotveny k volantu, takže mají optimální pozici v každé situaci. Pravá páčka slouží v tomto případě pro řazení nahoru, levá pro řazení dolů.

Dvouspojková převodovka jako asistent

Nová dvouspojková převodovka usnadňuje nejen rychlou jízdu na okruhu, ale také parkování. Lehkým ťuknutím do pedálu plynu se aktivuje režim pro nízké rychlosti, pro pohodlnější dávkování hnací síly do rychlosti 5 km/h.

Elektronika převodovky samočinně aktivuje parkovací západku po vypnutí motoru.

Podobně jako u některých automatických převodovek ponechává dvouspojková převodovka BMW rychlostní stupeň zařazen déle při jízdě do kopce a aktivně zabraňuje nežádoucí opakované změně převodu kolem hraničních otáček.

Ondřej Láník
Diskuze (41)
17. 1. 2008 20:45
A hele....
..praxe zavodni Pc hry Nfs realne???No,skoro,jen to hrabání na startu bez jedineho pohybu vpred jeste ne,a asi jeste dlouho ne(nastesti).Jeste k Head-up displeji---,,Perfect Launch".... 8-s
Avatar - MajoThePuk
17. 1. 2008 14:05
Re: Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě?
:yes:
Avatar - MajoThePuk
17. 1. 2008 10:36
Re: Nr.1
Máš to nejak pomýlené..BRAVO je FIAT :-! :yes: