Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3 CSL oslavilo desetileté jubileum srazem v Mnichově

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 19. 6. 2013
29
9
Zobrazit náhledy (29)
BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3 BMW M3
Někteří výrobci slaví i drobná jubilea. Například BMW si připomíná dekádu od vzniku odlehčené M3 CSL.

BMW M3 CSL znamenalo znovuvzkříšení slavného značení, které už bavorská automobilka kdysi používala a znamenalo zkratku slov Coupé, Sport a Leichtbau (lehký, lehká stavba). Okřídlené „Batmobily“ vznikly na základě kupé CS série E9 a v sedmdesátých letech minulého věku opanovaly mistrovství Evropy cestovních vozů. Měly většinou nepřeplňované třílitrové a tříapůllitrové řadové šestiválce, existovala i verze 3,2 l - dokonce také s turbodmychadlem. Kromě závodů cestovních aut se však zúčastňovaly ještě delších vytrvalostních klání včetně slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans! Nejprve byly homologovány ve skupině 2, později se však dočkaly i zařazení do benevolentnější skupiny 5.

Dvoumístný prototyp M3 CSL se objevil už na IAA 2001, malosériovou verzi nám Mnichov ukázal na fotkách v prosinci 2002 a oficiálně byla představena v březnu 2003 v Ženevě. Jednalo se o odlehčené kupé M3 generace E46. Auto však bylo určeno pro běžný provoz, mělo silniční homologaci a produkční variantě zůstaly dokonce i zadní sedačky. Od svých sériovějších sourozenců se zvenčí lišilo integrovaným spoilerem na víku zavazadelníku, jinými nárazníky a hlavně střechou a dveřmi, které byly vyrobeny z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Z interiéru pak zmizely některé prvky luxusní výbavy, které jen zvyšovaly hmotnost. Sedačky byly skořepinové, obložení dveří znovu z kompozitu, jejich madla hliníková a zadní sklo výrazně tenčí. Váhal klesla o 110 kg na 1385 kg. Prototyp měl mimochodem ještě o dalších 90 méně!

Řadový čtyřventilový atmosférický šestiválec objemu 3246 cm3 přitom poskytoval 265 kW (360 k)/7900 min-1, o 13 kW více než u běžného kupé M3. U CSL také poprvé Bavoři použili šestistupňovou sekvenční převodovku SMG, která přenášela sílu motoru (370 N.m/ 4900 min-1). pochopitelně dozadu. Řadit se dalo klasickou pákou, nebo pádly pod volantem. Obří větrané kotoučové brzdy dostalo CSL z M5 E39. Ze 100 km/h dokázalo zastavit na necelých 34 metrech, z klidu se zpět rozjelo během za 4,9 s, o 0,3 s rychleji než základní verze. Ve 250 km/h zabránil v rozletu omezovač, ale vlastníci okruhové licence si jej mohli nechat deaktivovat. Razantně se zlepšila ovladatelnost, tedy ne, že by jí měla „obyčejná emtrojka“ nějak slabou :-). Hřebenové řízení pochopitelně nepostrádalo posilovač a bylo přímější. Stabilizace DSC navíc obsahovala funkci M Track, která řidiči do jeho dovádění příliš nemluvila, mezní hodnoty, kdy zasáhla, posunula až na maximum. Vůz měl také nižší těžiště.

Na okruhu bylo možné využít i pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup rozměrů 235/35 vpředu a 265/35 vzadu, které byly obuty do devatenáctipalcových kol a sama automobilka upozorňovala na nutnost jejich zahřátí. V základu je zákazník nedostal, ale když je chtěl, nepřiplatil za ně vůbec nic. Stejně jako za (nutný) jednodenní trénink jezdeckých dovedností, klimatizaci, nebo audio.

Továrním řidičům BMW se s prototypem z roku 2001 podařilo pokořit na legendární Nordschleife hranici 8 minut na jedno kolo, byli zároveň o půl minuty rychlejší než s běžnou M3. Celkem vzniklo od června 2003 do konce téhož roku na 1.400 kusů CSL, takže je poměrně vzácné a majitelé se jej neradi zbavují. Nebylo nijak levné, v České republice přišlo na 3,046 milionu korun.

Padesátka CSL ze všech koutů Evropy se v sobotu 8. června 2013 sešla přímo v Mnichově v sídle automobilky pod budovou proslulého „čtyřválce“. Jak je vidět, nebyly všechny stříbrné, mezi účastníky lze najít i černé a bílé vozy. Například v Severní Americe se však nikdy neprodávaly. Sraz sice organizoval původně britský server CSLregister.com, ale místo nemohlo být vybráno lépe. Pozvali i Floriana Staigera, jednoho z vývojových inženýrů divize BMW M, který se podílel na vzniku M3 CSL a rozdělil se o své zážitky. Rozhodně nezůstane jen u prvního, prakticky oficiálního setkání, již teď se chystá další.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Parda71 (BMWfans)
M3 CSL
| 24. 6. 2013
:yes:
Avatar - Dinar
M3 CSL
| 20. 6. 2013
Je to speciál, a tak je na CSL třeba nahlížet, puristicky pojatá verze běžného modelu, v tomto ohledu je jistě nejlepší, už proto, že v E90 generaci nic takového nepostavili, GTS bylo mnohem více závodní než puristické auto.

Ale obecně, mně pro hodnocení modelu, generace, mnohem více zajímají běžné verze, nejlépe vrcholné motorizace, a tady bych řekl, že F30 je lepší než E46. Pořád je tu problém RFT, ale už se mi podařilo se svézt 335i, která měla normální gumy, a to zlepšení je takové, že opravdu nechápu, proč na tom u bmw pořád lpí. Bez RFT je 335i naprosto skvělé auto, skutečný sport. sedan 21. století, je to absolutně i relativně (ve srovnání s konkurencí své generace) lepší auto, než byla 330i E46. ;-)
M3 CSL
| 20. 6. 2013
Přesně tak, nejlepší trojka :-)
Stále relativně malá, výkonná, pohledná i spolehlivá.
Na druhou stranu mi přijde, že se z M3 E46 dělá něco, co rozhodně není...
M3 CSL
| 19. 6. 2013
Pro mne nejlepší trojka, která kdy jezdila, kterou kdy v Mnichově vyrobili. :-! :yes:
Avatar - Parda71 (BMWfans)
M3 CSL
| 19. 6. 2013
Já jel krátce obyčejnou M3 E46 SMG a je fakt, že to cukalo. Dnes jsou sekvence samozřejmě jiný vesmír, ale tehdy ;-) Jenom se na to auto podívám a mám husí kůži.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku