BMW M5 Touring: Zanech svůj podpis!
BMW M5 Touring i po letech překvapí celkovou sladěností a schopností efektivně likvidovat zadní pneumatiky. A to celé navíc v praktickém a nenápadném balení.
Samotné písmeno M není ve spojitosti s modely BMW nutné nikomu dlouze představovat. Nejvýkonnější verze se dobře etablovaly v závodech (hlavně M3 E30), ale i při soukromých hrátkách na autobahnu. Ačkoliv dnešní modely už jsou všechny přeplňované, bývaly doby, kdy „velká“ eMka nabízela esenci stylu BMW – řadový atmosférický šestiválec, manuální převodovku a pohon zadních kol.
BMW řady 5 bylo ve své první generaci (E12) vyráběno v letech 1972 až 1981 s tím, že nahradilo sedany Neue Klasse a stavělo se pouze jako sedan. Původně bylo poháněno jen čtyřválci, rok po uvedení přišel i šestiválec. Vrcholem první generace ještě nebylo M5, ale verze M535i, považovaná za jakéhosi předchůdce M5.
S rokem 1981 přišla druhá generace „pětky“, značená jako E28. Byla vyráběna v letech 1981 až 1988, opět pouze jako sedan. Zajímavostí byla například možnost pořízení ABS, ale i vznik první M5.
Evoluce BMW M5: Od E28 po E34
V generaci E28 byla většina vrcholných verzí (kromě těch určených na trhy USA a Kanady) poháněna upraveným řadovým šestiválcem M88/3, známým například z BMW M1. Nebo z úžasného GT v podobě M635CSi, na jehož čilou chuť zrychlovat i ochotu vykroužit oblouk vzpomínám do současnosti.
O dynamických schopnostech šestiválce s výkonem 286 koní napovídá i fakt, že ve své době bylo BMW M5 E28 nejrychlejším sériovým sedanem planety. Na základě BMW 528i tehdy vznikala ještě Alpina B9 3,5, vybavená šestiválcem 3,5 litru o výkonu 245 koní, která představuje velmi elegantní způsob, jak se starým pětkovým BMW ještě víc vystoupit z davu.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.