Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M5 Touring: Zanech svůj podpis!

Může mi někdo vysvětlit, proč u BMW museli přejít k displejům, když tenhle výhled baví úplně všechny?
Určitě raději koupit krásné auto než se to pak snažit někde dohnat. Vizte tento pracovní prostor...
Před pár lety se nad těmito interiéry ohrnoval nos, dneska je to pecka
BMW M5 Touring
15 Fotogalerie
Diskuze (6)

BMW M5 Touring i po letech překvapí celkovou sladěností a schopností efektivně likvidovat zadní pneumatiky. A to celé navíc v praktickém a nenápadném balení.

Samotné písmeno M není ve spojitosti s modely BMW nutné nikomu dlouze představovat. Nejvýkonnější verze se dobře etablovaly v závodech (hlavně M3 E30), ale i při soukromých hrátkách na autobahnu. Ačkoliv dnešní modely už jsou všechny přeplňované, bývaly doby, kdy „velká“ eMka nabízela esenci stylu BMW – řadový atmosférický šestiválec, manuální převodovku a pohon zadních kol.

BMW řady 5 bylo ve své první generaci (E12) vyráběno v letech 1972 až 1981 s tím, že nahradilo sedany Neue Klasse a stavělo se pouze jako sedan. Původně bylo poháněno jen čtyřválci, rok po uvedení přišel i šestiválec. Vrcholem první generace ještě nebylo M5, ale verze M535i, považovaná za jakéhosi předchůdce M5.

S rokem 1981 přišla druhá generace „pětky“, značená jako E28. Byla vyráběna v letech 1981 až 1988, opět pouze jako sedan. Zajímavostí byla například možnost pořízení ABS, ale i vznik první M5.

Evoluce BMW M5: Od E28 po E34

V generaci E28 byla většina vrcholných verzí (kromě těch určených na trhy USA a Kanady) poháněna upraveným řadovým šestiválcem M88/3, známým například z BMW M1. Nebo z úžasného GT v podobě M635CSi, na jehož čilou chuť zrychlovat i ochotu vykroužit oblouk vzpomínám do současnosti.

O dynamických schopnostech šestiválce s výkonem 286 koní napovídá i fakt, že ve své době bylo BMW M5 E28 nejrychlejším sériovým sedanem planety. Na základě BMW 528i tehdy vznikala ještě Alpina B9 3,5, vybavená šestiválcem 3,5 litru o výkonu 245 koní, která představuje velmi elegantní způsob, jak se starým pětkovým BMW ještě víc vystoupit z davu.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Zdroj: Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (6)