Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M5 Touring: Zanech svůj podpis!

Auto Tip Klassik
Diskuze (6)

BMW M5 Touring i po letech překvapí celkovou sladěností a schopností efektivně likvidovat zadní pneumatiky. A to celé navíc v praktickém a nenápadném balení.

Samotné písmeno M není ve spojitosti s modely BMW nutné nikomu dlouze představovat. Nejvýkonnější verze se dobře etablovaly v závodech (hlavně M3 E30), ale i při soukromých hrátkách na autobahnu. Ačkoliv dnešní modely už jsou všechny přeplňované, bývaly doby, kdy „velká“ eMka nabízela esenci stylu BMW – řadový atmosférický šestiválec, manuální převodovku a pohon zadních kol.

BMW řady 5 bylo ve své první generaci (E12) vyráběno v letech 1972 až 1981 s tím, že nahradilo sedany Neue Klasse a stavělo se pouze jako sedan. Původně bylo poháněno jen čtyřválci, rok po uvedení přišel i šestiválec. Vrcholem první generace ještě nebylo M5, ale verze M535i, považovaná za jakéhosi předchůdce M5.

S rokem 1981 přišla druhá generace „pětky“, značená jako E28. Byla vyráběna v letech 1981 až 1988, opět pouze jako sedan. Zajímavostí byla například možnost pořízení ABS, ale i vznik první M5.

Evoluce BMW M5: Od E28 po E34

V generaci E28 byla většina vrcholných verzí (kromě těch určených na trhy USA a Kanady) poháněna upraveným řadovým šestiválcem M88/3, známým například z BMW M1. Nebo z úžasného GT v podobě M635CSi, na jehož čilou chuť zrychlovat i ochotu vykroužit oblouk vzpomínám do současnosti.

O dynamických schopnostech šestiválce s výkonem 286 koní napovídá i fakt, že ve své době bylo BMW M5 E28 nejrychlejším sériovým sedanem planety. Na základě BMW 528i tehdy vznikala ještě Alpina B9 3,5, vybavená šestiválcem 3,5 litru o výkonu 245 koní, která představuje velmi elegantní způsob, jak se starým pětkovým BMW ještě víc vystoupit z davu.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Auto Tip Klassik
Diskuze (6)

Doporučujeme

13. 6. 2023 15:56
Re: Hmm, to jsou věci ...
Je sice třeba poděkovat za tvojí snahu o technické školení s překvapujícími závěry, avšak je zřejmé, že jsi evidentně nepobral, že jsem nezpochybňoval vlastní technické řešení, ale způsob, jak je to v textu popsané.

Dělnice, co navléká barevné korálky v chráněné dílně, by to napsala líp. :-)
Avatar - Barry Lyndon
13. 6. 2023 13:29
Re: Hmm, to jsou věci ...
Tak pokud je cílem aerodynamických úprav např. omezení vztlaku, mohli svým způsobem "aerodynamiku" zlepšit, i když když ji z jiného pohledu (odpor vzduchu) zhoršili... :-)
Avatar - Barry Lyndon
13. 6. 2023 13:27
Re: Ještě nedávno měla taková auta poloviční výkon
bez čtyřkolky a hlavně elektroniky. Internet je plný zábavných videí, jak někdo 600-700 koňovém Ferrari elektroniku vypnul a co se pak danému Jelimanovi dělo v běžném provozu (neřiditelná šílenost)
Avatar - Mokrous
12. 6. 2023 16:44
Re: Hmm, to jsou věci ...
To jo, to až fyzicky bolí... Ale tady si člověk zvykne na ledasco... ;-\
12. 6. 2023 10:53
Hmm, to jsou věci ...
..."došlo k malému zhoršení koeficientu odporu vzduchu (z 0,30 na 0,32), ale zase byla vylepšená aerodynamika"...

..."dvouhmotový setrvačník, který na úkor odezvy zlepšil chod volnoběhu a pedálu plynu"...

Vylepšili aerodynamiku zhoršením odporu vzduchu a zlepšili chod pedálu plynu dvouhmoťákem. To je zase univerzita...