Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Motorrad má motocykl, který může jet i bez jezdce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
BMW Motorrad Techday 2018 v Miramas ve Francii se stal místem, kde byl oficiálně představen prototyp motocyklu s autonomním řízením. Stroj, jehož základem je BMW R 1200 GS, slouží pro vývoj asistenčních systémů.

Značka BMW Motorrad se po desetiletí věnuje zvyšování bezpečnosti jízdy na motocyklů a patřila k prvním výrobcům, nabízejícím své jednostopé stroje s ABS, protiprokluzovým systémem nebo dynamickou kontrolou trakce.

Německá značka se neustále snaží zlepšovat bezpečnost motocyklů a výsledkem jejího vývoje je prototyp, který má být díky použitým aktivním asistenčním systém schopen minimalizovat riziko dopravní nehody.

Největší pozornost ovšem přitahuje prototyp svou schopností jízdy zcela bez zásahu a přítomnosti jezdce, i když ta není primárním cílem vývoje. BMW Motorrad uvádí, že má sloužit jako platforma pro vývoj budoucích systémů a funkcí, díky nimž má být motocykl ještě bezpečnější, pohodlnější a zároveň má poskytovat i vyšší požitek z jízdy.

Cílem vývojového týmu kolem prototypu motocyklu s autonomním řízením je shromáždit nové poznatky, které se týkají jízdní dynamiky, aby bylo možné odhalit nebezpečné situace s předstihem, a tak podporovat jezdce za využití vhodných asistenčních systémů například při velmi pomalé jízdě, kdy může hrozit ztráta rovnováhy i zkušenějším motocyklistům.

Základem prototypu se stal model BMW R 1200 GS, jehož srdcem je plochý dvouválec o objemu 1170 cm3, disponující nejvyšším výkonem 92 kW (125 k) při 7750 min-1 a točivým momentem 125 N.m při 6500 min-1. Tyto hodnoty míří u stroje s pohotovostní hmotností 244 kg a schopností jízdy rychlostí přes 200 km/h na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Značka BMW Motorrad ve svém vývoji navazuje na BMW R 1200 RS ConnectedRide, který byl představen návštěvníkům konference CMC 2017, pořádané 12. října roku 2017 v budově BMW Welt. Tento stroj, se vedle asistentu upozorňujícího na vozidla přijíždějící ze strany a při odbočování vlevo mohl pochlubit celou řadou dalších asistenčních systémů, jejichž úkolem je předcházet nehodám mezi motocykly a osobními automobily.

Prototyp na základech model R 1200 GS svou schopností jet bez jezdce v sedle do jisté míry připomíná i koncept BMW Motorrad Vision Next 100 z roku 2016. Ten měl disponovat inteligentními asistenčními systémy, mezi něž patří i automatické vyvažování stojícího i jedoucího stroje, které má začátečníkům pomoci s ovládáním, zatímco zkušeným jezdcům naopak pomůže k dynamičtější jízdě.

BMW Motorrad Techday 2018 vedle prototypu motocyklu s autonomním řízením připomněl mimo jiné i pokroky BMW Group ve zpracování kompozitních materiálů a využití 3D tisku. V prvním případě se jednalo o prezentaci rámu, kol a dalších komponentů vyráběných sériově z karbonu pro BMW HP4 Race uvedené v loňském roce. V druhém případě pak byl představen kompletní rám se zadní kyvnou vidlicí, který byl vyroben 3D tiskem. Kvality tohoto řešení pak měl podtrhovat v rámu zavěšený řadový čtyřválec, který využívá i model vysokovýkonný model HP4 Race.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - speedfred
15. 9. 2018 20:09
Tak to áno
už aj autonómna motka.... koho to nebaví či sa mu nechce na moto tak nech sa radšej na motorky vys€re.