Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW: Nové aktivní opěrky

Miro Mihalik
Diskuze (17)
Reaguje BMW na slabé výsledky svých vozů v testu britského ústavu Thatcham Research Centre a ADAC?

Mnichovská automobilka sériově zavádí od podzimu 2007 nové aktivní opěrky hlav. Objeví se ve vozech řady 5, 6, X3 a X5. Jde tak zřejmě o reakci na nelichotivé výsledky, které zveřejnil ústav Thatcham Research Centre. Opěrky mají za úkol chránit krční páteř před poraněním, které může vzniknout při nárazech zezadu i při malých rychlostech. U BMW jde o bezpečnostní systém typu PAHR (Pro Active Head Restraint), který není aktivován pohybem těla pasažéra proti sedadlu, ale bleskové nastavení opěrek provádí elektronika na základě informací získaných kolizními senzory. V tomto případě se posouvají o 60 mm dopředu a 40 mm nahoru, takže vzdálenost hlavy od nich se zmenší ještě před působením nárazové energie. Riziko poranění krční páteře, nebo natažení svalů na krku, se tak podle prováděných testů zmenšuje na minimum.

K vnitřní konstrukci sedadla patří soustava mechanických prvků poháněných pružinami a trochu to připomíná výtah. Systém spouští pyrotechnické patrony řízené počítačem, který ovládá také airbagy. Pyroaktuátory ovšem neslouží k samotnému vyvolání pohybu opěrek, ale pouze uvolňují pojistky. K aktivaci dochází jen tehdy, pokud senzory zachytí náraz o předem nadefinované velikosti. Po aktivaci se na displeji rozsvítí varovný nápis, což je signál pro pracovníky servisu, že kromě opravy zadní části vozu budou muset vyměnit i pyroaktuátory. Zvnějšku lze rozeznat nové aktivní opěrky podle dvoudílné konstrukce a „tlumícího štítu“, který lze o 30 mm vysouvat dopředu.

Miro Mihalik
Diskuze (17)
Avatar - Dinar
17. 8. 2007 10:33
Re: POCHVALA
Díky za pochvalu, ale blog vyžaduje systematický přístup, a na to nemám čas. :-) ;-)
16. 8. 2007 17:23
Re: POCHVALA
Super. Dokonalé postřehy. Velmi si zapamatovávám tvůj zásadní poznatek - to "čisté." Jo, vše prostě funguje přirozeně a hladce, tak jak má. S lehkostí člověk zaklapne dveře a s lehkostí proletí zatáčku... to je to mistrovství "stavby" aut v praxi. Musel to být kráááásnej zážitek. Ano... Porsche je koncentrovaný autosvět. Svět dokonalosti, svět umění. Díky... krásně se to četlo :yes: :yes:
Avatar - Dinar
16. 8. 2007 13:46
Re: POCHVALA
Dojmy, no to je celkem těžký, v hlavě mi zní vrrrhm, cvak vrrrrrhm, brzdy ... a zas vrrrhm cvak vrrrrhm. Ale zkusím to, největší rozdíl mezi Caymanem a čímkoliv jiným je v řízení, to mi nejvíc připomíná mou první 320i bez posilovače, mezi současnými nevím o jiném autě, i když nejel jsem v žádném Lotusu, které by mělo řízení, jež lze označit za komunikativní, v Caymanu prostě víš po čem jedeš, a v kombinaci s tím, že je navíc superpřesné, dokonale vyvážené a nijak extrémně strmé, je nepřekonatelné. Stopu můžeš regulovat na milimetry, když strčíš v zatáčce vnitřní kolo do příkopy, cítíš přesně, jak velkou částí jsi ještě na asfaltu apod. Skvělé, s tímhle autem trefíš apex pokaždé, a pak podvozek, dokonalé vyvážení, česká okreska sice tlumiče Caymanu porazí po sto metrech, ale ve srovnání s jakýmkoliv současným Hot Hatchem je na tom Cayman v komfortu i trakci na hrbech min. srovnatelně. Zatáčky si užíváš, prostě zatočíš, bříšky prstů jemně cizeluješ stopu, ale auto řídíš, vedeš, prakticky jen plynem, a můžeš si dovolit to zašlápnout mnohem víc než se kteroukoliv zadokolkou, kterou znáš, Cayman neutrhneš, zadní kola se jen více zakousnou a vžum, jseš venku. Je to neuvěřitelně účinné auto, ale hlavní slovo, které mě při hodnocení jakékoliv jeho vlastnosti napadá je ČISTÉ. Všechno to prostě dělá čistě bez nějakých ocásků přívlastků, pro mě je to auto čisté stopy. No, a pak přídavek v podobě agregátů... motor máš za uchem, dokonalost poršího zvuku, při každém podřazení vydá takové duté mlasknutí, bomba, a souhra s převodovkou, co k tomu, krásně tuhé řazení, ve městě trochu nepohodlné, ale zatlač na Caymana a ukáže ti, co je to rychlá převodovka, jestli v rychlých verzích běžných aut uděláš pohyb levé nohy a pravé ruky a pak tu půlvteřinu čekáš až si to převodovka s motorem přeberou a zaberou, tak v Caymanu můžeš mít pocit, že auto čeká na tebe, kmitni rukou a nohou, zašlápni to a neucítíš milisekundu prodlevy... boží. Jel jsem už dříve krátce i základním Caymanem, pro něj platí vše stejně až na to, že v S-ku díky, ale zároveň i tak nějak navzdory, jeho brutálnímu výkonu, člověku připadají ostré a čisté vlastnosti podvozku jaksi ještě zázračnější, prostě motor, přesto, že sám o sobě by udělal z trakaře auto, nezastíní to ostatní, podvozek řízení a brzdy. Pro mě je Cayman-S dokonalost na kolech, ale říkám to s vědomím, že jediné co jsem ujel v 911 bylo nějakých 30 km. Ale troufám si říct, že ani ta na obratnost Caymanu nemá. ;-)
16. 8. 2007 13:21
Re: POCHVALA
Opěrky, to není problém jen BMW, mimo volva a saabu s tím bujuje kde kdo. Ale jak ti píši... nesmíš si to vykládat tak, že u BMW se sekaj krky... a jak jsem četl článek, BMW to pojalo velmi kvalitně.
16. 8. 2007 12:49
Re: POCHVALA
Tak zas tak strašný to nebylo. Ale pokud ani neprojde první fází testu, kde se testuje možnost správného nastavení, tak si to snad ani nezaslouží pojmenování opěrka hlavy... Ještě řekni, že bys oekával, že zrovna BMW naprosto propadne. A další testy ukazují, že to není problém jednoho modelu, ale celé značky. Nové trojkové cabrio do testu radši ani nepůjčili :no: :no: