Test ústavu Thatcham: některé automobilky zlepšily pro model 2007 hlavové opěrky
Tolik opomíjené zranění krční páteře, ke kterému dochází ve většině případech nárazem zezadu, konečně začíná nabývat na důležitosti a automobilky se snaží sedadla svých vozidel zlepšovat. Oproti výsledkům z roku 2005 došlo k poměrně velkému posunu. Skupina vozů hodnocených jako „dobrý“ (vychází se ze čtyřprvkové stupnice Thatcham) se během dvou let dvakrát zvětšila na 29 % a naopak skupina vozů ohodnocena nejhůře, tedy známkou „nedostatečný“ se dvakrát zmenšila, na poměrných 20 %. Z toho vyplývá, že některé automobilky skutečně zapracovaly a zlepšily geometrii a funkci hlavových opěrek a některé automobilky výsledky testů stále opomíjí a na pasivní bezpečnost příliš nehledí.
Kdo se zlepšil?
K tradičním lídrům pasivní bezpečnosti, jakými jsou severské vozy značek Volvo a Saab, se postupně přidávají i automobilky Ford a Renault se svými technologicky vylepšenými hlavovými opěrkami. Stejně tak i vozy Audi představují u nových modelových řad vylepšený systém a výrazně tím předcházejí zbytečným zraněním krční páteře. Týká se to modelů A3, A4, A6 a nového modelu A5. Velký krok kupředu učinili i vozy značek Hyundai, Honda či Alfa Romeo. Ovšem někteří výrobci i přes nepříznivé výsledky z roku 2005 zaspali a nepřišli s ničím novým. Tristní výsledky nacházíme opět u BMW, které dokonce některé vozy odmítlo k testu dodat.
Jak si vedou vozy z Mladé Boleslavi?
Nový test přinesl navíc výsledky dvou aktuálních českých vozů – nová Škoda Fabia a Škoda Roomster. Oba vozy dosáhly stejného verdiktu – geometrické parametry hlavových opěrek jsou shodně oznámkovány jako dobré a v dynamickém testu se prokázaly jako uspokojivé. Octavia je na tom o něco hůře, ovšem Fabia RS a Superb byly označeny jako nedostatečné. Podotýkáme, že všechny testované vozy Škoda byly vybaveny klasickými hlavovými opěrkami bez specifických systémů.
Srovnání s testy ADAC a budoucnost
Nedávno se objevily konkurenční výsledky bezpečnosti hlavových opěrek u německých kolegů z autoklubu ADAC. Verdikty obou nezávislých organizací se víceméně shodují. Ve prospěch testů Thatcham hrají větší zkušenosti, lepší finanční podpora místních pojišťoven a zejména rozsah testovaných vzorků. I tak má testování v podání ADAC smysl; dohromady totiž zvýší apel na automobilky, které budou pracovat na zlepšování bezpečnosti a na Euro NCAP, která bude důsledně prověřovat i tuto oblast.
Důležitost opěrek hlavy a jejich testování
Opěrka hlavy má za úkol zabránit náhlému pohybu hlavy vzad v případě nehody. K tomu aby svůj základní účel mohla plnit, musí být vhodně nastavena. Ačkoli většina automobilů má opěrky výškově nastavitelné (můžeme se setkat také s nastavením v podélném směru), podle britského průzkumu až tři čtvrtiny řidičů nemají vhodně nastavenou opěrku hlavy. Letmým pohledem na vozový park v našich velkoměstech je jasné, že také většina našich řidičů jezdí s opěrkami v základní-nejnižší- poloze. Opěrka by měla být co nejblíže řidičově hlavě během jízdy (tedy neseřizovat tak, že zakloníte hlavu a pak manipulujete s opěrkou). Dalším kritériem, které již z větší část závisí na konkrétní konstrukci je zajištění nastavené polohy. Dobrou opěrku byste neměli při první lehkém opření hlavy vrátit do výchozí polohy. Nežádoucí vychýlení mohou způsobit také spolucestující, kteří si na vaše opěradlo odkládají ruku nebo jim opěrka pomáhá při vystupování.
Specialisté na pasivní bezpečnost z Thatchamu stanovili dvě jednoduchá kritéria, podle kterých jsou hodnoceny opěrky hlav v automobilech prodávaných ve Spojeném království. Prvním kritériem je vertikální vzdálenost od vrcholu hlavy průměrného muže k vrcholu opěrky. Opěrka by neměla být níže než 6 cm pod vrcholem hlavy, což zaručuje funkci opěrky i u řidičů vyšších postav. Druhé kritérium je horizontální vzdálenost hlavy od opěrky. Pokud sedadlo vyhoví svou geometrií, je testováno dynamicky. Během tohoto testu je sedadlo urychleno za několik desetin sekundy na 16 km/h a po celou dobu jsou vyhodnocovány na speciální figuríně BioRID zrychlení a působící síly. Každé vozidlo je zařazeno do jedné ze čtyř kategorií: „dobrý“, „uspokojivý“, „na hranici bezpečnosti“, „nedostatečný“. Opěrky prvních dvou jmenovaných úrovní mohou bezpečně ochránit krk vyšších pasažérů i pasažérů průměrného vzrůstu.
Bezpečnostní systémy sedadel
RHR (Reactive Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru během nehody. Pohyb je vyvozován hmotností cestujícího, který se opře do opěradla.
PAHR (Pro Active Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru na počátku nárazu. Pohyb je odstartován signálem ze senzorů na nárazníku nebo uvnitř automobilu.
RAS (Reactive Seat) - Celé sedadlo i s opěrkou, které absorbují energii při nárazu zezadu.
PAS (Passive Seat) – Sedadlo obsahuje speciální pěnu, která absorbuje energii při nárazu.
Thatcham WHIPLASH - testy bezpečnosti konstrukce sedadel (modely 2007) | ||||
Model | systém ochrany | geometrické parametry | dynamický test | celkové hodnocení |
Alfa Romeo 147 | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Alfa Romeo 159 | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Alfa Romeo Brera | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Alfa Romeo Spider | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi A3 (model 2007) | PAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi A3 (model 2003) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Audi A4 (model 2006) | PAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi A5 | PAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi A6 (model 2006) | PAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi A6 (starší model) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Audi Q7 | PAS | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Audi S3 | PAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi S4 (model 2006) | PAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi S4 (starší model) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Audi S6 (model 2006) | PAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi TT Coupe | PAS | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Audi TT Roadster | PAS | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
BMW 1 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
BMW 3 (model 2005) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
BMW 3 Convertible | - | - | - | nedodán k testu |
BMW 3 Coupe | - | - | - | nedodán k testu |
BMW 5 (model 2004) | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
BMW 7 (model 2002) | PAHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
BMW X3 (model 2006) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Cadillac CTS | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Cadillac BLS | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Chevrolet Kalos | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Chevrolet Lacetti | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Chevrolet Matiz (model 2005 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Chevrolet Tacuma | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Chrysler 300C | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Chrysler PT Cruiser | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Chrysler Voyager/Grand Voyager | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Citroen C-Crosser | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Citroen C1 | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Citroen C2 | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Citroen C3 | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Citroen C4 | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Citroen C4 Picasso | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Citroen C4 VTR/VTS | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Citroen C5 (model 2005) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Citroen C6 | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Citroen Xsara Picasso | - | uspokojivý | uspokojivý | uspokojivý |
Daihatsu Charade (model 2003) | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Daihatsu Sirion (model 2005) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Daihatsu Terios (model 2006) | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Dodge Caliber | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Fiat Bravo (model 2007) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Fiat Croma (model 2005) | RHR | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Fiat Doblo (model 2004) | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Fiat Grande Punto | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Fiat Idea | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Fiat Multipla (model 2005) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Fiat Panda (model 2004) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Fiat Stilo | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Ford Fiesta (model 2002) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Ford Fiesta ST | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Ford Focus (model 2005) | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Ford Focuc C-Max | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Ford Fusion | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Ford Galaxy (model 2006) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Ford Ka | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Ford Mondeo (model 2003) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Ford S-Max | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Honda Accord (model 2006) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Honda Civic (model 2006) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Honda CRV (model 2007) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Honda Jazz (model 2004) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Hyundai Santa Fe (model 2006) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Huyndai Sonata (model 2005) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Hyundai Tuscon | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Jaguar S Type | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Jaguar S Type Sport | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Jaguar X Type | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Jaguar X Type Sport | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Jaguar XJ Type | RAS | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Jeep Grand Cherokee (model 2005) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Kia Picanto | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Kia Rio (model 2001) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Kia Sedona | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Kia Sportage (model 2005) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Land Rover Discovery (model 2005) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Land Rover Freelander (model 2007) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Land Rover Range Rover Sport | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Lexus GS (model 2005) | PAS | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Lexus IS (model 2005) | PAS | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Lexus RX (model 2003) | PAS | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Mazda 2 (model 2003) | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Mazda 3 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Mazda 5 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Mazda 6 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Mazda MX5 (model 2006) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Mercedes A | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Mercedes B | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Mercedes C | PAHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Mercedes E (model 2002) | PAHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Mercedes GL | PAHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Mercedes M | PAHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Mercedes R | PAHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Mercedes SLK | - | uspokojivý | N/A | test nedokončen |
MINI Mini (nový model) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
MINI Mini Convertible | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Mitsubishi Colt (model 2006) | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Mitsubishi Lancer (model 2005) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Mitsubishi Outlander | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Mitsubshi Shogun | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Nissan Micra (model 2003) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Nissan Micra CC | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Nissan Murano | RHR | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Nissan Note | RHR | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Nissan Pathfinder | RHR | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Nissan Qashqai | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Nissan X-Trail (model 2006) | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Peugeot 1007 | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Peugeot 107 | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Peugeot 206 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Peugeot 207 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Peugeot 307 | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Peugeot 4007 | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Peugeot 407 | - | uspokojivý | dobrý | uspokojivý |
Proton Gen 2 | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Proton Satria | - | nedostatečná | N/A | nedostatečný |
Renault Clio (model 2006) | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Renault Clio Campus | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Renault Espace (model 2003) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Renault Laguna II (model 2005) | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Renault Megane CC | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Renault Megane II (model 2006) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Renault Modus | - | dobrý | dobrý | dobrý |
Renault Scenic | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Saab 9-3 (model 2003) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Saab 9-5 (model 2002) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Seat Altea | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Seat Altea | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Seat Ibiza (model 2002) | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Seat Leon (model 2005) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Seat Leon (model 2005) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Seat Toledo (model 2005) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Seat Toledo (model 2005) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Škoda Fabia (nový model) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Škoda Fabia RS | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Škoda Octavia (model 2004) | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Škoda Roomster | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Škoda Superb | - | nedostatečný | N/A | nedostatečný |
Smart Fortwo | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Subaru B9 Tribeca | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Subaru Impreza (model 2006) | RHR | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Subaru Legacy Outback | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Suzuki Grand Vitara (model 2007) | - | dobrý | N/A | test nedokončen |
Suuzki Swift (model 2005) | - | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Suzuki SX4 | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Toyota Auris | PAS | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Toyota Avensis | PAS | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Toyota Aygo | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Toyota Corolla Verso | PAS | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Toyota Prius | PAS | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Toyota Yaris (model 2006) | PAS | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Opel Astra (model 2007) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Opel Corsa (model 2007) | - | dobrý | N/A | test nedokončen |
Opel Meriva (model 2003) | - | dobrý | nedostatečný | nedostatečný |
Opel Meriva (model 2003) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Opel Tigra (model 2005) | RHR | dobrý | dobrý | dobrý |
Opel Vectra (model 2005) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Opel Zafira (model 2005) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Volkswagen Beetle (model 2006) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Volkswagen Eos | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Volkswagen Fox | - | uspokojivý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Volkswagen Golf GTI | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Volkswagen Golf MK5 | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Volkswagen Golf Plus | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Volkswagen Jetta (model 2006) | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Volkswagen Jetta (model 2006) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Volkswagen Passat (model 2005) | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Volkswagen Polo (model 2005) | - | uspokojivý | nedostatečný | nedostatečný |
Volkswagen Sharan (model 2000) | - | na hranici bezp. | N/A | nedostatečný |
Volkswagen Touareg | - | dobrý | na hranici bezp. | na hranici bezp. |
Volkswagen Touran | RHR | dobrý | uspokojivý | uspokojivý |
Volvo C30 | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Volvo S40 (model 2004) | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Volvo S60 (model 2003) | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Volvo S80 (model 2006) | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Volvo V50 | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Volvo V70 (model 2000) | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |
Volvo XC90 | RAS | dobrý | dobrý | dobrý |