Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test ústavu Thatcham: některé automobilky zlepšily pro model 2007 hlavové opěrky

Kamil Kýr
Diskuze (14)
Po dvou letech přichází britský ústav Thatcham Research Centre s novými výsledky testu bezpečnosti hlavových opěrek. Některé automobilky si vzaly neuspokojivé výsledky z roku 2005 k srdci a zlepšily své výrobky. Netýká se to ovšem všech.

Tolik opomíjené zranění krční páteře, ke kterému dochází ve většině případech nárazem zezadu, konečně začíná nabývat na důležitosti a automobilky se snaží sedadla svých vozidel zlepšovat. Oproti výsledkům z roku 2005 došlo k poměrně velkému posunu. Skupina vozů hodnocených jako „dobrý“ (vychází se ze čtyřprvkové stupnice Thatcham) se během dvou let dvakrát zvětšila na 29 % a naopak skupina vozů ohodnocena nejhůře, tedy známkou „nedostatečný“ se dvakrát zmenšila, na poměrných 20 %. Z toho vyplývá, že některé automobilky skutečně zapracovaly a zlepšily geometrii a funkci hlavových opěrek a některé automobilky výsledky testů stále opomíjí a na pasivní bezpečnost příliš nehledí.

Kdo se zlepšil?

K tradičním lídrům pasivní bezpečnosti, jakými jsou severské vozy značek Volvo a Saab, se postupně přidávají i automobilky Ford a Renault se svými technologicky vylepšenými hlavovými opěrkami. Stejně tak i vozy Audi představují u nových modelových řad vylepšený systém a výrazně tím předcházejí zbytečným zraněním krční páteře. Týká se to modelů A3, A4, A6 a nového modelu A5. Velký krok kupředu učinili i vozy značek Hyundai, Honda či Alfa Romeo. Ovšem někteří výrobci i přes nepříznivé výsledky z roku 2005 zaspali a nepřišli s ničím novým. Tristní výsledky nacházíme opět u BMW, které dokonce některé vozy odmítlo k testu dodat.

Jak si vedou vozy z Mladé Boleslavi?

Nový test přinesl navíc výsledky dvou aktuálních českých vozů – nová Škoda Fabia a Škoda Roomster. Oba vozy dosáhly stejného verdiktu – geometrické parametry hlavových opěrek jsou shodně oznámkovány jako dobré a v dynamickém testu se prokázaly jako uspokojivé. Octavia je na tom o něco hůře, ovšem Fabia RS a Superb byly označeny jako nedostatečné. Podotýkáme, že všechny testované vozy Škoda byly vybaveny klasickými hlavovými opěrkami bez specifických systémů.

Srovnání s testy ADAC a budoucnost

Nedávno se objevily konkurenční výsledky bezpečnosti hlavových opěrek u německých kolegů z autoklubu ADAC. Verdikty obou nezávislých organizací se víceméně shodují. Ve prospěch testů Thatcham hrají větší zkušenosti, lepší finanční podpora místních pojišťoven a zejména rozsah testovaných vzorků. I tak má testování v podání ADAC smysl; dohromady totiž zvýší apel na automobilky, které budou pracovat na zlepšování bezpečnosti a na Euro NCAP, která bude důsledně prověřovat i tuto oblast.

Důležitost opěrek hlavy a jejich testování

Opěrka hlavy má za úkol zabránit náhlému pohybu hlavy vzad v případě nehody. K tomu aby svůj základní účel mohla plnit, musí být vhodně nastavena. Ačkoli většina automobilů má opěrky výškově nastavitelné (můžeme se setkat také s nastavením v podélném směru), podle britského průzkumu až tři čtvrtiny řidičů nemají vhodně nastavenou opěrku hlavy. Letmým pohledem na vozový park v našich velkoměstech je jasné, že také většina našich řidičů jezdí s opěrkami v základní-nejnižší- poloze. Opěrka by měla být co nejblíže řidičově hlavě během jízdy (tedy neseřizovat tak, že zakloníte hlavu a pak manipulujete s opěrkou). Dalším kritériem, které již z větší část závisí na konkrétní konstrukci je zajištění nastavené polohy. Dobrou opěrku byste neměli při první lehkém opření hlavy vrátit do výchozí polohy. Nežádoucí vychýlení mohou způsobit také spolucestující, kteří si na vaše opěradlo odkládají ruku nebo jim opěrka pomáhá při vystupování.

Specialisté na pasivní bezpečnost z Thatchamu stanovili dvě jednoduchá kritéria, podle kterých jsou hodnoceny opěrky hlav v automobilech prodávaných ve Spojeném království. Prvním kritériem je vertikální vzdálenost od vrcholu hlavy průměrného muže k vrcholu opěrky. Opěrka by neměla být níže než 6 cm pod vrcholem hlavy, což zaručuje funkci opěrky i u řidičů vyšších postav. Druhé kritérium je horizontální vzdálenost hlavy od opěrky. Pokud sedadlo vyhoví svou geometrií, je testováno dynamicky. Během tohoto testu je sedadlo urychleno za několik desetin sekundy na 16 km/h a po celou dobu jsou vyhodnocovány na speciální figuríně BioRID zrychlení a působící síly. Každé vozidlo je zařazeno do jedné ze čtyř kategorií: „dobrý“, „uspokojivý“, „na hranici bezpečnosti“, „nedostatečný“. Opěrky prvních dvou jmenovaných úrovní mohou bezpečně ochránit krk vyšších pasažérů i pasažérů průměrného vzrůstu.

Bezpečnostní systémy sedadel

RHR (Reactive Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru během nehody. Pohyb je vyvozován hmotností cestujícího, který se opře do opěradla.

PAHR (Pro Active Head Restraint) - Opěrka hlavy, která se automaticky posunuje vpřed a vzhůru na počátku nárazu. Pohyb je odstartován signálem ze senzorů na nárazníku nebo uvnitř automobilu.

RAS (Reactive Seat) - Celé sedadlo i s opěrkou, které absorbují energii při nárazu zezadu.

PAS (Passive Seat) – Sedadlo obsahuje speciální pěnu, která absorbuje energii při nárazu.

Thatcham WHIPLASH - testy bezpečnosti konstrukce sedadel (modely 2007)
Model systém ochrany geometrické parametry dynamický test celkové hodnocení
Alfa Romeo 147 - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Alfa Romeo 159 RHR dobrý dobrý dobrý
Alfa Romeo Brera RHR dobrý dobrý dobrý
Alfa Romeo Spider RHR dobrý dobrý dobrý
Audi A3 (model 2007) PAS dobrý dobrý dobrý
Audi A3 (model 2003) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Audi A4 (model 2006) PAS dobrý dobrý dobrý
Audi A5 PAS dobrý dobrý dobrý
Audi A6 (model 2006) PAS dobrý dobrý dobrý
Audi A6 (starší model) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Audi Q7 PAS dobrý uspokojivý uspokojivý
Audi S3 PAS dobrý dobrý dobrý
Audi S4 (model 2006) PAS dobrý dobrý dobrý
Audi S4 (starší model) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Audi S6 (model 2006) PAS dobrý dobrý dobrý
Audi TT Coupe PAS dobrý uspokojivý uspokojivý
Audi TT Roadster PAS dobrý uspokojivý uspokojivý
BMW 1 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
BMW 3 (model 2005) - dobrý nedostatečný nedostatečný
BMW 3 Convertible - - - nedodán k testu
BMW 3 Coupe - - - nedodán k testu
BMW 5 (model 2004) - na hranici bezp. N/A nedostatečný
BMW 7 (model 2002) PAHR dobrý uspokojivý uspokojivý
BMW X3 (model 2006) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Cadillac CTS - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Cadillac BLS RHR dobrý dobrý dobrý
Chevrolet Kalos - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Chevrolet Lacetti - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Chevrolet Matiz (model 2005 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Chevrolet Tacuma - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Chrysler 300C - dobrý uspokojivý uspokojivý
Chrysler PT Cruiser - dobrý nedostatečný nedostatečný
Chrysler Voyager/Grand Voyager - dobrý uspokojivý uspokojivý
Citroen C-Crosser - dobrý dobrý dobrý
Citroen C1 - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Citroen C2 - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Citroen C3 - dobrý uspokojivý uspokojivý
Citroen C4 - dobrý uspokojivý uspokojivý
Citroen C4 Picasso - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Citroen C4 VTR/VTS - dobrý nedostatečný nedostatečný
Citroen C5 (model 2005) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Citroen C6 RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Citroen Xsara Picasso - uspokojivý uspokojivý uspokojivý
Daihatsu Charade (model 2003) - dobrý dobrý dobrý
Daihatsu Sirion (model 2005) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Daihatsu Terios (model 2006) - dobrý dobrý dobrý
Dodge Caliber - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Fiat Bravo (model 2007) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Fiat Croma (model 2005) RHR dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Fiat Doblo (model 2004) - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Fiat Grande Punto - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Fiat Idea - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Fiat Multipla (model 2005) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Fiat Panda (model 2004) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Fiat Stilo - dobrý nedostatečný nedostatečný
Ford Fiesta (model 2002) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Ford Fiesta ST - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Ford Focus (model 2005) - dobrý dobrý dobrý
Ford Focuc C-Max - dobrý dobrý dobrý
Ford Fusion - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Ford Galaxy (model 2006) RHR dobrý dobrý dobrý
Ford Ka - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Ford Mondeo (model 2003) RHR dobrý dobrý dobrý
Ford S-Max RHR dobrý dobrý dobrý
Honda Accord (model 2006) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Honda Civic (model 2006) RHR dobrý dobrý dobrý
Honda CRV (model 2007) RHR dobrý dobrý dobrý
Honda Jazz (model 2004) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Hyundai Santa Fe (model 2006) RHR dobrý dobrý dobrý
Huyndai Sonata (model 2005) RHR dobrý dobrý dobrý
Hyundai Tuscon - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Jaguar S Type RAS dobrý dobrý dobrý
Jaguar S Type Sport RAS dobrý dobrý dobrý
Jaguar X Type - dobrý nedostatečný nedostatečný
Jaguar X Type Sport - dobrý nedostatečný nedostatečný
Jaguar XJ Type RAS dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Jeep Grand Cherokee (model 2005) RHR dobrý dobrý dobrý
Kia Picanto - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Kia Rio (model 2001) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Kia Sedona RHR dobrý dobrý dobrý
Kia Sportage (model 2005) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Land Rover Discovery (model 2005) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Land Rover Freelander (model 2007) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Land Rover Range Rover Sport - dobrý uspokojivý uspokojivý
Lexus GS (model 2005) PAS uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Lexus IS (model 2005) PAS dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Lexus RX (model 2003) PAS dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Mazda 2 (model 2003) - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Mazda 3 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Mazda 5 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Mazda 6 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Mazda MX5 (model 2006) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Mercedes A RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Mercedes B RHR dobrý dobrý dobrý
Mercedes C PAHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Mercedes E (model 2002) PAHR dobrý dobrý dobrý
Mercedes GL PAHR dobrý dobrý dobrý
Mercedes M PAHR dobrý dobrý dobrý
Mercedes R PAHR dobrý dobrý dobrý
Mercedes SLK - uspokojivý N/A test nedokončen
MINI Mini (nový model) - dobrý uspokojivý uspokojivý
MINI Mini Convertible - dobrý uspokojivý uspokojivý
Mitsubishi Colt (model 2006) - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Mitsubishi Lancer (model 2005) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Mitsubishi Outlander - dobrý dobrý dobrý
Mitsubshi Shogun - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Nissan Micra (model 2003) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Nissan Micra CC - dobrý uspokojivý uspokojivý
Nissan Murano RHR uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Nissan Note RHR dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Nissan Pathfinder RHR dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Nissan Qashqai RHR dobrý dobrý dobrý
Nissan X-Trail (model 2006) - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Peugeot 1007 - dobrý nedostatečný nedostatečný
Peugeot 107 - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Peugeot 206 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Peugeot 207 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Peugeot 307 - dobrý dobrý dobrý
Peugeot 4007 - dobrý dobrý dobrý
Peugeot 407 - uspokojivý dobrý uspokojivý
Proton Gen 2 - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Proton Satria - nedostatečná N/A nedostatečný
Renault Clio (model 2006) - dobrý dobrý dobrý
Renault Clio Campus - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Renault Espace (model 2003) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Renault Laguna II (model 2005) - dobrý dobrý dobrý
Renault Megane CC - dobrý uspokojivý uspokojivý
Renault Megane II (model 2006) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Renault Modus - dobrý dobrý dobrý
Renault Scenic - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Saab 9-3 (model 2003) RHR dobrý dobrý dobrý
Saab 9-5 (model 2002) RHR dobrý dobrý dobrý
Seat Altea - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Seat Altea RHR dobrý dobrý dobrý
Seat Ibiza (model 2002) - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Seat Leon (model 2005) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Seat Leon (model 2005) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Seat Toledo (model 2005) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Seat Toledo (model 2005) RHR dobrý dobrý dobrý
Škoda Fabia (nový model) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Škoda Fabia RS - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Škoda Octavia (model 2004) - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Škoda Roomster - dobrý uspokojivý uspokojivý
Škoda Superb - nedostatečný N/A nedostatečný
Smart Fortwo - dobrý uspokojivý uspokojivý
Subaru B9 Tribeca RHR dobrý dobrý dobrý
Subaru Impreza (model 2006) RHR dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Subaru Legacy Outback RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Suzuki Grand Vitara (model 2007) - dobrý N/A test nedokončen
Suuzki Swift (model 2005) - dobrý uspokojivý uspokojivý
Suzuki SX4 - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Toyota Auris PAS uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Toyota Avensis PAS dobrý uspokojivý uspokojivý
Toyota Aygo - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Toyota Corolla Verso PAS dobrý nedostatečný nedostatečný
Toyota Prius PAS dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Toyota Yaris (model 2006) PAS dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Opel Astra (model 2007) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Opel Corsa (model 2007) - dobrý N/A test nedokončen
Opel Meriva (model 2003) - dobrý nedostatečný nedostatečný
Opel Meriva (model 2003) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Opel Tigra (model 2005) RHR dobrý dobrý dobrý
Opel Vectra (model 2005) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Opel Zafira (model 2005) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Volkswagen Beetle (model 2006) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Volkswagen Eos - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Volkswagen Fox - uspokojivý na hranici bezp. na hranici bezp.
Volkswagen Golf GTI RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Volkswagen Golf MK5 RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Volkswagen Golf Plus RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Volkswagen Jetta (model 2006) - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Volkswagen Jetta (model 2006) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Volkswagen Passat (model 2005) RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Volkswagen Polo (model 2005) - uspokojivý nedostatečný nedostatečný
Volkswagen Sharan (model 2000) - na hranici bezp. N/A nedostatečný
Volkswagen Touareg - dobrý na hranici bezp. na hranici bezp.
Volkswagen Touran RHR dobrý uspokojivý uspokojivý
Volvo C30 RAS dobrý dobrý dobrý
Volvo S40 (model 2004) RAS dobrý dobrý dobrý
Volvo S60 (model 2003) RAS dobrý dobrý dobrý
Volvo S80 (model 2006) RAS dobrý dobrý dobrý
Volvo V50 RAS dobrý dobrý dobrý
Volvo V70 (model 2000) RAS dobrý dobrý dobrý
Volvo XC90 RAS dobrý dobrý dobrý
Kamil Kýr
Diskuze (14)
23. 3. 2007 12:03
Re: PÍŠU TO POŘÁD...
:-) :yes: to vidím, ještě ta impreza a legacy- a bude to dokonalé ;-)
23. 3. 2007 11:03
Re: PÍŠU TO POŘÁD...
:yes: taky stojí za zmínku Ford, který u většiny hlavních modelů (kromě Fiesty) je nad věcí... Jinak Saab a Volvo nabízejí naprosto bezpříkladný přístup ;-) :yes:
23. 3. 2007 10:56
Re: PÍŠU TO POŘÁD...
Velmi příjemně mě překvapila Alfa, až na 147. Také Audi má u všech nových modelů jen dobře a i starší nejsou moc pozadu, což je snad příslib i pro Škodu do budoucna. Tak všem těm, kteří myslí na své zákazníky i mimo autosalón :yes:
23. 3. 2007 10:45
Re: PÍŠU TO POŘÁD...
jo :yes:
23. 3. 2007 09:42
PÍŠU TO POŘÁD...
Auto poznáš podle detailů... Někdo sází na efektní kola, jiný na dokonalou a promyšlenou konstukci... Vyber si sám, co preferuješ. Odráží to i přístup k životu. V této souvislosti musím opět nevěřícně kroutit hlavou nad postojem jednoho "renomovaného" německého výrobce, který své výrobky sám pasuje na piedestál dokonolasti, a přitom si nedokáže a ani nechce poradit nad takovou údajně bezvýznamnou prkotinou... Jenže tady jde o ohrožení zdraví. Možná nebude dlouho trvat a nafoukaná nabubřelost splaskne... A že k tomu jednou dojde, o tom není pochyb. V této souvislosti opět patří velké uznání švédům, kteří nás donekonečna přesvědčují, že vyrobit všestranné a schopné auto do silniční džungle umí zatím s přehledem pouze oni. Už asi padesát let... Volvo rulez :yes: