Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW prý umí zrecyklovat skoro celé i3. Podívejte se, jak to dělá!

BMW prý umí zrecyklovat skoro celé i3. Podívejte se, jak to dělá!

BMW prý umí zrecyklovat skoro celé i3. Podívejte se, jak to dělá! Zdroj: acz

Diskuze (3)
U moderního auta se v průměru 80 % jeho komponentů dá znovu použít. BMW i3 tuto hranici posouvá ještě dál, zrecyklovat se dá 95 % jeho komponent.

Automobilky se v dnešní době snaží, aby jejich vozy byly stále ekologičtější. V této souvislosti se hovoří hlavně o úspornějších motorech a ekologičtějších továrnách, které vypouštějí méně škodlivin, spotřebují méně vody a stávají se energeticky nezávislými. Naopak trochu se zapomíná na to, co udělat s autem, když jednou dojezdí. Vraky totiž životní prostředí také značně poškozují. BMW má však na tento problém řešení.

Pro tyto účely už v roce 1994 nedaleko Mnichova založilo specializované centrum recyklace a demontáže, které má na starosti recyklaci automobilů, jež už výrobce nepotřebuje. Konkrétně se tedy jedná o prototypy chystaných vozů nebo automobily vzniklé jako předsériové exempláře.

BMW dnes dokáže u svých modelů zrecyklovat až 90 % výrobních komponentů, přičemž průměrné číslo v oboru dosahuje asi 80 %. Premiantem je pak v tomto ohledu elektromobil BMW i3, který je tudíž šetrný k životnímu prostředí nejen svým elektrickým pohonem vypouštějícím nulové lokální emise, ale už samotnou svojí výrobou. V jeho případě se totiž dá znovu použít 95 % dílů, a to včetně baterií pro elektrický pohon. Jak taková recyklace i3 vypadá, BMW ukazuje v přiloženém videu.

Zahájení recyklace je vlastně podobné jako u dalších modelů mnichovského výrobce. Nejprve jsou deaktivovány airbagy a předepínače bezpečnostních pásů, aby s autem bylo možné dále pracovat. Následně jsou odstraněny všechny provozní kapaliny jako brzdová kapalina a v případě konvenčních aut také olej v motoru nebo zbytek paliva v nádrži.

Poté už je zahájena samotná demontáž. Některé nepoškozené komponenty je možné použít jako náhradní díly – třeba rádio nebo panely karoserie, jiné díly naopak míří k recyklaci. Velkou část i3 tvoří karbonem vyztužené plasty, které se dnes dají recyklovat a znovu použít.

Výhodou i3 v tomto procesu je fakt, že už při samotné výrobě auta jsou použity zrecyklované materiály. Firma tvrdí, že jen v interiéru je asi čtvrtina komponentů vyrobena z už jednou recyklovaných materiálů. Mezi tyto prvky patří plastová obložení kabiny nebo textil pro čalounění sedadel a dveřních panelů.

Znovu se dají použít i baterie i3, BMW je využívá především pro systémy ukládání energie, které se dají doma použít v případě výpadku elektrické energie. Něco podobného nabízí také Tesla.

A kdyby vás recyklace vozů BMW hodně zaujala, vězte, že centrum pro recyklaci a demontáž sídlící v německém městě Unterschleissheim je otevřeno i pro veřejnost. Demontáž některého z mnichovských aut si tak můžete prohlédnout na vlastní oči v rámci komentované prohlídky.

Vstoupit do diskuze (3)