Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW R nineT Racer: Když je láska slepá, tak chcete tuhle motorku!

Jiří Baborský
Diskuze (1)
Spatříte ji, vzplanete, svezete se a běžíte k prodejci vykrvácet. Z přátel na facebooku pak smažete racionální chytráky sedlající nudně dokonalé mašiny a novou známost vám rozmlouvají.

Možná jste s takovou také randili. Je sice k ničemu, stojí vás spoustu peněz, okolí si klepe na čelo, ale vy prostě nemůžete jinak než jí znovu zavolat a vyrazit si. Prostě jste zamilovaní až po uši. S retro sporťákem od BMW je to v zásadě podobné. Odlehčíte se o čtyři sta tisíc, abyste v garáži zaparkovali motorku, ze které vás všechno bolí, a nebudete s ní chtít jet dál než 100 km od baráku. Jenže před spaním se na ni půjdete podívat, ráno si s chutí přivstanete, a až budete popíjet espresso na zahrádce kavárny, ze všech motorkářů široko daleko budete mít na tváři nejširší úsměv.

Neomylná trefa

BMW má dost pestrý výrobní program, aby si mohlo dovolit pětici jednoúčelových strojů, pro jejichž koupi hlasuje srdce, zatímco rozum je zcela

zbaven svéprávnosti. Retrospektivně laděná řada Heritage je dokonalý protipól cestovatelské modly R 1200 GS.

Testovaná veze R nineT nese příjmení Racer a tváří se jako supersport z raných sedmdesátek. Nevelká kapkovitá kapota s kyklopím okem stroj opticky protahuje dopředu, zatímco subtilní záď s malou krovkou jej naopak zkracuje. Zpod bíle lakovaného topu vystupuje temná masa železa uspořádaného do boxerské konfigurace s protilehlými válci, od něj vede k letmo uloženému zadnímu kolu jak jinak než kardan.

Všechny dílky téhle retro skládačky do sebe tak citlivě zapadají, že člověk přimhouří oko nad pár lacinějšími plasty kolem budíků a soustředí se na převahu zajímavých detailů.

Zkrátka racer se nám dostal pod kůži – bundy i těla. Přímý zásah do srdce!

Když láska bolí

Stejně jako s krásnou partnerkou, kterou všichni obdivují, to v každodenním životě nebývá lehké, není to žádný med ani s racerem. Skrčený posaz v tvrdém sedle s řídítky nízko stupačkami vysoko si nikdy nezamilujeme, jen se s tím zkrátka naučíme žít. Ne, BMW neudělalo nic špatně. Takhle to jednoduše má být. V závodním autě si taky nepustíte rádio, klimatizaci a vyhřívání sedačky. Racer je nepohodlný, ber, nebo nech být. My bereme.

V dokonalém světě bez finančních limitů bychom vedle něj chtěli parkovat ještě skútr do města a cesťák na dovolenou a racer venčit jen pro radost kolem komína. Nicméně i dojíždění do práce si nakonec umíme představit. Přece nejsme tak staří, aby si zápěstí a kyčle nezvykly na trochu nepohodlí.

Rozený letec

Sportovní design a posez samozřejmě ovlivňují i samotnou jízdu. Vítr se vám opírá do hrudi, na dálnici je dobré se k nádrži pěkně přitulit.

V zatáčkách je potřeba se na mašině hýbat, a ne jen sedět jako pecka. Kdo chce brousit kolenem o zem, musí pro to něco udělat. Velmi stabilní a pevný Racer si libuje v rovinkách a dlouhých táhlých obloucích, do kterých jej přesně namíříte, a on pak precizně odvede práci. Trochu méně radostí a víc starostí vyvolává v pomalých technických pasážích, do kterých jej musíte poněkud přemlouvat.

Kromě sedla nám zpočátku přišel dost tuhý i podvozek, ale s přibývajícími kilometry a vymetenými dírami jsme mu museli přiznat solidní dávku

poddajnosti, byť o komfortu bychom stále nehovořili. Plusové body si racer odnáší za dobře potlačené vibrace boxeru v nejpoužívanějších otáčkách a

dobrý výhled v zrcátkách.

Plochá dvanáctistovka tvoří značnou část charakteru. Specificky chrčí a při přidání plynu strojem lomcuje ze strany na stranu, což vynikne hlavně v nízkých rychlostech. Po městě je to s racerem jako v sadomasochistickém salonku. Bolí to, ale vy to prostě chcete.

Motor má hezky lineární nástup momentu i výkonu. Aniž bychom si to uvědomili, najednou letíme 180 km/h. Žádné přepínače palivových map či aktivního podvozku, tohle je ryzí mechanika, u které si nanejvýš vypnete ABS. Samotnou kapitolou je výfuk, zdůrazňujeme, že sériový. Na volnoběh syté brblá, při jízdě duní a práská, ve vysokých otáčkách nahání strach. Nádhera!

Láska je láska

Všude kolem jezdí spousta pohodlnějších, praktičtějších a levnějších motorek, ale my úplně rozumíme tomu, proč vaše zamilované srdce podepíše

fakturu právě za R nineT Racer. Fandíme vám.

Rodina Heritage

Na jednom technickém základu BMW uvařilo pět retro strojů různé příchutě, výběr tedy záleží výhradně na vkusu zákazníka.

R nineT 407 300 Kč
R nineT Pure 327 500 Kč
R nineT Racer 382 600 Kč
R nineT Scrambler 347 000 Kč
R nineT Urban G/S 347 000 Kč

Plusy

  • Charismatický motor
  • Fantastický zvuk
  • Minimum elektroniky
  • Jistý podvozek

Minusy

  • Nepohodlný posez
  • Tvrdé sedlo
  • Méně přesné řazení

Základní technické údaje
Motor čtyřdobý plochý dvouválec 2x DOHC
Chlazení vzduchem a olejem
Zdvihový objem (cm3) 1170
Výkon (kW/min-1) 81/7750
Točivý moment (Nm/min-1) 116/6000
Převodovka, sekundární převod 6°, kardan
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2 x 320/265
Pneumatiky P a Z 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17
Rozvor (mm) 1491
Výška sedla (mm) 805
Provozní hmotnost (kg) 220
Objem nádrže (l) 17
Spotřeba (l/100 km) 5,3
Základní cena (Kč) 382 600

Jiří Baborský
Diskuze (1)
29. 10. 2017 19:46
Krásný, ale
víc by mě zajímal první dojem / test Scrambleru ...