Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW si osmiválce nechá. Američané je totiž milují. Ale co Evropa?

BMW X5 M50i
BMW X5 M50i
BMW X5 M50i
BMW X5 M50i
56 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (18)

Downsizing a tlak na co nejnižší emise si sice vybral daň v podobě konce dvanáctiválce o čtyři válce menší motory si ovšem automobilka z Mnichova nechá. Je po nich totiž poptávka.

Automobilový fanoušek z Evropy nemá v posledních 20 letech moc důvodů k radosti. Atmosférické agregáty sice nahradily v praxi příjemnější a efektivnější turbomotory, i ty ovšem musejí pomalu ustupovat elektrickému pohonu, o který ovšem není takový zájem. Do toho se musíme spokojit s koncem velkých motorů u některých modelů (například u Mercedesu-AMG C 63), případně jejich hybridizací.

Tak je tomu třeba u nového BMW M5, jež si sice zachovalo osmiválec o objemu 4,4 litru, přidalo k němu ale elektromotor a velký trakční akumulátor s kapacitou 18,6 kWh. Tenhle „übersedan“ kvůli tomu ovšem ztloustl na hrozivých 2335 kilogramů (přinejmenším). Bez toho bychom se ovšem nového M5 možná nedočkali. Minimálně ne v Evropě.

Video placeholder
BMW XM Label na Pikes Peak 2023 • Zdroj: BMW

V zámoří naopak na emise tolik netlačí. Američané si velkých motorů užívají velkými doušky. Ačkoliv by BMW mohlo jednotky V8 nahradit šestiválci s elektrickou výpomocí, podle šéfa vývoje automobilky Frank Webera ovšem osmiválce zůstanou. Zejména ve Spojených státech a na Blízkém výhodě si totiž zákazníci za sametový projev těchto agregátů rádi připlatí. A navíc tamní emisní normy nejsou zdaleka tak drakonické jako ty evropské. Ostatně i proto nová řada 7 se u nás s motorem 4.4 V8 ve verzi 760 neprodává (výjimkou je pouze pancéřovaná varianta).

Ačkoliv nové generace oblíbených SUV X5, X6 a X7 se podle všeho osmiválce dočkají, o jeho nasazení v Evropě zatím nebylo rozhodnuto. S ohledem na letošní zpřísnění emisních limitů na našem kontinentu je tedy velmi pravděpodobné, že na rozdíl od Američanů a dalších asi ostrouháme. Nebo si za velkoobjemové agregáty výrazně připlatíme, aby mnichovská automobilka vydělala na mastné pokuty za překročení flotilových limitů.

Vstoupit do diskuze (18)