BMW si osmiválce nechá. Američané je totiž milují. Ale co Evropa?
Downsizing a tlak na co nejnižší emise si sice vybral daň v podobě konce dvanáctiválce o čtyři válce menší motory si ovšem automobilka z Mnichova nechá. Je po nich totiž poptávka.
Automobilový fanoušek z Evropy nemá v posledních 20 letech moc důvodů k radosti. Atmosférické agregáty sice nahradily v praxi příjemnější a efektivnější turbomotory, i ty ovšem musejí pomalu ustupovat elektrickému pohonu, o který ovšem není takový zájem. Do toho se musíme spokojit s koncem velkých motorů u některých modelů (například u Mercedesu-AMG C 63), případně jejich hybridizací.
Tak je tomu třeba u nového BMW M5, jež si sice zachovalo osmiválec o objemu 4,4 litru, přidalo k němu ale elektromotor a velký trakční akumulátor s kapacitou 18,6 kWh. Tenhle „übersedan“ kvůli tomu ovšem ztloustl na hrozivých 2335 kilogramů (přinejmenším). Bez toho bychom se ovšem nového M5 možná nedočkali. Minimálně ne v Evropě.

V zámoří naopak na emise tolik netlačí. Američané si velkých motorů užívají velkými doušky. Ačkoliv by BMW mohlo jednotky V8 nahradit šestiválci s elektrickou výpomocí, podle šéfa vývoje automobilky Frank Webera ovšem osmiválce zůstanou. Zejména ve Spojených státech a na Blízkém výhodě si totiž zákazníci za sametový projev těchto agregátů rádi připlatí. A navíc tamní emisní normy nejsou zdaleka tak drakonické jako ty evropské. Ostatně i proto nová řada 7 se u nás s motorem 4.4 V8 ve verzi 760 neprodává (výjimkou je pouze pancéřovaná varianta).
Ačkoliv nové generace oblíbených SUV X5, X6 a X7 se podle všeho osmiválce dočkají, o jeho nasazení v Evropě zatím nebylo rozhodnuto. S ohledem na letošní zpřísnění emisních limitů na našem kontinentu je tedy velmi pravděpodobné, že na rozdíl od Američanů a dalších asi ostrouháme. Nebo si za velkoobjemové agregáty výrazně připlatíme, aby mnichovská automobilka vydělala na mastné pokuty za překročení flotilových limitů.