Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X5 xDrive30d - Základní instinkt

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 24. 2. 2012
41
127
Zobrazit náhledy (41)
BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5 BMW X5
Instinktivně tíhnete k X5, ale nejste si jistí, zda vám bude stačit základní motorizace?

Jak víme, kombinací dvou dobrých věcí nutně nemusí vzniknout kvalitní výsledek. Vzpomeňme třeba na pivo s malinovým sirupem. Ale ani v autech není vždycky výsledek dopředu jasně daný, takový Veloster je krásný příklad z posledních měsíců.

Zkušenější čtenáři vědí, že v případě BMW je podobný přešlap velmi nepravděpodobný. Vždyť X5 je opravdu velice dobré auto a základní třílitrový turbodiesel o výkonu 180 kW jsme už několikrát pochválili. Dohromady to ovšem fungovat zkrátka nemusí.

Nejlevněji se 180 kW

Zájemce o nejlevnější X5 má jasno, jde se pro 30d. Jenže pozor, za příplatek pouhých 6.250,- Kč vám může říkat pane verze benzinová 35i o výkonu 225 kW. To je bezpochyby zajímavá alternativa pro někoho, kdo toho zase tolik nenajezdí a přitom tíhne spíše ke spalování benzinu nežli nafty.

Benzinový motor nemá díky výkonu i točivému momentu 400 Nm s vozem žádné problémy, ale našich naftových 540 Nm se při rozhýbávání bílého kolosu skoro ani nezadýchalo. Ve spojení s osmistupňovým automatem Steptronic se velké SUV zdá být dokonce velmi sportovní. Na křižovatkách okamžitě vypálí vpřed a pružné zrychlení z nižších rychlostí je vpravdě příkladné. I při pohledu do tabulky (0-100 za 7,6 s) naftová X5 vypadá jako poloviční sportovec.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Nenechte se však zmást, nákupem X5 30d se z vás nestane postrach levého pruhu. Tedy ne že by ho neumělo velké SUV s pichlavými andělskými bi-xenony vyklidit, ale s rostoucí rychlostí se jeho elán ztrácí. I když se vás motor snaží přesvědčit o tom, že máte pod pravým chodidlem velkou výkonovou rezervu, ne vždy tomu tak je. Na dálnici pak nepůsobí o mnoho svižněji než běžný kombík s dvoulitrovým dieselem.

Naštěstí, pokud se snažíte, ani o moc více nepapá. Dálniční stotřicítka vyústila v desetilitrovou spotřebu, otáčky se v tu chvíli drží díky osmičce jen těsně nad dvoutisícovou hranící. Pokud nikam nespěcháte a zvolníte na 100 km/h, můžete cestovat s moc pěknou spotřebou 5,9 litru na 100 ujetých kilometrů. Ručička otáčkoměru si v tu chvíli klidně vrní nad 1.500 otáčkami. Ve městě počítejte spíše s devíti až desíti litry, celkově se při soužití s BMW X5 xDrive30d lze bez problémů držet lehce nad osmi litry. To ve výsledku znamená teoretický dojezd přibližně tisíc kilometrů, X5 se totiž může pochlubit nádrží s objemem 85 litrů.

Typické vznětové zadunění si agregát neodpustí jen na volnoběh, při normální jízdě už šestice válců předvádí téměř ukázkové ševelení. To je narušeno jen při vytočení motoru do vysokých otáček nad tři tisíce min-1. Co se tahu týká, tam agregát po nadechnutí v patnácti stech otáčkách nezůstává pověsti mnichovských motorářů nic dlužen až do tří tisíc, kdy začíná točivý moment klesat z maximální hodnoty. Vytáčet jej samozřejmě můžete i dál, pokud si přejete, ale atakovat otáčky nejvyššího výkonu (4 tisíce) už reálný smysl nemá žádný. Po přeřazení spadnou otáčky do oblasti maxima momentu a 540 Nm vás okamžitě jemně přitlačí do sedadla.

Co jiného, když vám 30d nestačí, pořídit? V nabídce jsou další dva benzinové osmiválce (50i a X5 M), již zmíněné 35i a silnější z dvojice třílitrových šestiválcových nafťáků, dvěma turbodmychadly dopovaná verze 40d. Ta nabízí (stejně jako 35i) 225 kW a mamutích 600 Nm, přičemž papírová spotřeba je téměř totožná s dnes testovanou verzí. Příplatek na českém trhu? Necelých 120 tisíc Kč.

Pohodlně, bez emocí

suv bmw testy suv bmw testy
Nemá cenu nosit dříví do lesa a popisovat znovu X5. Interiér vypadá stále velmi dobře (a hlavně je příkladně bytelný a přehledný), byť vnitřek nových modelů od BMW už je zase o kus dál. Pod volantem například nenajdeme moderní pádélka, zase si ale X5 vysloužila pochvalné pokývání (nejen) novinářských hlav: také zde je totiž logika řazení ovladačem převodovky správná. Dopředu se podřazuje, dozadu zase přeřazuje na vyšší stupeň. Nevěřili byste, ale i u mnoha rádoby sportovních vozů je tomu naopak.

Zatímco mladí divoši dostávají po prvním úspěšném lovu v pralese tetování symbolizující dospělost, i první jízda v X5 se na vašich pasažérech podepíše. Při vystupování je totiž nutné dát si pozor na široké prahy, jinak budou vaše kalhoty také (leč o poznání méně slavnostně) potetovány.

Devatenáctipalcové pneumatiky jsou pro X5 docela dobrou volbou, vůz v zatáčkách výborně sedí, téměř se nenaklání, neprotestuje ani při náhlých změnách směru a přitom z vás ve městě nevytřese duši a občas dokáže odfiltrovat i nějakou tu nerovnost. Model X5 je však jedním z nejsportovnějších SUV a proto byste při nákupu měli vědět, že pro jízdu jako v bavlnce se úplně dobře nehodí. Přesněji řečeno, nehodí se vůbec. Pokud odhlédneme od sportovních verzí, jen těžko hledat jiné BMW co by se na městských nerovnostech chovalo méně kostrbatě. Kola za to nemohou, jde zkrátka o naturel vozu.

suv bmw testy suv bmw testy
 

Brzdy zvládají dvoutunového cvalíka s velkou dávkou nadhledu a v řízení sice zcela chybí zpětná vazba, posilovač je příjemně tužší.

Oproti líbivějšímu modelu X6 nabízí X5 vyšší užitnost. Máme na mysli také třeba o něco více místa nad hlavou pro zadní pasažéry, hlavně však zavazadlový prostor. Ten má u X5 o 50 litrů větší základní objem a hlavně pravidelnější tvar (díky nesplývavé zádi), na druhou stranu je zavazadelník X6 lépe přístupný. U X5 je totiž spodní výklopná část pátých dveří, která přístup k zatoulaným pomerančům trochu ztěžuje.

Závěr

Základní motorizace se nemá za co stydět, ba naopak. Jaký jiný relativně masový model se může pochlubit tak výborným základním agregátem, jakým je 30d? Velké SUV od BMW se kupuje ze všemožných důvodů, pokud je tím vaším poctivá rodinná služba s přijatelnou spotřebou, nelze vám jej než vřele doporučit. Nemá smysl si však zastírat jednu skutečnost: X5 má na hrbu už nějakou tu zimu a byť léta maskuje příkladně, poznat to zkrátka je.


Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Nevím, co je špatného na malinovém pivě, zrovna Německo je země podobným „chuťovkám“ zaslíbená… Co se samotné X5 týká, překvapilo mě, jak bezproblémově funguje se základním třílitrem. Jistě, mnichovský šestiválec je excelentní motor, ale X5 je zase pořádný kus auta.

Kvůli nižší spotřebě paliva, jistějším jízdním vlastnostem a lepšímu feelingu v kabině bych velmi zvažoval, zda nedat místo X5 přednost 5 GT. Velké mnichovské SUV je ale o dost hezčí a jak známo, obal prodává. Co na tom, že X5 má své chybky a je z ní znát konstrukční stáří. Stále vypadá dobře a to jí zajišťuje vytrvalou přízeň českého publika.

První cena vozu1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu1.438.750,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.824.200,- Kč (BMW X5 xDrive 30d, 180 kW)

Plusy

  • Výkonný a kultivovaný základní motor
  • Dobrá jízdní dynamika
  • Přiměřený vnitřní prostor
  • Špičková sedadla

Minusy

  • Malý rozsah základní výbavy, příplatky i za samozřejmosti
  • Obtížné nastupování přes silné prahy
  • Vyšší hmotnost
  • Obtížnější manévrovatelnost
  • Horší tlumení

Témata
BMW X5 xDrive30d
Cena základní sestavy 1 438 750 Kč
Cena testované sestavy 1 824 200 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6.7 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 620 / 1750
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2150 / 680
Rozměr pneu: 255/50 R19
BMW X5 xDrive30d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4857
b) šířka (mm): 1933
c) výška (mm): 1776
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Nestalice
Infi
| 14. 3. 2012
Kaslete na Be my wife. Skuste Infiniti FX. Neni sportovnejsi a luxusnejsi suv na svete. Uzivam si to uz pul roku a je to neco supr. Kaslete na foto. Odskusajte si ho:) s bmw jsem skoncil definitivne..
Fx
Infi
| 14. 3. 2012
Kaslete na Be my wife. Skuste Infiniti FX. Neni sportovnejsi a luxusnejsi suv na svete. Uzivam si to uz pul roku a je to neco supr. Kaslete na foto. Odskusajte si ho:) s bmw jsem skoncil definitivne..
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
Tak zase jeden autor článku, který papouškuje nesmysly:
Lukáš Vaverka (Auto.cz)
| 28. 2. 2012
Já nic neurčuji, konstatuji zcela zřejmý fakt :-) :-)
Stálice
_MT_
| 28. 2. 2012
Jen tak mimochodem, existuje značka "Sněhové řetězy" (C 5a), která ti přikazuje pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových řetězů. Je to raritka, ale už jsem ji viděl.

K tomu sjíždění. Ani bych neřekl paradoxně. Kolikrát by to člověk nahoru zvládl pomalu na letňácích, ale dolu jede jako na saních. A i k tomu ty řetězy jsou.
Avatar - Ham.
Stálice
Ham.
| 27. 2. 2012
Q7 a Touareg jsou uvnitř nejtišší (ve srovnatelných motorizacích), v zatáčkách je Q7 mastodont který nestačí na X5, T(nový) ani ML(nové).
To co píšeš o ML platí pro starý model, pro nový je to zcela jinak, velké zlepšení na silnici, horší v terénu než minulá generace.
X5, žádné SUV není sporťák, takže slovo famosně bych vynechal i u X5, nicméně nové ML se X5 v zatáčkách udrží a nový Touareg bude ztráce jen minimálně (nové generace ML i Touaregu jsou o dost lepší na silnici než předchůdci za cenu horších vlastností v terénu).
Cayenne je jednoznačně nejlepší, ovšem také výrazně nejdražší.
Interiéry, Cayenne, Q7, dál je to otázka preferencí
V terénu je nejlepší RR zato na silnici je největší žvýkačka.