Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X5 xDrive40d – Co chtít víc?

Stanislav Švarc
Diskuze (143)

BMW loni muselo dát sbohem vznětovému šestiválci se čtyřmi turbodmychadly, známému pod obchodním označením M50d. Roli vrcholného dieselu převzala jednotka 40d s mildhybridní technologií, kterou najdeme také v X5.

Dvěma turbodmychadly foukaný řadový šestiválec s třílitrovým objemem doplňuje výhradně osmistupňová samočinná převodovka a pohon všech kol. Motor poskytuje nejvyšší výkon 250 kW v 4400 otáčkách za minutu a disponuje nejvyšším točivým momentem 700 N.m, dostupným mezi 1750 a 2250 min-1.

Mildhybridní technologie pak díky startér-generátoru, což je elektromotor přímo spojený s klikovou hřídelí vznětového šestiválce, a 48V baterii umožňuje ukládat původně kinetickou energii, kterou následně používá nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu. Startér-generátor umí přidat až 8 kW.

Elektromotor tedy na jedné straně „vyhlazuje“ reakce šestiválce a zrychluje jeho odezvu na plyn, na druhé ale také umožňuje, aby diesel po delší dobu pracoval z hlediska účinnosti v nejoptimálnějších otáčkách, čímž drobně šetří palivo. Mildhybrid umožňuje i jízdu setrvačností, při níž nedochází jen k odpojení spalovacího motoru, ale šestiválec může být zcela vypnut.

Mildhybrid současně do vozu přináší „automatický“ stop-start. Jinými slovy, v interiéru už nenajdete tlačítko, jímž byste vypínání nafťáku například při čekání před křižovatkou jednoduše deaktivovali. Pokud vám ale zhasínání motoru vyloženě vadí, zbavíte se ho buď ve sportovním jízdním režimu, případně v individuálním módu, když si v něm nastavíte sportovní charakter motoru. Pak šestiválec zůstane vždy v „běhu“.

Třílitr potom ovšem nabídne trochu jiné chování. Ve sportovním nastavení je samozřejmě poněkud více napružený a nabízí bezprostřednější odezvu na plyn, jenže také po sundání nohy z pravého pedálu vůz trochu brzdí. Jestli tedy rádi jezdíte „setrvačností“ (v níž zase exceluje ekonomický jízdní režim), ale přitom vám vadí zhasínání motoru při skoro každém náznaku zastavení, máte smůlu. Automatický stop-start naštěstí funguje poměrně hladce a šestiválec naskakuje docela rychle.

BMW X5 xDrive40d BMW X5 xDrive40d

Úžasně uvolněné auto

Celkově je však tahle řadová šestka naprosto báječná. Potěší sametovým projevem, je kultivovaná a při normální jízdě tak tichounká, že o ní skoro ani nevíte.

Přitom dokáže předvést zajímavé věci v oblasti dynamiky. Nejenže ochotně reaguje na plyn, ale především nabízí spoustu síly, a to v prakticky jakýchkoli otáčkách. Stačí přitlačit na pravý pedál a auto sebejistě vystřelí vpřed. Zapojení všech těch kilowattů a newtonmetrů přitom působí uhlazeně:  zátah je sice téměř okamžitý a velice důrazný, ale současně takový nenucený, samozřejmý, skoro až noblesní.

Dynamika v přímce je na tak velké a těžké auto se vznětovým motorem každopádně úžasná. BMW X5 xDrive40d akceleruje z nuly na stovku za 5,5 sekundy, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládne za méně 4 sekundy. Teprve až nad 160 km/h snad začnete mít pocit, že vůz trochu ztrácí dech…

Vytknout není co ani osmistupňové samočinné převodovce, jejíž práce je natolik dokonalá, že jsem vlastně neměl potřebu zkoušet manuální režim. 

Pozoruhodné však je, že i přes zajímavý potenciál šestiválce jsem stejně nejraději jezdil „na pohodu“ a dostupnou sílu využíval především při předjíždění. Testovaná X5 totiž působila jako nesmírně uvolněné auto.

Mohla za to do velké míry specifikace, orientovaná spíš na komfort. Vůz byl vybaven příplatkovým adaptivním vzduchovým odpružením na obou nápravách a naopak postrádal „sportovní“ prvky, které si do X5 můžete objednat, zejména natáčení kol zadní nápravy, aktivní stabilizátory nebo M sportovní diferenciál.

Podle mě tato specka naftové X5 sluší. I bez zmíněných vychytávek zatáčí velice dobře, v oblouku se přehnaně nenaklání a při rychlých změnách směru působí na svoje rozměry stabilně a jistě. Jistě, se sportovními příplatky by to mohlo být ještě lepší, X5 s nimi dokáže být rychlejší, ovladatelnější a hbitější, ale za mě je to takhle asi akorát.

BMW X5 xDrive40d BMW X5 xDrive40d

 

Vlastně se mi dokonce líbí, že testovaná specka do zřetelné míry „iks-pětce“ ponechává charakter velkého SUV, na čemž není vůbec nic špatného. V zatáčkách tedy pořád cítíte jeho hmotnost, vysokou stavbu a rozměry. Řízení je lehké a možná až trošičku jalové, ale k autu se hodí. I tohle totiž podle mě přispívá k tomu, že tenhle bavorák působí tak pohodově a uvolněně. A protože charakter vozu se často přenáší na řidiče, X5 funguje trochu jako vychovatel. Dokáže šoféra zklidnit a z řízení v jakémkoli provozu udělat mimořádně příjemnou záležitost.

Úžasně „vyzenované“ auto ovšem z X5 dělá především obdivuhodné pohodlí, které posádce poskytuje. Dokonce i na 22palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 275/35 vpředu a 315/30 je komfort příkladný. Jen občas, výjimečně, kola na větších nerovnostech decentně zabubnují, ale velice tlumeně. Dusot kol zní, jako by se odehrával někde daleko pod vámi.

A to je vlastně v souvislosti s jízdou na špatném povrchu všechno. Samotný podvozek nerovnosti filtruje spolehlivě, přitom nenechává auto rozhoupat, kola na dírách neodskakují a tuhá karoserie nedopustí, aby se do ní přenášely rázy nebo otřesy. Vibrace jsou zapovězeným jevem také v interiéru.

I ten je povedený. Já vím, u bavoráků vnitřky pořád chválím, ale fakt to nejde jinak. Uspořádání ovládacích prvků, materiály, vzhled, smyslový vjem, všechno tu prostě zapadá do sebe. Líbí se mi také infotainment, který je rychlý, přehledný a dá se pohodlně a snadno ovládat.

Za jízdy je nejlepší otočný ovladač iDrive, když auto stojí, je možná o něco rychlejší dotyková obrazovka. Důležité je, že máte na výběr. Multimediální systém přitom nabízí neuvěřitelnou spoustu funkcí, možností nastavení všeho možného (až nemyslitelného), přehledů a podobně. Díky chytrému prostředí a jednoduchému ovládání se ale v jednotlivých nabídkách neztratíte.

Palec nahoru si zaslouží sedačky, lépe řečeno mimořádně komfortní křesla čalouněná hebkou kůží. Když si pak ještě zapnete masážní funkci, uvědomíte si, jak moc je luxus příjemná věc.

Zajímavým prvkem, který se mi překvapivě líbil, je panoramatické střešní okno Sky Lounge. Jde vlastně o sklo s integrovaným osvětlením, u něhož si můžete nastavit barvu světla a jeho intenzitu. Já obecně moc na „světélka“ v kabině nejsem, ale uznávám, že mít nad hlavou cosi na způsob noční oblohy s hvězdami, je docela příjemné. A - ano - uklidňující.

Do X5 se také výborně nastupuje a je z ní moc dobrý výhled. Interiér je prostorný, přestože od auta takových rozměrů bych možná čekal o něco víc místa na zadních sedadlech, hlavně na kolena. Zavazadelník si stejně jako všichni předchůdci uchovává dvojité víko, které sice znamená praktickou lavici k posazení se třeba na dálničním odpočívadle, ale také trochu znesnadňuje nakládání a vykládání. Dosáhnout přes sklopnou dolní část až do zadní části kufru může být pro drobnější osoby poněkud obtížnější. Základní objem činí 650 litrů, po sklopení opěradel zadních sedaček naložíte až 1870 litrů.

BMW X5 xDrive40d BMW X5 xDrive40d

Potěší i spotřebou

Jestli jste dočetli až sem, musí vám být jasné, že se mi BMW X5 xDrive40d v testované specifikaci velmi líbilo. Odráží se to ostatně i v pětihvězdičkovém hodnocení.

Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemám bavoráckému SUV skoro co vytknout. Opravdu jsem s ním jezdil moc rád a nerad se s ním loučil.

Tahle X5 totiž splňuje všechno, co od takového auta očekávám: je nesmírně komfortní, s kvalitním interiérem, který sice nabízí moderní prvky výbavy, ale současně zachovává přehledné a jednoduché ovládání, a potěší také povedeným motorem, kombinujícím sametový projev se spoustou výkonu.

Diesel navíc přidává potěšující efektivitu. Po týdenním testu a stovkách kilometrů palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 8,1 l/100 km. Mimo obce jsem se dokonce dostal snadno i na 6,6 – a nešlo o nějakou „ekojízdu“, nýbrž o přesun na hranici rychlostních limitů. Ve městě jsem jezdil za 8,8 l/100 km.

Svižnější svezení v kombinovaném hustším provozu s nutností často předjíždět pak znamenalo průměr 10,1 l/100 km. Ani to mi na velké a 340koňové SUV nepřipadá vůbec špatné.

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Komfortní podvozek a odhlučnění
  • Zpracování interiéru
  • Univerzální charakter
  • Široké možnosti individualizace
  • Skvělé laserové světlomety

Minusy

  • Nelze vypnout stop-start
  • Drahé příplatky
  • Spíše průměrné místo na zadních sedadlech
Nejlevnější verze modelu 1.679.600 Kč (BMW X5 xDrive25d)
Základ s testovaným motorem 1.930.500 Kč (BMW X5 xDrive40d)
Testovaný vůz bez příplatků 1.930.500 Kč (BMW X5 xDrive40d)
Testovaný vůz s výbavou 2.978.648 Kč (BMW X5 xDrive40d)

 

Stanislav Švarc
Diskuze (143)

Doporučujeme

BMW X5 xDrive40d
Cena základní sestavy 1 930 500 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová kola z lehké slitiny, podélné hliníkové střešní nosníky, čalounění – umělá kůže Leatherette, hliníkové obložení interiéru, parkovací asistent, LED světlomety, ambientní osvětlení, dešťový senzor a automatická aktivace stěračů a světlometů při snížené viditelnosti, elektrické nastavení předních sedadel včetně paměti pro sedadlo řidiče, sportovní přední sedadla včetně el. nastavitelného sklonu opěradla a šířky opěradla, 5 sedadel, opěradla zadních sedadel dělená v poměru 40:20:40, kožený multifunkční volant, elektricky výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, automatická klimatizace, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, startování motoru bez použití klíče, odkládací prostor pod podlahou zavazadlového prostoru, háčky na oděvy, sada nářadí, vyhřívané trysky ostřikovačů, DAB tuner, ConnectedDrive Services, Paket Connected Professional, BMW Live Cockpit Professional s digitálním přístrojovým panelem, stereo systém se 6 reproduktory a další. Kč
Cena testované sestavy 2 978 648 Kč
Výbava testované sestavy BMW Individual lak Verde Ermes (149.042 Kč), M Sportovní paket obsahující například kožené čalounění, 20palcová M kola z lehké slitiny, M sportovní brzdy, 8stupňovou sportovní samočinnou převodovku s řadicími pádly na volantu, adaptivní M podvozek, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, specifické koncovky výfuku a další (192.400 Kč), 22palcová M kola z lehké slitiny (43.368 Kč), adaptivní vzduchové odpružení na obou nápravách (33.878 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (32.526 Kč), protisluneční ochrana oken (14.898 Kč), držák nápojů včetně chlazení/vyhřívání (7.306 Kč), BMW Drive Recorder (5.408 Kč), černé vysoce lesklé okenní lišty BMW Individual s rozšířeným obsahem (8.138 Kč), BMW Individual dřevěné obložení interiéru (23.036 Kč), Paket First Class zahrnující například BMW Individual kožené čalounění, funkci plynulého dovírání dveří, panoramatické skleněné a el. ovládané střešní okno Sky Lounge, síť zavazadlového prostoru, rolovací sluneční clony pro zadní boční okna, Paket Zavazadlový prostor, aktivní ventilaci předních sedadel, skleněné prvky interiéru, 4zónovou automatickou klimatizaci, masážní funkci pro přední sedadla či Harman Kardon Surround Sound System (268.294 Kč), komfortní elektricky nastavitelná přední sedadla (35.230 Kč), Paket Business Class obsahující komfortní přístupový systém, Paket Heat Comfort vpředu a bezdrátové nabíjení telefonu (55.068 Kč), Paket Innovation nabízející BMW Display Key, adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světel, parkovací asistent Plus, head-up displej, ovládání gesty (140.920 Kč), BMW laserové světlomety (38.636 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 2750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.9
Emise CO2: 180
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1870
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2275 / 740
Rozměr pneu: 275/35 R22, 315/30 R22
BMW X5 xDrive40d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4922
b) šířka (mm): 2004
c) výška (mm): 1745
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1680
f) rozchod vzadu (mm): 1689
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
28. 2. 2022 19:18
bmw x5
Za sebe teda musím říct, že vypadá fakt suprově. Právě X5, ačkoliv starší jsem měl půjčenou před pár dny. Nevadilo by mi takové auto mít. Jen teda jeden problém jsem s ní měl. Celé menu bylo anglicky a já anglicky moc neumím. Co jsem se tak ale díval, tak prý není až takový problém tam nahrát český překlad, viz https://www.autacesky.cz/bmw_35
13. 11. 2021 14:15
Re: Paradox zvaný EU
Vynikající příspěvky. Děkuji. Mají patu a hlavu, logiku a postrádají demagogii oponentů.
13. 11. 2021 14:12
Re: Paradox zvaný EU
Demagog
1. 9. 2021 10:24
Re: přebavorákováno
Pod milion díky kombinaci inflace / emisních pokut / drahých řešení EV/PHEV nic nekoupíte, tak si pomalu zvykejte.

Jinak novináři mají počítam většinou nějaké niché auto jako je miata, starej jaguar nebo alfa romeo.
1. 9. 2021 03:53
Re: Paradox zvaný EU
Napsal jsi mi, že jsem čestně přiznal, že nemám vzdělání to posoudit a tudíž si nemůžu udělat obrázek. Nemas ho ani ty a jak jsem si dohledal, ani zmiňovaný Tony Heller (ani Václav Klaus:).
O Hellerovi jsem našel článek plný grafů, kde se vysvětluje, v čem dela chyby a jak dezinterpretuje data. Prošel jsem desítky odkazů a nikde se nepíše, že ledovce přibývají - viz reakce Don Vito - vycházíš z jednoho roku.
O požárech jsem nic nepsal, ale že letošní vlna veder (rekordní teploty all time na mnoha místech v Evropě) souvisí s požáry snad nikdo popírat nemůže - a taky asi nikdo nebude popírat, že nové teplotní rekordy souvisí s oteplováním…
Pakliže tvrdíš, že je potřeba se chovat jako dobrý hospodář, potom není pochyb o tom, že ti dvoj až trojnásobná účinnost elektromotoru musí imponovat:)
Názor člověka, který vzdělání má:
https://plus.rozhlas.cz/…ti-emise-8551960

Btw jen tak pro zajímavost - v jakem oboru tedy pracuješ?

P.S. Názor, že protože jsme třetí největší znečišťovatelé na světě, nemá smysl nic řešit je zajímavý. Je třeba vědět, že znečišťovatelé typu Čína a Indie produkují většinou pro celý další svět včetně nás a většina průmyslové produkce pochází odtamtud. Biden ekologii řeší a řešit bude.
Automobilismus není rozhodně jediné odvětví, kde se emise řeší. A ačkoliv mnoho hysteriků řve o násilném a rychlé přechodu, děje se to pomalu a nikdo nikoho nenutí prodat spalovací auto a koupit elektromobil.