Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW XM je venku. Plug-in hybrid s V8 nabízí 653 koní, dorazí i 748koňová verze

BMW XM
BMW XM
BMW XM
BMW XM
171 Fotogalerie
Diskuze (25)

BMW M představuje svůj první model s elektrifikovaným pohonem. SUV jménem XM bude k dispozici ve dvou výkonových verzích.

Nové BMW XM na délku měří 5110 milimetrů, široké je 2005 a vysoké 1755 mm. Rozvor dosahuje 3105 milimetrů. A nabídnout můžeme také objem zavazadlového prostoru: 527 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1820 litrů. Pohotovostní hmotnost činí 2785 kilogramů. 

Design je, jak je ostatně u vozů s logem BMW v poslední době obvyklé, neotřelý. Zaujmou zvýrazněné ledvinky, zajímavě tvarované nárazníky, poměrně neobvykle vyhlížejí i přední světla. Zádi dominuje nápadný difuzor, doplněný o šestihranné koncovky výfuku - ty jsou umístěné po dvojicích nad sebou. XM standardně stojí na 21palcových M kolech z lehké slitiny, obutých do sportovních pneumatik s rozměry vpředu 275/45 R21 a vzadu 315/40 R21. Za příplatek lze mít také 22- a 23palcové disky.

Provedení interiéru pak odpovídá nejmodernějším BMW, na palubní desce tedy najdeme dvojici prohnutých displejů, fyzických tlačítek už není tolik jako dřív. Nechybí ale otočný ovladač iDrive, tradiční M tlačítka na volantu pro vyvolání uloženého jízdního nastavení, součástí standardní výbavy je head-up displej.

O pohon se stará plug-in hybridní systém, jemuž výrobce říká M Hybrid. Tvoří ho přepracovaný zážehový osmiválec a elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky. Výkon je přenášen na silnici prostřednictvím systému pohonu všech kol M xDrive.

Modernizovaný osmiválec o objemu 4,4 litru využívá křížené výfukové svody, má zesílený klikový mechanismus, zdokonalené přeplňování dvojicí turbodmychadel s elektricky ovládanými obtokovými ventily umístěnou v blízkosti výfukových svodů a také nové lopatkové olejové čerpadlo a odlehčenou olejovou vanu vyrobenou z plastu. Vylepšen byl proces odlučování oleje.

V8 poskytuje maximální výkon 360 kW (489 k) při 5400 až 7200 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 650 Nm mezi 1600 až 5000 min-1. Spalovacímu motoru pomáhá synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je stejně jako řídicí elektronika a baterie plug-in hybridního systému produktem páté generace technologie BMW eDrive. Elektromotor má výkon 145 kW (197 k) a točivý moment 280 Nm. Zajímavostí je předřazený redukovaný převod, který se používá pro zvýšení maximálního točivého momentu elektromotoru na 450 Nm na vstupu do převodovky.

Video placeholder
BMW XM (2022): Oznámení premiéry, ukázka zvuku • Zdroj: BMW USA

Celkový výkonu systému pak činí 480 kW (653 k), "krouťák" dosahuje až 800 Nm. Díky plug-in hybridnímu ústrojí BMW XM zrychluje z klidu na 100 km/h za 4,3 sekundy, na 200 km/h za 14,3 sekundy a rozjede se na 250 km/h, s volitelným paketem M Driver's na 270 km/h.

V průběhu příštího roku se nabídka BMW XM rozroste o výkonnější variantu Label Red. Kombinovaný výkon jejího plug-in hybridního systému bude zvýšen na 550 kW (748 k), díky kombinaci spalovacího motoru o výkonu až 430 kW (585 k) a elektrického motoru o výkonu až 145 kW (197 k), maximální celkový točivý moment této varianty dosahuje 1000 Nm.

Součástí systému je baterie s využitelnou kapacitou 25,7 kWh. BMW XM díky ní umí jezdit čistě na elektřinu, a to do rychlosti 140 km/h. Výrobce uvádí dojezd 82 až 88 kilometrů. XM zvládá 7,4kW nabíjení, dobití prázdného akumulátoru na 100 procent prý zabere 4 hodiny a 25 minut.

Výkonné plug-in hybridní SUV používá pohon všech kol M xDrive s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, který upřednostňuje zadní nápravu a umí fungovat ve třech režimech. Výchozím nastavením je režim 4WD, v režimu 4WD Sport se zvýší podíl hnací síly přenášené na zadní kola, po deaktivaci DSC pak lze použít třetí režim, 4WD Sand. V tomto nastavení se aktivuje zaměření na maximalizaci trakce pohonu všech kol na měkkém podkladu. Na práci systému pohonu všech kol navazuje elektronicky řízený závěr zadního diferenciálu, M sportovní diferenciál nabízí podle potřeby plně variabilní rozdělování hnacího momentu mezi levé a pravé zadní kolo.

BMW M dále vyzdvihuje schopnosti podvozku, který byl prý navržen tak, aby poskytl co možná nejširší repertoár schopností od dynamického projevu až po vynikající jízdní komfort. XM je standardně vybaveno adaptivním podvozkem s elektronicky řízenými tlumiči a aktivními stabilizátory. Je také prvním modelem BMW M, který je vybaven integrálním aktivním řízením, tedy natáčením zadních kol. Výrobce se chlubí i vysokými odklony kol, rozložením hmotnosti v poměru 50:50 nebo tuhou karoserií.

BMW XM se začne vyrábět ještě do konce roku, v Německu cena začíná na částce 170.000 eur, což je v přepočtu asi 4,19 milionu korun.

Vstoupit do diskuze (25)