Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW XM je venku. Plug-in hybrid s V8 nabízí 653 koní, dorazí i 748koňová verze

Jan Zajíc
Diskuze (25)

BMW M představuje svůj první model s elektrifikovaným pohonem. SUV jménem XM bude k dispozici ve dvou výkonových verzích.

Nové BMW XM na délku měří 5110 milimetrů, široké je 2005 a vysoké 1755 mm. Rozvor dosahuje 3105 milimetrů. A nabídnout můžeme také objem zavazadlového prostoru: 527 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1820 litrů. Pohotovostní hmotnost činí 2785 kilogramů. 

Design je, jak je ostatně u vozů s logem BMW v poslední době obvyklé, neotřelý. Zaujmou zvýrazněné ledvinky, zajímavě tvarované nárazníky, poměrně neobvykle vyhlížejí i přední světla. Zádi dominuje nápadný difuzor, doplněný o šestihranné koncovky výfuku - ty jsou umístěné po dvojicích nad sebou. XM standardně stojí na 21palcových M kolech z lehké slitiny, obutých do sportovních pneumatik s rozměry vpředu 275/45 R21 a vzadu 315/40 R21. Za příplatek lze mít také 22- a 23palcové disky.

Provedení interiéru pak odpovídá nejmodernějším BMW, na palubní desce tedy najdeme dvojici prohnutých displejů, fyzických tlačítek už není tolik jako dřív. Nechybí ale otočný ovladač iDrive, tradiční M tlačítka na volantu pro vyvolání uloženého jízdního nastavení, součástí standardní výbavy je head-up displej.

O pohon se stará plug-in hybridní systém, jemuž výrobce říká M Hybrid. Tvoří ho přepracovaný zážehový osmiválec a elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky. Výkon je přenášen na silnici prostřednictvím systému pohonu všech kol M xDrive.

Modernizovaný osmiválec o objemu 4,4 litru využívá křížené výfukové svody, má zesílený klikový mechanismus, zdokonalené přeplňování dvojicí turbodmychadel s elektricky ovládanými obtokovými ventily umístěnou v blízkosti výfukových svodů a také nové lopatkové olejové čerpadlo a odlehčenou olejovou vanu vyrobenou z plastu. Vylepšen byl proces odlučování oleje.

V8 poskytuje maximální výkon 360 kW (489 k) při 5400 až 7200 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 650 Nm mezi 1600 až 5000 min-1. Spalovacímu motoru pomáhá synchronní elektromotor s permanentními magnety, který je stejně jako řídicí elektronika a baterie plug-in hybridního systému produktem páté generace technologie BMW eDrive. Elektromotor má výkon 145 kW (197 k) a točivý moment 280 Nm. Zajímavostí je předřazený redukovaný převod, který se používá pro zvýšení maximálního točivého momentu elektromotoru na 450 Nm na vstupu do převodovky.

Video se připravuje ...

Celkový výkonu systému pak činí 480 kW (653 k), "krouťák" dosahuje až 800 Nm. Díky plug-in hybridnímu ústrojí BMW XM zrychluje z klidu na 100 km/h za 4,3 sekundy, na 200 km/h za 14,3 sekundy a rozjede se na 250 km/h, s volitelným paketem M Driver's na 270 km/h.

V průběhu příštího roku se nabídka BMW XM rozroste o výkonnější variantu Label Red. Kombinovaný výkon jejího plug-in hybridního systému bude zvýšen na 550 kW (748 k), díky kombinaci spalovacího motoru o výkonu až 430 kW (585 k) a elektrického motoru o výkonu až 145 kW (197 k), maximální celkový točivý moment této varianty dosahuje 1000 Nm.

Součástí systému je baterie s využitelnou kapacitou 25,7 kWh. BMW XM díky ní umí jezdit čistě na elektřinu, a to do rychlosti 140 km/h. Výrobce uvádí dojezd 82 až 88 kilometrů. XM zvládá 7,4kW nabíjení, dobití prázdného akumulátoru na 100 procent prý zabere 4 hodiny a 25 minut.

Výkonné plug-in hybridní SUV používá pohon všech kol M xDrive s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, který upřednostňuje zadní nápravu a umí fungovat ve třech režimech. Výchozím nastavením je režim 4WD, v režimu 4WD Sport se zvýší podíl hnací síly přenášené na zadní kola, po deaktivaci DSC pak lze použít třetí režim, 4WD Sand. V tomto nastavení se aktivuje zaměření na maximalizaci trakce pohonu všech kol na měkkém podkladu. Na práci systému pohonu všech kol navazuje elektronicky řízený závěr zadního diferenciálu, M sportovní diferenciál nabízí podle potřeby plně variabilní rozdělování hnacího momentu mezi levé a pravé zadní kolo.

BMW M dále vyzdvihuje schopnosti podvozku, který byl prý navržen tak, aby poskytl co možná nejširší repertoár schopností od dynamického projevu až po vynikající jízdní komfort. XM je standardně vybaveno adaptivním podvozkem s elektronicky řízenými tlumiči a aktivními stabilizátory. Je také prvním modelem BMW M, který je vybaven integrálním aktivním řízením, tedy natáčením zadních kol. Výrobce se chlubí i vysokými odklony kol, rozložením hmotnosti v poměru 50:50 nebo tuhou karoserií.

BMW XM se začne vyrábět ještě do konce roku, v Německu cena začíná na částce 170.000 eur, což je v přepočtu asi 4,19 milionu korun.

Jan Zajíc
Diskuze (25)

Doporučujeme

30. 9. 2022 08:05
Re: Len ďalší výsmech...
nastastie s Tebou mozem nesuhlasit :) nova X1 by mohla byt cesta urcena BMW pre dalsie modely. dufam, ze v rovnakom duchu pojde aj nova X3. spekuluje sa, ze dokonca facelift 4er by mohol mat predok z 3er ( cize bez bobrov ) a nova 5er uz jazdi s kamuflazou a zda sa, ze jej zostane krasny kozervativny dizajn.
Avatar - Ji/Ri
29. 9. 2022 14:33
Re: Těžkotonážní odpornost...
...asi bych úplně vynechal těch pár trapných bohatých pozérů... jinak jo, no.
Avatar - iudex
29. 9. 2022 14:32
Re: Len ďalší výsmech...
Ja sa ale obávam, že nejaká nádej v podobe elegantného čistého dizajnu tu momentálne na najbližšie roky nie je. Naopak, ten trend sa len zhoršuje, každé nové auto má väčšie obličky a hnusnejší dizajn ako jeho predchodca (neplatí pre 3er či 5er, ale to sú facelifty, uvidíme, čo nové generácie). Takže skôr čakám, že tento štýl sa z XM postupne presunie nižšie na jednotlivé modely. A možno potom, keď bude celé portfólio hranaté a obludné ako XM, budú musieť prísť zo zmenou (ktorá môže byť už len k lepšiemu).
Avatar - iudex
29. 9. 2022 14:22
Re: Jak odporné
To o zakomplexovanosti by som vynechal, ale inak to vidím rovnako. My tu budeme v diskusii nadávať, ale o pár mesiacov budeme XM stretávať na cestách.
Vedľa je článok o faceliftovom Z4, pričom sa avizuje, že nebude mať nástupcu. Pritom má pekný dizajn bez výhrad, jazdí fantasticky, po jazde v M40i som bol úplne nadšený. ALE! Nikto to nekupuje, proste trh pre malé športiaky a tobôž otvorené je maličký a len klesá. Kdežto opulentné SUV idú ako teplé rožky. Takže hádaj čo si v BMW povedia? Ktorý dizajn sa zákazníkom viac páči? Ten čo sa predáva, alebo ten, čo sa nepredáva? Matematika nepustí, SUV to vyhrá na plnej čiare. A tak si povedia, keď je ten dizajn taký úspešný, tak ho capneme aj na ostatné modely. ;-\
29. 9. 2022 13:12
Těžkotonážní odpornost...
...pro pár trapných bohatých pozérů, kteří budou řvát do světa, jak jsou trendy a eko. Smutná vizitka současného šíleného světa. :-O :-( :no: Když si vzpomenu, jaká fantastická a nádherná auta BMW nabízelo ještě v 90. a nultých letech, je to k pláči... :-O :no: :no: :no: