Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Z4 - Roadster dostal hliníkovou skládací střechu

Detroitský autosalon v polovině ledna bude místem premiéry druhé generace BMW Z4. Bavorská automobilka v rámci osvědčené koncepce malého roadsteru změnila řadu parametrů. Tou nejvýznamnější změnou je nová hliníková skládací střecha.

Pokud budeme sledovat historii BMW řady Z k jejím počátkům, dostaneme se do druhé poloviny 80. let. Tehdy se veřejnosti představil neobvyklý roadster BMW Z1 (Z značilo Zukunft, tedy budoucnost) postavený na základě tehdejšího modelu 325i řady E30. Auto se vyznačovalo plastovou karoserií a především dveřmi, které se zasouvaly do vysokých bočních prahů. Celkem se v letech 1988-1991 vyrobilo jen 8 tisíc kusů, což ze Z1 dělá už dnes vyhledávané sběratelské auto.

Přímým předchůdcem nového Z4 je model Z3 vyráběný v letech 1995-2002, který si odbyl premiéru na filmovém plátně v bondovce Zlaté oko. Z3 opět využívala platformu soudobé řady 3 (E36), ovšem v tomto případě se jednalo už o klasický roadster, navíc vyráběný výhradně v americkém Spartanburgu. Od roku 1998 byla v nabídce také Z3 M s motorem 3,2 z BMW M3 a v letech 1999-2001 se vyrábělo i Z3 Coupé s karoserií typu shooting brake.

První generace Z4 si měla premiéru na pařížském autosalonu v roce 2002. BMW vsadilo na odvážnější design, ale také odstranilo často zmiňované nedostatky Z3, především velmi malý vnitřní prostor a relativně měkký podvozek. Na vrcholu modelové řady se opět postavila verze Z4 M s motorem z BMW M3. Od roku 2006 bylo v nabídce i Z4 Coupé, tentokrát však se splývavou zádí. Výroba první generace Z4 byla ukončena v srpnu 2008.

roadster design bmw predstavujeme roadster design bmw predstavujeme  

S novou Z4 BMW přináší řadu větších i menších změn. Tou hlavní je, že dvojici karosářských verzí Roadster a Coupé nahradí jediná varianta. Roadster dostane dvoudílnou hliníkovou skládací střechu, tedy podobné řešení, jaké už dvanáctým rokem nabízí konkurenční Mercedes-Benz SLK. Mimochodem kovovou skládací střechu dostalo už také aktuální provedení BMW 3 Cabrio.

Pečlivá evoluce – větší, propracovanější… a z Německa

Výroba Z4 se s novou generací přesune z USA do německého Regensburgu, kde se vyrábí řady 1 a 3. I přes nárůst délky téměř o 15 cm zůstane zachovaný rozvor (hodnota 2496 mm znamená nárůst jen o 1 mm) a s ním i typická pozice sedadel těsně před zadními koly. S touto koncepcí tak BMW Z4 i nadále zůstává jediným autem na trhu. Podstatnou změnou v rozměrech je zvětšení rozchodu předních i zadních kol o necelé 4 cm, což je příslibem zlepšení jízdních vlastností. Celková šířka přitom narostla jen o 9 mm.

BMW Z4 - srovnání generací
Rozměr E89 Roadster
(2009)
E85 Roadster
(2002-08)
E86 Coupé
(2006-08)
rozdíl
Délka [mm] 4239 4091 4091 + 148
Šířka [mm] 1790 1781 1781 + 9
Výška [mm] 1291 1299 1268 - 8/+ 23
Rozvor [mm] 2496 2495 2495 + 1
Rozchod vpředu [mm] 1511 1473 1473 + 38
Rozchod vzadu [mm] 1559 1523 1523 + 36
Objem zav. prostoru [l] 180-310 260 340  

Design jednoznačně navazuje na předchozí generaci, přijímá však nové designové prvky BMW představené na nové generaci řady 7 a na SUV X5 a X6. Z4 tak můžeme považovat za zástupce druhé generace BMW „podle Bangla“. Hlavním rysem tohoto pojetí je svislá, zde dokonce mírně negativně skloněná příď s mohutnými do stran roztaženými ledvinkami.

Nová Z4 se i nadále vyznačuje čistým bočním profilem se dvěma prohnutými prolisy nad koly. První začíná u vnitřní hrany předních světel a obloukem pokračuje přes kapotu, boční dveře skrz dveřní kliku a plynule se ztrácí na zadním blatníku. Nad ním začíná prolis druhý, který přechází do hrany mezi koncovými světly a víkem zavazadlového prostoru.

Velkou plochu kapoty motoru, která zasahuje hluboko do předních blatníků, narušují šikmě se rozbíhající prolisy. Zadní okraj kapoty plynule navazuje na horní hranu bočních dveří, společně s černým rámem čelního skla to vytváří při stažené střeše zajímavý efekt s jasnou hranicí mezi exteriérem a interiérem.

roadster design bmw predstavujeme roadster design bmw predstavujeme  

Zadní nárazník je stejně jako u minulé generace vysoký, změny ale doznala masivní odtrhová hrana víka zavazadlového prostoru – nyní je tvořena plynulým obloukem a třetí brzdové světlo se posunulo dopředu. Koncová světla už netvoří dvojice spojených terčů, jejich tvar je inspirovaný BMW řady 6. Zmizel i další charakteristický prvek – boční směrovky se nenachází v okraji loga BMW, ale přesunuly se víc dopředu a jsou složené ze světlených diod.

Odvěká rivalita mnichovské a stuttgartské automobilky velí, že hlavním konkurentem BMW Z4 bude Mercedes-Benz SLK, což potvrzuje i použití skládací střechy. Obě auta přesto oslovují vcelku rozdílné skupiny zákazníků a to by mělo trvat i nadále. Handicap v podobě napříč uloženého motoru a pohonu předních nebo všech kol typu Haldex má Audi TT Roadster, na stranu plusů můžeme započítat možnost motoru 2,0 TDI. Oba němečtí konkurenti jsou kratší než BMW a mají také kratší rozvor.

Na podstatně užší cílovou skupinu míří Honda S2000, přesto za nižší cenu nabízí jízdní výkony na úrovni silnějších verzí nové Z4, navíc ve více nekompromisním balení. Zájemci o rychlý roadster se tak při rozhodování nemohou vyhnout srovnání těchto dvou modelů.

BMW Z4 - srovnání s konkurencí
Rozměr BMW Z4 Mercedes-Benz SLK Audi TT Roadster Honda S2000
Délka [mm] 4239 4103 4178 4135
Šířka [mm] 1790 1777 1842 1750
Výška [mm] 1291 1296 1358 1285
Rozvor [mm] 2496 2430 2468 2405

Paradoxně se nové Z4 nejvíce podobá menší, levnější a méně výkonná Mazda MX-5 Roadster Coupé, u které konstruktéři zvolili velmi podobný přístup. Výrazným konkurentem bude také Porsche Boxster, které má motor s protiběžnými písty uložený před zadní nápravou. V přehledu nemůžeme opomenout ani Alfu Romeo Spider, která má v tomto segmentu nejdelší tradici. Kromě designu zaujme v této konkurenci především kombinací motoru V6 a pohonu 4x4 s diferenciálem Torsen, případně nabídkou výkonného vznětového motoru.

BMW Z4 - srovnání s konkurencí
Rozměr BMW Z4 Mazda MX-5 Porsche Boxster Alfa Romeo Spider
Délka [mm] 4239 3995 4329 4393
Šířka [mm] 1790 1720 1801 1830
Výška [mm] 1291 1245 1292 1318
Rozvor [mm] 2496 2330 2415 2528

Letmý pohled do interiéru může navodit dojem, že se toho příliš nezměnilo. Základní tvar palubní desky je velmi podobný. Změnil se tvar výdechů ventilace, provedení přístrojového štítu (stále však s dvěma oddělenými tubusy) a dekor končí na středovém panelu. Svoje místo si vyměnily ovládací prvky ventilace, které jsou nyní ve výšce volantu, a níže umístěné autorádio.

Dekor se nachází po obou stranách volantu, v okolí řadicí páky a na dveřích. Jeho provedení může být s matně stříbrným povrchem, z hliníku, nebo jasanového dřeva. Na výběr je několik druhů kůže, včetně paketu sportovních sedadel s bílou kůží a výdřevy s antracitovým lakem. Rozšířený paket kůže určený výhradně pro Z4 sDrive35i zase obsahuje černou kůží potaženou palubní desku, výplně dveří a sluneční clony.

Premiéru v nové Z4 bude mít uživatelské rozhraní iDrive.

Nová lehká střecha

Skládací střecha je tvořena dvěma díly vyrobenými z hliníku. Jejich složení do zavazadlového prostoru trvá 20 sekund (stejně jako opačný proces) a ovládá se stisknutím tlačítka na středovém panelu, za příplatek se tlačítko se stejnou funkcí nachází i na dálkovém ovladači. Při složené střeše není nijak dotčena čistota linií Roadsteru. Ochranu cestujících při převrácení auta v tomto případě obstarávají oblouky za sedadly.

roadster design bmw predstavujeme roadster design bmw predstavujeme  

Se střechou vypadá Z4 jako čistokrevný hardtop. BMW slibuje, že nová střecha přinese nejnižší úroveň aerodynamického hluku v daném segmentu. Kromě toho se může Z4 pochlubit enormním nárůstem prosklené plochy – boční okna jsou o 40 % větší, průhledná část zadního skla se zvětšila o 52 % a celkový výhled z vozu je nyní o 14 % lepší.

Část zavazadlového prostoru vyhrazená pro střechu je oddělená roletou. Pro případ, že střecha zůstane v rozloženém stavu, je tedy možné využít plných 310 litrů, jinak se musí cestující spokojit se 180 litry. I to ale podle BMW stačí na středně velký kufr, nebo velkou golfovou brašnu (při plné kapacitě pojme dvě golfové brašny nebo čtyři přepravky lahví). Za příplatek bude v nabídce také otvor pro protažení dvou párů lyží do kabiny. Využitelnost nového Z4 pro volný čas je tedy dostačující.

Motory jen benzinové šestiválce

Nová Z4 dostane trojici řadových šestiválců, pryč jsou tedy (alespoň v době představení) benzinové čtyřválce. Novinkou je způsob značení: místo běžného uvedení objemu motoru v litrech, se název každé verze skládá z označení sDrive a dvoumístného čísla, stejného jako u číslovaných modelových řad. Značka sDrive se tak stane alternativou k xDrive u modelů s pohonem zadních kol.

Atmosférické pohonné jednotky zastupují verze sDrive23i a sDrive30i o objemu 2,5 l, respektive 3,0 l. Oba motory se vyznačují lehkou konstrukcí s hmotností kolem 160 kg. Kliková skříň je vyrobena z hořčíku a hliníku a hlava z umělých hmot. Jednotky Vanos jsou také z hliníku. Z4 s těmito motory má jak proměnlivé časování sacích a výfukových ventilů Doppel-Vanos, tak proměnlivý zdvih ventilů Valvetronic.

Základní motor dosahuje výkonu 150 kW při 6200 ot./min, maximum točivého momentu je 250 Nm. Atmosférický třílitr má výkon 190 kW při 6600 ot./min a točivý moment vrcholí 310 Nm při 2750 ot./min. Omezovač otáček zasahuje v obou případech při 7000 ot./min.

Vrcholem modelové řady je provedení sDrive35i s přeplňovaným třílitrem. Tento motor je osazený dvěma paralelními nízkotlakými turbodmychadly, která zajišťují rychlou odezvu. Lopatky turbín jsou navrženy tak, aby snášely teploty do 1050°C. Další specialitou tohoto motoru je přímé vstřikování High Precision Injection, které umožňuje efektivní dávkování paliva a použití relativně vysokého kompresního poměru (10,2:1). Maximální výkon 225 kW při 5800 ot./min je srovnatelný s objemnějšími atmosférickými osmiválci, výhoda dvojitého přeplňování se projevuje v maximu točivého momentu 400 Nm, které je dostupné mezi 1300 a 5000 ot./min.

BMW Z4 - Přehled motorizací
Motor sDrive23i sDrive30i sDrive35i
Převodovka M6 (A6) M6 (A6) M6 (A7)
3] ">Zdvihový objem [cm3] 2497 2996 2979
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/ot/min] 150/6400 190/6600 225/5800
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] 250/2750-3000 310/2600-3000 400/1300-5000
Max. rychlost [km/h] 242 (239) 250 (250) 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,6 (7,3) 5,8 (6,1) 5,2 (5,1)
1000 m s pevným startem [s] 26,9 (27,7) 25,2 (25,6) 24,4 (24,2)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 8,5 (8,2) 8,5 (8,3) 9,4 (9,0)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1480 (1505) 1470 (1500) 1580 (1600)

Standardem pro všechny motorizace je šestistupňová manuální převodovka s krátkými drahami. Pro atmosférické motory bude v nabídce také šestistupňový sportovně naladěný automat s možností manuálního řazení. K verzi sDrive35i bude možné objednat sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která konstrukčně vychází z převodovky M DCT v BMW M3. Z4 s dvouspojkovou převodovkou přináší všechny známé výhody tohoto řešení – kontinuální přenos momentu na kola, lepší akceleraci a nižší spotřebu.

O dobré ovladatelnosti je zbytečné pochybovat – dlouhý rozvor, široký rozchod kol, nízké těžiště, téměř ideální rozložení hmotnosti a osvědčená konstrukce podvozku jsou dobrým základem. Na přední nápravě je navíc bohatě využit hliník, což znamená redukci neodpružených hmot.

Kvůli snížení spotřeby paliva je použit elektrický posilovač řízení. Na přání může být doplněný o funkci Servotronic, tedy proměnlivý účinek v závislosti na rychlosti. Standardem budou výkonnostní brzdy, které jsou lehké a mají delší životnost brzdových destiček. Průměr kotoučů se liší podle motorizace – sDrive35i má vpředu 348 mm a vzadu 324 mm, sDrive30i vpředu 330 mm a vzadu 300 mm a sDrive23i na obou nápravách 300 mm. Zklamáním pro některé řidiče může být instalace elektronické parkovací brzdy, místo klasické mechanické ovládané pákou. Standardem budou 17palcová kola, u atmosférických motorizaci s pneumatikami 225/45R17, verze sDrive35i bude mít pro lepší trakci vzadu rozměr 255/40R17.

roadster design bmw predstavujeme roadster design bmw predstavujeme  

Stabilizační systém DSC je doplněný o funkci vysušování brzd a elektronickou uzávěru zadního diferenciálu, která přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce simuluje samosvorný diferenciál. DSC je také možné přepnout do režimu DTC, kdy elektronika dovoluje mírné protočení kol, nebo zcela vypnout. ABS však zůstane vždy aktivní.

Příplatkový adaptivní podvozek z M paketu bude vybavený elektronicky řízenými tlumiči. Systém nazvaný DDC ovlivňuje kromě charakteristiky tlumičů také odezvu na plynový pedál, posilovač řízení a zásahy stabilizačního systému. Řidič má na výběr režimy Normal, Sport a Sport+.

Premiéra nového BMW Z4 se uskuteční v polovině ledna na autosalonu v Detroitu. Prodej bude zahájen v květnu. Známy jsou už ceny pro německý trh – základní provedeni sDrive23i bude stát 35.900 Euro (asi 950 tisíc Kč), sDrive30i vyjde na 42.900 Euro (asi 1,140 milionu Kč) a nejvyšší model sDrive35i na 47.450 Euro (asi 1,260 milionu Kč).