Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bongo, bongo… první užitková Mazda s filtrem pevných částic

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Mazda Bongo, nenápadná dodávka pro japonský trh dostala jako první lehké užitkové vozidlo filtr pevných částic.

Mazda Bongo, nenápadná dodávka pro japonský trh dostala jako první lehké užitkové vozidlo filtr pevných částic.

Nepříznivá situace znečištění ovzduší ve velkých japonských průmyslových aglomeracích (Tokio, Osaka, Nagoya), přivedla úřady k přijetí zákona, omezujícího emise NOx a pevných částic vznětových motorů, které jsou registrovány v těchto oblastech. Zákon platí od října 2002 pro nově registrované vozy, od října 2003 předpis již nařizuje plnění limitů všem vozům, přičemž jsou stanoveny přechodné lhůty, kdy je tolerováno neplnění zákonných požadavků. Z toho vyplynula také zvýšená poptávka po čistších dieselech v dodávkách. Tento fakt dále urychlil montáž nákladné položky, jakou je filtr pevných částic i do užitkového modelu resp. malého mikrobusu.

Mazda Bongo je prodávána se vznětovým řadovým čtyřválcem common-rail o zdvihovém objemu 2.0 litru, který má základ v turbodieselu MZR-CD, který je montován do evropských Mazd6 (zde varianty 88 a 100 kW). Výkonové parametry Bonga Evropany neoslní, ale to je způsobeno jednak zvláštním účelem vozu a také tím, že jde o užitkový automobil. Maximální výkon 63 kW při 3500 ot./min, největší točivý moment 178 Nm při 2000 ot./min. Mazda Bongo je prvním vozem své kategorie, který plní požadavky nových předpisů a tak je v tomto směru o krok napřed oproti ostatním značkám, které na podobném voze teprve pracují.

Ondřej Láník
Diskuze (0)