Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brabus pro nové SLK – luxusní supersport

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Nový Mercedes-Benz SLK byl netrpělivě očekáván a jeho dynamický vzhled si přímo říká o další ladění. Brabus nezahálel a se začátkem prodeje sériové verze připravil také pěkně ostrý tuning.

Německý Bottrop, sídlo úpravce vozů Mercedes-Benz firmy Brabus, je díky její činnosti již dostatečně známo všem fanouškům extrémně nadupaných vozů s třícípou hvězdou. Jedním z posledních počinů tohoto úpravce je kompletní tuning pro nové SLK. Jak je zvykem firmy, nejedná se o žádné kosmetické úpravy, ale o pořádnou nálož technologie a hlavně koní.

Brabus si vzal na mušku špičkový model SLK 55 a především jeho vidlicový osmiválec objemu 5,5 litru s tříventilovými hlavami. Pečlivá práce s hlavními komponenty přinesla ovoce v navýšení výkonu o 62 kW. Hlavní zásluhu na tomto nárůstu má zvýšení zdvihového objemu na 6,1 litru (původně 5,5 l). To bylo dosaženo osazením zcela nové klikové hřídele s delším zdvihem, zvětšením vrtání válců a použitím nových pístů. Pro lepší vyvážení a hladší chod motoru byly precizně vyváženy všechny ojnice, což po sladění s ostatními prvky klikového mechanismu přineslo ještě další omezení již tak minimálních vibrací sériového motoru. Hlavy válců prošly pečlivým opracováním sacích a výfukových kanálů a spalovacích prostorů, aby všechny válce pracovaly pokud možno se stejnými objemy pracovní směsi a byly osazeny novými vačkovými hřídeli s jiným časováním. Celý spalovací proces je řízen nově naprogramovanou řídící jednotkou. O dobrý odvod výfukových plynů se stará nové výfukové potrubí z nerezivějící oceli osazené kovovými katalyzátory s nízkým odporem, které se naopak starají o minimalizaci ekologické zátěže extrémně výkonného motoru. Všechny zásahy do motoru tak přinesly v konečném účtování navýšení výkonu na 327 kW (445 k) při 6000 ot/min a především točivý moment 635 Nm (původně 265 kW a 510 Nm). Tato respekt budící síla je přenášena na kola zadní hnané nápravy přes upravenou sedmistupňovou automatickou převodovku a diferenciál se zvýšenou svorností vyvinutý Brabusem.

Ruku v ruce se zvyšováním výkonu motoru musí každý seriózní úpravce také náležitě naladit podvozek. Jelikož Mercedes musí poskytovat náležité pohodlí, musela být práce Brabusu na odpružení velmi precizní. Jeho SLK má tak na podvozku použité plynové tlumiče a vinuté pružiny s lineární charakteristikou, které při sportovnějších vlastnostech zajišťují stále ještě dostatek komfortu. Celý vůz je jejich použitím snížen o 20 – 30 mm. K dispozici je ale také jen sada sportovnějších pružin určená k použití se sériovými tlumiči. K takovému výkonu jsou zapotřebí také pořádné brzdy, které jej ukrotí. Na tomto poli za Brabus bojují na přední nápravě duté a drážkované kotouče o průměru 355 mm, které jsou svírány třmeny z hliníkové slitiny osazenými hned šesti pístky.

Zadní kola jsou tradičně vybavena poněkud skromněji, jejich kotouče mají průměr „jen“ 300 mm a třmeny ze stejného materiálu jako přední, disponují „pouze“ čtyřmi pístky. Jejich konstantní síla je umocněna použitím brzdových rozvodů z pancéřových hadic s ocelovým opletem. Tyto bezpečnostní klenoty jsou vystaveny na obdiv za jednodílnými nebo dělenými koly z hliníkové slitiny o průměrech 17, 18 a 19“. Na snímcích jsou zobrazena dělená kola v designu Monoblock V a VI o rozměrech 8,5 x 19 vpředu a 9,5 x 19 vzadu. Brabus doporučuje k jejich obutí pneu Michelin nebo Pirelli o rozměrech 225/35 ZR19 na přední nápravu a 255/30 ZR19 na zadní nápravu.

Jak jsme si již zvykli u předchozích kreací z Bottropu, změny vzhledu jsou vždy velmi decentní a zásadně přísně účelové. Nejinak je tomu u nového SLK. Na přídi se objevil přídavný spoiler, do kterého je zakomponována čtveřice přídavných světlometů a jeho tvar omezuje ve vztlak přední nápravy vysokých rychlostech a vylepšuje směrovou stabilitu. Na bocích nemohou chybět nástavce prahů, které umocňují dynamický vzhled a jsou vybaveny tradiční brabusovskou vychytávkou. Po zmáčknutí dálkového ovladače zámků či zatáhnutím za kliku dveří se automaticky rozsvítí osvětlení umístěné na spodní hraně prahů a usnadní tak nastupování a vystupování v neznámém prostředí. Nestane se vám tak, že by jste vystoupili do louže. Na zádi nalezneme jak spoiler na víku zavazadlového prostoru, tak i přídavný spoiler pod nárazníkem, do kterého jsou zakomponovány čtyři mohutné koncovky výfuku. Pro posílení klasického vzhledu jsou k dispozici ochranné oblouky za sedadla ať již v provedení z leštěné nerezi, tak stříbrného karbonu, které nahrazují sériové oblouky.

Stranou nezůstal ani interiér. Tady si mohou zákazníci vybrat ze tří kombinací obložení volantu – kůže/karbon, kůže/semiš či kůže/ořechové dřevo, po otevření dveří vás uvítají prahy z leštěné nerezi s prosvětleným logem Brabus a nemůže chybět možnost čalounění celého interiéru kvalitní kůží v téměř jakékoli barvě.

Jelikož všechny úpravy směřovaly ke sportovnímu charakteru, jsou takové i výkony SLK od Brabusu. Zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 4,3 sekundy (SLK 55 AMG za 4,9 s) a nejvyšší rychlost dosahuje k hodnotě 305 km/h, kde je elektronicky omezena. Pro méně movitější zájemce má ale Brabus v nabídce tuning i pro kompresorový čtyřválec SLK 200, kterému dokázal přidat dalších 22 kW (30 k).

Dvoudílný podrobný popis nového SLK najdete zde.

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)