Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brexit bez dohody může automobilky stát až 147 miliard korun

ČTK ČTK 23. 9. 2019
19
9
Zobrazit náhledy (19)
Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích Továrna Hyundai v Nošovicích

V případě brexitu bez dohody začne na auta platit desetiprocentní clo. U většiny autodílů se pak clo pohybuje mezi třemi a 4,5 procenta.

Zavedení celních sazeb Světové obchodní organizace (WTO) na automobily a dodávky dílů po brexitu bez dohody může znamenat zvýšení nákladů pro průmysl a v konečném důsledku i spotřebitele v EU a Velké Británii až o 5,7 miliardy eur, tedy asi 147 miliard Kč. Ve společné výzvě to uvedli zástupci evropských automobilek včetně českého Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

 
V případě brexitu bez dohody začne na auta platit desetiprocentní clo. U většiny autodílů se clo pohybuje mezi třemi a 4,5 procenta. Vývoz aut z ČR do Velké Británie přesahuje 100.000 vozů ročně. Tuzemské automobilky loni vyvezly automobily a díly za 920 miliard korun, z toho 6,6 procenta směřovalo do Velké Británie. Loni se v EU vyrobilo 19,2 milionu vozů, z toho 1,44 milionu v ČR.

Evropský automobilový průmysl se jednoznačně vyslovil proti odchodu Velké Británie z EU bez dohody a vyzval představitele Spojeného království a EU, aby jednáními předešli tvrdému brexitu. Pod výzvou jsou podepsány Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) a Evropská asociace dodavatelů automobilů (CLEPA), jakož i národní asociace, včetně Německé asociace automobilového průmyslu (VDA), Federace francouzských výrobců automobilů (CCFA), britské Společnosti výrobců a obchodu motorových vozidel (SMMT) i českého AutoSAP. Brexit bez dohody by podle výzvy měl zásadní negativní dopad na jedno z nejcennějších ekonomických aktiv Evropy.

"Spojené království je pro český autoprůmysl významným obchodním partnerem, ať už z pohledu odbytu finálních výrobců na tamějších trzích, nebo také z pohledu dodavatelů, kteří své produkty dodávají do UK přímo i prostřednictvím dodávek do dalších exportních zemí, typicky například do německých vozidel," uvedl prezident AutoSAP Bohdan Wojnar.

Brexit bez dohody je podle Wojnara především problémem pro úzce provázaný evropský trh, jehož úspěch v podobě růstu ekonomiky v jednotlivých zemích je na hluboké integraci a volném pohybu zboží a služeb založený. Zavedení celních tarifů a dalších regulací, včetně například odlišného přístupu k homologacím vozidel, povede k roztříštěnosti a celkovému oslabení evropského trhu ve světové konkurenci, což bude mít dopad jak na zpomalení růstu HDP, ale ve svém důsledku především na koncové zákazníky v podobě dražších vozidel.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

To není pravda
| 25. 9. 2019
Je to jen strašák, podle men to bude méně - 146 mld.
Re: Re: Re: Re: Re: Land Rover nebo Jaguar
| 24. 9. 2019
60mil trh sa urcite neda odignorovat, ale na otazku ci prezije vyroba v uk alebo bude vsetko dovoz vyriesi az den, kedy sa vsetci naozaj dozvedia podla akych pravidiel bude obchod fungovat. Zatial su to vsetko bohuzial iba dohady. Ale osobne si myslim, ze z dlhodobeho hladiska sa europske automobilky predajov v uk nemusia obavat. Britski zakaznik velmi nema cim nahradit povedzme d3ku, a chtiac nechtiac zaplati aj clo a ine poplatky, lebo nema inu alternativu. Tu si myslim, ze tata mohla ukrojit viac z kolaca po brexite na ukor d3, ale s ich sirkou portfolia z toho nic nebude a som zvedavy na buducnost klasickej casti ponuky, teda xe, xf a xj s ktorou i doma coraz menej konkuruju nemcom a predaje padajuuu. Hlavne nechapem absenciu kombi, ktore briti miluju
Re: Re: Re: Re: Land Rover nebo Jaguar
| 24. 9. 2019
Brexit je strasiak uz 3 roky a miesaju nadalej ho vie nka , UK je druhy najvacsi automobilovy trh po Nemecku a dnes vyrobit auta a hodit na sklad vie kazdy a vsade dolezite je tie auta predavat tak ako vsetky spotrebne veci, vsetko je uz davno vsade vyrobene a len caka aby to niekto kupil. Vyrobit nie je umenie umenie bude predat a pokial tu bude zanedlho dalsia kriza kedze uz je viac ako 10 rokov od tej poslednej tak si automobilky budu utahovat opasky tak ako aj ludia. Pre Nemecke alebo Francuzke automobilky je UK az priliz zaujimavy trh a nedohodnut sa nema zaujem ani jedna strana.
Avatar - pradeda777
Re: kecy
| 24. 9. 2019
Globální oteplení nastane až buuzzeerraanntti ovládnou celou planetu....... :-!
Re: Re: Re: Land Rover nebo Jaguar
| 24. 9. 2019
Ak sledujes celu soap operu kolo brexitu tak vies, ze japonci maju novu zmluvu s eu a oplati sa im vyrabat doma, takze swindon definitivne konci, po tvrdom brexite aj sunderland. Aj ford po tvrdom brexite bali motoraren, takze ostava vauxhall. Francuzi zatial netusia co tam budu vyrabat v dalsom desatroci, zatial zo slusnosti kalia vodu, ale predpoklada sa, ze po hard brexite to zavru, takze ostava tata v problemoch, mini a malovyroba rolls a bentley. Tata ma novu fabriku v nitre, tak ta si to spocita, co je vyhodnejsie a nemyslim, ze bmw podlahne sentimentu a bude mat problem presunut vyrobu mini a rollsu mimo ostrov.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku