Britové zpomalují dálnice, rozdíl 16 km/h má zlepšit kvalitu vzduchu
Ostrovní království se zřejmě nechalo inspirovat Nizozemskem a připravuje snižování rychlosti na vybraných úsecích dálnic.
Nejvyšší povolená rychlost na dálnicích je nekonečným tématem. Zatímco v Česku nahlas závidíme Němcům a tiše doufáme ve zvýšení rychlosti na (přinejmenším) 140 km/h na vybraných úsecích dálnic, v jiných částech Evropy se vydávají opačným směrem.
Nizozemsko již snížilo rychlost na dálnicích na 100 km/h, omezení ze 130 km/h na 110 km/h před časem zvažovala i Francie a ekologové v Německu dlouhodobě volají po zrušení úseků s neomezenou rychlostí. Nyní se však k experimentům se vztahem mezi emisemi a rychlostí přidává i Velká Británie.
Ostrovní království chce na vybraných dálnicích, respektive v jejich úsecích o délce cca 7 km, dočasně snížit nejvyšší povolenou rychlost z aktuálních 112 km/h na 96 km/h. Projekt chce přitom zjistit, jak moc se projeví omezení nejvyšší povolené rychlosti o 16 km/h na kvalitě vzduchu v okolí dálnic.
Projekt by měl trvat zhruba 12 až 15 měsíců, přičemž po celou dobu bude ve vybraných úsecích zdůrazněné upozornění na sníženou nejvyšší povolenou rychlost. A chybět nebudou ani policejní kontroly, které mohou řidičům jedoucím podle původního limitu cca 112 km/h udělit pokutu do výše až 100 liber a připsat tři trestné body.
Projekt omezující nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích by měl být reakcí na vysoké množství oxidů dusíku (NO2) ve vzduchu, což si podle statistik vyžádá zhruba 40.000 předčasných úmrtí na zemí Velké Británie ročně. Kromě omezování rychlosti však projekt Highways England počítá i s testováním nových bariér, které by měly ochránit lidi žijící v blízkosti dálnic před škodlivými emisemi.