Budoucnost městských okruhů Formule 1: Proč se jezdí ve městech?

Takhle vypadá schéma trati v Hanoji, kde se pojede v dubnu 2020
Pěti mrtvými diváky skončil předčasně městský závod v Montjuich 1975
Doslova zácpa vznikla při kolizi vozů Indycar v St. Petersburghu na Floridě
Vozy elektrické formule E musí jezdit ve městě, jinak by závody nikdo nesledoval
6 Fotogalerie
Michal Štěpanovský
Diskuze (3)

Auta prakticky na dosah, nízká průměrná rychlost, málo možností k předjíždění. Proč formule 1 stále inklinuje k okruhům v zastavěných aglomeracích?

V historii formule 1 od roku 1950 se dosud závodilo na 72 tratích a 18 z nich lze označit jako městský okruh. Příští rok 2020 figuruje v kalendáři 22 závodů a sedm z nich bude mít tento statut.

Útěk divným směrem

V ulicích se jezdí či bude v nejbližší době jezdit v australském Melbourne, ázerbájdžánském Baku, monackém Monte Carlu, kanadském Montrealu, Singapuru a ruském Soči, kde část tratě vede kolem sportovišť pamatujících olympijské hry z roku 2014. Nově přibude okruh ve vietnamské metropoli Hanoji.

Výše jmenovaní organizátoři závodů si mohou mnout ruce díky novému trendu, který nastolila mediální společnost Liberty Media, současný majitel mistrovství světa formule 1. Američtí byznysmeni se totiž shlédli v logice, na které funguje v pofiderním seriálu elektrické formule E. Tento šampionát se orientuje na pořádání závodů ve velkých metropolích bez ohledu na to, zda se to obyvatelům líbí, nebo ne. Ovšem závodníci formule 1 přirovnávají jízdu na těchto okruzích k pilotování helikoptéry v obývacím pokoji.

„Současným trendem jsou městské okruhy, což považuji za správné. Základem se stala myšlenka, že každá trať musí být unikát a město je vždy výjimečné,“ říká Hermann Tilke. Čtyřiapadesátiletý německý architekt je autorem všech nových tratí formule 1 za posledních dvacet let. „Vezměte si Monako, Singapur nebo Baku. Nejsou si vůbec podobné a tím jsou zajímavé. Pro špičkové profesionály je to správná cesta,“ tvrdí Tilke.

Závodníci jsou proti

Tilkeho názor ovšem rezolutně vyvrací čtyřnásobný mistr světa formule 1 Sebastian Vettel. „Jsem rád, že pořadatelé v Silverstonu podepsali smlouvu do roku 2024, a doufám, že z Liberty Media vyždímají hodně peněz. Britská trať představuje závodnickou klasiku a sto tisíc diváků tady vždycky vytvoří skvělou atmosféru. Rozhodně je pro mě milejší jezdit zde, než kdybychom měli závodit v ulicích Londýna,“ tvrdí rezolutně německý pilot.

S jeho postojem koresponduje také názor pilota Josefa Krále. Devětadvacetiletý Čech se stal letos jako člen týmu Scuderia Praha evropským mistrem ve vytrvalostních závodech na 12 a 24 hodin. „Hermann Tilke se logicky zastává městských okruhů. Promotér, který ho zaměstnává, tvrdí totéž a dává mu práci,“ říká český pilot a pokračuje: „Divák má možnost vidět auta hodně zblízka. Na rozdíl od klasických tratí se zde ovšem minimálně přejíždí. Pro samotné piloty ovšem představuje sportovní výzvu, protože takové okruhy neodpouštějí žádnou chybu.“  

Král ovšem na druhou stranu považuje Monako za své nejoblíbenější. „Monte Carlo je královnu všech tratí, na kterých jsem měl možnost startovat,“ tvrdí Král, ale uvádí i druhou stránku miniaturního knížectví. „Kdyby nemělo tradici a historii, formule 1 se tu nikdy nejezdí. Navíc zdejší obyvatelé dávají najevo, že se jim závody nelíbí, protože omezují jejich klid a pohodlí,“ dodává.

Český jezdec nejenom na stránkách Světa motorů často kritizuje přístup Liberty Media především ohledně laxního přístupu k tvorbě nových pravidel. „V poslední době odmítl promotér pod tlakem týmů možnost návratu tankování a bojím se, jaký kompromis přinesou nová technická pravidla. Příklon k městským okruhům je nestandardní. Skutečný adrenalin nabízejí rychlé tratě jako belgické Spa, italská Monza nebo britský Silverstone. Atraktivní profi l nabízí rovněž japonská Suzuka. Přimlouval bych se za italské tratě Imola a Mugello, které by seriál profilem zpestřily,“ dodává Král.

V Americe se dohodli

Budou mít městské okruhy opravdu budoucnost? Jak již bylo řečeno, příští rok zavítá formule 1 do vietnamské Hanoje. Představitelé Liberty Media jednají s čínskou Šanghají, kde by se měl jet druhý závod F1 na čínském území. Turbulentní proměny zažilo americké Miami. Podle zdejších novin Miami Herald připomíná zvuk motorů formule 1 vysavač, který se snaží nasát kozu. Barbara Jordanová, komisařka pro městskou oblast Miami, měla ještě letos v létě jednoznačný názor: „Komunita našeho města mě utvrdila, že tohle představení tady nechceme.“ 

Na jihovýchodě USA však změnili názor. Marketingový a obchodní ředitel formule 1 Sean Bratches a ředitel Hard Rock Stadium v Miami Tom Garfinkel nakonec v polovině října uvedli, že dosáhli předběžné dohody o pořádání Grand Prix od roku 2021.

Okruh pro formuli 1 na jihoamerické Floridě by měl nakonec vzniknout v oblasti Miami Gardens v okolí arény Hard Rock Stadium, která je domovem fotbalového týmu Dolphins. Stadion hostil pětkrát finále amerického fotbalu Super Bowl a jednou slavnou wrestlingovou událost organizace WWE WrestleMania.

„S odhadovaným přínosem až čtyři sta milionů dolarů a se zaplněním pětatřiceti tisíc pokojů v ubytovacích kapacitách může být závod každoroční ekonomickou injekcí pro jižní Floridu,“ uvádějí Bratches a Garfinkel ve společném prohlášení, které bylo publikováno na nově založených webových stránkách F1mia.com.

Světla pro F1

Jediným okruhem, kde se jezdí celý závod pod umělým osvětlením, je Singapur. V Abú Dhabí se začíná za denního světa a končí pod světly. Na 5,063 kilometru dlouhé trati v jihovýchodní Asii jsou kolem umístěny ve vzdálenosti 32 metrů od sebe deset metrů vysoké stožáry a každý má osm světelných projektorů. V součtu to znamená 230 sloupů s 1600 světelnými rampami a dohromady 108 kilometrů kabelů. Nesmí dojít k oslnění závodníků, přesto je intenzita umělého osvětlení čtyřikrát silnější než na špičkových fotbalových stadionech při zápasech Ligy mistrů.

Města podle Krále

MELBOURNE. Má kouzlo prvního závodu, kde se všichni oťukávají, ale moc šancí k předjíždění tady není. Trať příliš zajímavá není, ovšem v kalendáři se udrží.

HANOJ. Docela bych si od téhle trati dost sliboval. Místní měli hodně místa, aby ji udělali zajímavou. Bude to podobně široké jako v USA.

MONTE CARLO. Převýšení, jízda tunelem a pasáž kolem bazénu, to jsou silné adrenalinové záležitosti. Navíc kolorit jachet dělá tenhle závod nenapodobitelným.

BAKU. Určitě má zajímavou pasáž v historické části včetně stoupání. Pravoúhlých zatáček je příliš, ale tři ze čtyř závodů tady byly napínavé.

MONTREAL. Z městských okruhů nejlepší na předjíždění. Poskytuje několik dobrých možností k akcím. Často tady dochází k dramatickým situacím.

SINGAPUR. Trať charakterem není přitažlivá. Skončila by tam už po dvou letech, kdyby se nejezdilo pod umělým osvětlením, což je jediná zajímavost.

SOČI. Dobrý nápad v olympijském parku, který nedopadl nejlépe. Trať má bohužel příliš hladký asfalt, možná by se mohlo jezdit opačným směrem.

Závody ve městě

Městské okruhy nejsou pouze doménou formule 1. Filozofie seriál elektrických formulí je postavena na čtrnácti podnicích ve dvanácti světových velkoměstech: například v Paříži, Londýně, Římě, Paříži nebo Berlíně. Severoamerický šampionát Indycar má zajímavě koncipovaný seriál, třetina závodů ze sedmnácti je pořádána ve městech. Z dalších světových okruhů je proslulý 2,3 km dlouhý německý Norisring (jezdí zde cesťáky DTM) v ulicích Norimberku. Specifické je asijské Macao, kde se závodí ve druhé polovině listopadu. Díky městské zástavbě se horký vzduch nemá kam rozptýlit. Jezdci si musí dávat pozor na teploty motoru a brzdy. Loni ho nedobrovolně proslavila sedmnáctiletá německá pilotka Sophia Flörschová, která havarovala v rychlosti 270 km/h.

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Vstoupit do diskuze (3)