DTM 2019: Populární závodění v nelehké době. Jaká čeká DTM budoucnost?
Na německém okruhu Hockenheim se uskutečnil společný závod evropského seriálu cestovních vozů DTM a japonské Super GT. Čeká je společná budoucnost v jednom šampionátu?
Závody kapotovaných automobilů jsou ve srovnání s formulemi ve výhodě, protože zde dochází k častějším kontaktům vozů a vzájemné souboje jsou mnohem dramatičtější. Na vyrovnané bitvy cestovních vozů seriálu DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) chodí diváci po celé Evropě již třiatřicet let.
Šéf má těžkou práci
Od roku 2017 se datuje příchod vozů DTM podle technických pravidel s výhledem na potenciální spojení s japonským respektovaným seriálem cestovních vozů Super GT. Od sezony 2019 nahradily v DTM původní klasické osmiválcové agregáty nové čtyřválcové turbomotory a výkon se zvedl o 74 kW (100 koní) na současných 449 kW (610 HP). Maximální rychlost se na dlouhých rovinkách pohybuje těsně pod hranicí 300 km/h.
Souběžně s nástupem nových vozů se stal šéfem seriálu bývalý pilot formule 1 Gerhard Berger (210 startů, 10 výher). Má za sebou manažerské zkušenosti jako šéf závodního oddělení BMW a stáje Toro Rosso ve formuli 1.
Rakouský dlouhán rozhodně není v jednoduché situaci, neboť se DTM snaží rozvíjet v době, kdy se stupňuje šílenství elektrických závodních vozů v čele s formulí E. Do tohoto seriálu odešla z DTM automobilka Mercedes-Benz. Na začátku letošního roku ji nahradil Aston Martin. Jeho působení odpovídalo urychlené přípravě auta před sezonou a nejlepšími výsledky byla dvě šestá místa v osmnácti závodech.
O speciály s označením Vantage se staral švýcarský tým R-Motorsport a jeho technologickým partnerem je zatím německá firma HWA, dříve připravující mercedesy pro DTM. „Přestal jsem počítat naše odstoupení. Je to nešťastné, protože lidé pracovali nesmírně tvrdě, aby auto fungovalo. Brzy odhalíme plány na další sezonu,“ řekl šéf R Motorsportu Florian Kalmeger.
Boss šampionátu Berger však nejeví známky znepokojení nad možným odchodem Britů. „V roce 2020 budeme mít na startu tři značky. Aston Martin přislíbil, že bude v sezoně 2020 připravený,“ prohlásil šedesátiletý Rakušan.
Jeho slova potvrzuje generální ředitel britské automobilky Andy Palmer, jenž před měsícem při závodě na Nürburgringu oznámil: „Pro projekt DTM jsme nedefinovali minimální, ani maximální čas, ale pro začátek mluvíme o třech letech. Chceme se poučit z letošních problémů a pokusit se v příští sezoně o pódiová umístění. Doufejme, že budeme následně v sezoně 2021 ještě více konkurenceschopní.“
V souvislosti s ikonickou ostrovní značkou je zajímavá také možná změna pohonné jednotky. Německý web Auto Bild Motorsport navíc dle zasvěcených zdrojů tvrdí, že je ve hře motor Hondy. Opírá se o skutečnost, že Japonci již testují vůz s označením NSX, který má mít pohonnou jednotku vpředu.
Kalendář je atraktivní
Berger dělá se svými spolupracovníky řadu kroků k pozvednutí úrovně seriálu. K jeho diplomatickým krokům patří návštěva monackého kníže Alberta při závodě v ulicích Norimberku. Rád by dostal DTM do ulic miniaturního knížectví, možná již v sezoně 2021. Za úspěch lze považovat, že se ve srovnání s letošním kalendářem podařilo rozšířit počet závodních víkendů pro příští rok o jeden na deset. Poprvé se pojede na slavné italské Monze, ve švédském Anderstorpu a také v ruském Petrohradu.
Slavnostního představení okruhu Igora Drive nedaleko Finského zálivu se zúčastnili jezdci Němec René Rast (Audi), Rakušan Philipp Eng (BMW) a Španěl Daniel Juncadella (Aston Martin).
„Všechno vypadá zajímavě. V některých místech musíme být hodně odvážní.“ René Rast
„V Rusku jsem byl poprvé a byla to skvělá zkušenost. Okruh vypadá dobře a nemohu se dočkat, až budu bojovat o výhru.“ Philipp Eng
„Nová trať se jeví extrémně zajímavě. Vzhled vypadá variabilně a závod DTM bude určitě vrcholem sezony.“ Daniel Juncandella
Zatím nikam nespěchají
Na německém Hockenheimu byly k vidění ve společném závodě vozů DTM a Super GT z japonské strany modrá honda, červený nissan a bílý lexus, které však byly v nelehké pozici. Jednak se proti nim postavil silný déšť. Současně si museli jezdci zvykat na odlišné pneumatiky, než používají v zemi vycházejícího slunce, kde také jezdí tréninky i závody jiným systémem včetně letmého startu.
S obtížnou situací si nejlépe poradil mistr světa formule 1 z roku 2009 Jenson Button, který obsadil v jednom závodě deváté místo. O společné budoucnosti se mělo hovořit na tiskové konferenci, kde se představili šéf Super GT Masaaki Bandoh a Gerhard Berger. Tady jsme se dozvěděli, že se v nejbližších dvou letech nepočítá s tím, aby se japonské speciály objevily v Evropě.
„Vyjednávání v tomto směru nejsou příliš daleko. Chtěli bychom více společných závodů. Pro rok 2020 zatím však nic domluveného není,“ uvedl Berger. Jeho japonský protějšek byl ještě diplomatičtější: „Lidé v Japonsku zřetelně vnímají náš společný víkend na okruhu ve Fudži. Evidujeme velký zájem o vstupenky,“ prohlásil Masaaki Bandoh. Měl na mysli podnik na japonském okruhu 23. a 24. listopadu. Konkurenci speciálů Super GT se postaví Audi se čtyřmi vozy a BMW se třemi. Aston Martin do závodu nezasáhne, jelikož se chce soustředit na vývoj vozu pro další sezonu.
Japonci na sloučení či prolínání šampionátů zjevně nespěchají, neboť jsou si vědomi technické i marketingové síly svého produktu. Možná je může nahlodat již zmíněný Jenson Button, který loňský seriál Super GT vyhrál. V roce 2020 však v Japonsku odstartovat nechce, naopak projevil zájem o DTM. A v jakých barvách by mohl jezdit? „Vždycky preferuji vítězný vůz,“ naznačil devětatřicetiletý Brit. Letošnímu seriálu dominovaly čtyři kruhy Audi. Jejich závodníci dokázali vyhrát 40 jízd z celkových 54!
Konečné pořadí 2019
Jezdci: 1. Rast (Něm./Audi RS 5) 322; 2. Müller Švýc./Audi RS 5) 250; 3. Wittmann (Něm./BMW M4) 202; 4. Rockenfeller (Něm./ Audi RS 5) 182; 5. Frijns (Niz./Audi RS 5) 157; 6. Engg (Rak./BMW M4) 144. Bodovalo 18 jezdců.
Značky: 1. Audi 1132; 2. BMW 550; 3. Aston Martin 49.
Kalendář DTM 2020
25.–26. 4. Zolder (Belgie)
16.–17. 5. Lausitzring (Německo)
30.–31. 5. Petrohrad (Rusko)
13.–14. 6. Anderstorp (Švédsko)
27.–28. 6. Monza (Itálie)
11.–12. 7. Norisring (Německo)
22.–23. 8. Brands Hatch (Británie)
5.–6. 9. Assen (Nizozemí)
12.–13. 9. Nürburgring (Německo)
3.–4. 10. Hockenheim (Německo)
Pravidla a změny
Technika
- Motory dvoulitrové s turbodmychadlem
- Výkon 449 kW (640 koní)
- Minimální hmotnost auta 1070 kg (s jezdcem)
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy
- Pneumatiky Hankook nesmí být předehřívány
- Vozy jsou vybaveny systémem DRS
Sport
- Dva závody dlouhé 55 minut + 1 kolo
- Bodované kvalifikace
- Zakázaná je rádiová komunikace (s výjimkou safety caru a průjezdu boxy)
- Povinná zastávka v boxech
- Při výměně gum může být pouze osm mechaniků a jedna utahovací pistole na každé straně vozu
- Restart závodu ve stylu Indianapolisu (dva vozy vedle sebe)
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.
Autoři: Michal Štěpanovský a Jiří Šlégl, Hockenheim