Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucnost Rallye Dakar: Cesta ke kořenům?

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
Vrátí se Rallye Dakar zpátky do Afriky? Není to tak bláhová myšlenka, jak se může na první pohled zdát. Proti není dokonce ani současný ředitel soutěže Etienne Lavigne.

Dlouhodobé předpovědi počasí slibující špatné klimatické podmínky i na příští roky a letošní přívalové deště, to jsou argumenty, které nahrávají úvahám, že by se měl Dakar vrátit na černý kontinent. Jižní Amerika však má výhodu v divácké kulise. Tradičně skvělé fanoušky v Argentině doplnili lidé v Bolívii, kteří nadšeně vítali každého, kdo patřil ke koloně účastníků.

Návrat do Afriky by uvítali ti, kteří si potrpí na tradice soutěže, ale je fakt, že tolik příznivců jako v Jižní Americe, by se v Africe asi sotva našlo. I když jižní část toho kontinentu může být slavné soutěži příznivě nakloněná. Ale asi sotva tolik, jak to vidíme na dakarských záběrech posledních let.

Je nepopiratelnou skutečností, že v Africe je již od roku 2009 organizována soutěž Afrika Eco Race, která získává stále více publicity. Vede přes území Maroka, Mauritánie a končí v legendárním Dakaru, což je metropole Senegalu. Třikrát už ji v kategorii kamionů vyhrál Tomáš Tomeček s Tatrou. Je třeba ovšem třeba připomenout, že kolona této rallye je neporovnatelně menší než jihoamerické soutěže. A s tím také souvisí menší logistické problémy při organizaci.

Požádali jsme v této souvislosti o slovo Josefa Kalinu.Člen týmu Tatra Buggyra Racing má více jak třicetileté zkušenosti z Rallye Dakar v Jižní Americe i v Africe.

Diskutuje se v pozadí soutěže letos více o přesunu rallye Dakar zpět do Afriky?

Spekuluje se, ale spíš v teoretické rovině. Osobně si myslím, že kromě západního pobřeží na to není v Africe vhodná politická a bezpečnostní situace. Mám z toho pocit, že někdo chce, aby se řeklo, že v Africe byl Dakar lepší, ale tak to není. Když se pojede zpět v Chile a třeba i Peru, tak máme dokonalé závodní prostředí.

Jak se stavíte k této skutečnosti vy? Byl by to přínos?

V případě, že by organizátoři zajistili dostatečnou bezpečnost, o čemž se dá pochybovat, tak nevidím žádný prostor, kam by se Dakar do Afriky mohl vrátit. Pouště jsou v Africe určitě fajn, ale co se zajištění závodu po organizační, mediální a marketingové stránce je to zcela neporovnatelné. Na druhou stranu letošní trasa názorně ukazuje, že velké maratonské závody patří do pouště a nikoliv do civilizované zemědělské krajiny.

Jezdec Marc Coma se stal v letošním roce součástí organizačního týmu a plánoval tratě. Potkali jste se s ním a domníváte se, že je přínos, aby aktivní jezdec plánoval trať?

Rozhodně si myslím, že to přínos je. Bohužel to nemůžeme správně hodnotit, jelikož jeho výsledek plánování trati teprve postupně s přibývajícími etapami poznáváme.

A jak se k celé situaci staví současný ředitel Rallye Dakar Etienne Lavigne? „V Jižní Africe, Angole a Namibii jsou terény, kde by se taková soutěž dala uskutečnit,“ prohlásil Francouz. „Už dva roky jednáme v Luandě, hlavním městě Angoly, tam se dá jezdit. Na severu Afriky se to kvůli politické situaci nedá.“

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
9. 1. 2016 18:10
Re: Prachy
Přesně tak. Původně se měl dokonce Dakar stěhovat do USA. I tak je ale Dakar v Jižní Americe nesmysl už jen kvůli názvu a jízdě v civilizované krajině po normálních cestách. Dakar v Africe byl atraktivní i svojí nebezpečností, prostě závod pro tvrdé chlapy a ne pro bohaté playboye s pojízdnými hotely jako dnes. Vše je jen o tom kdo kolik zaplatí a o reklamě, vždy trapně vyhrávají ti velcí a bohatí. Nezáleží na schopnostech orientovat se v divočině, pouze na ceně techniky a zázemí. Stejně dopadla F1 - sice dnes super bezpečná, ale taky super nudná.
8. 1. 2016 23:26
Prachy
V první řadě je o peníze. V jižní americe státy platí za to, že přes jejich území vede trasa závodu. V africe těžko nějaký stát bude organizátorům platit. Tyto prohlášení od organizátorů mají jediný cíl: Vyvolat ve státech jižní ameriky pocit, že by se dakar mohl přesunout jinam.
8. 1. 2016 17:30
Re: Chile
vláda v Chile nezaplatila pořadatelům poplatek, protože to věnovala na místní povodně, prostě bussines jak formule 1...
8. 1. 2016 17:25
Chile
proc se vlastne nejede letos v Chile, vi to někdo? Atakama nemela chybu.