Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti oslavilo 100. výročí Type 35. Do Molsheimu se k tomu sjelo takřka 50 historických vozů

Daniel Fuglevič
Diskuze (0)

Pořádný sjezd významných závodních Bugatti uspořádaly posádky z celkem devíti různých zemí. V hojném počtu samozřejmě nechyběly ani originální exempláře Type 35.

Ikonické závodní Bugatti Type 35 letos slaví 100. výročí od uvedení. K této příležitosti uspořádal oficiální francouzský klub sběratelů Bugatti pořádný sraz. Takřka padesátka historických vozů značky včetně originálních modelů Type 35 se sjela u sídla Bugatti, aby následně pokračovala jízdou do Lyonu, kde na Velké ceně v roce 1924 legendární závoďák debutoval.

Video se připravuje ...

Začátek srazu byl přitom v režii samotné automobilky, která účastníky pozvala na prohlídku svého domova v Molsheimu. Posádky se stoletými vozy měly poté před sebou osmidenní cestu do zmíněného Lyonu, kde si na tisícikilometrovém dobrodružství projely stejnou trasu, kterou tehdy Bugatti podniklo s vozy Type 35 směrem na Velkou cenu.

Přestože nyní značka připisuje závodnímu vozu přes 2500 vítězství v průběhu jeho aktivního působení (1924–1930), při premiéře na Velké ceně v Lyonu se pětici Bugatti Type 35 vůbec nedařilo – dosáhla nejvýše sedmého a osmého místa. Následně už ale vzaly vozy světové podniky útokem, například s vítězstvím ve vytrvalostním závodě Targa Florio pětkrát po sobě (1925-1929). Československou stopou v historii Type 35 je samozřejmě Eliška Junková, která v roce 1928 dokončila Targa Florio na pátém místě.

Napříč závodní kariérou vzniklo Type 35 v řadě specifikací. S původní verzí řadového osmiválce produkovalo 90 koní (67 kW), v nejsilnější evoluci Type 35C už bylo na hodnotě okolo 128 koní (95 kW), a to díky přeplňování kompresorem. Lehký závoďák byl také prvním autem na kolech z hliníkových slitin.

Celkem dorazilo do Molsheimu k oslavě stého výročí 49 klasických vozů včetně celkem 23 exemplářů původního Type 35 – mezi nimi se objevil i jeden z původních pěti kusů soutěžících v roce 1924 v Lyonu. Zbytek doplnily pozdější historické závodní modely jako Type 37 nebo Type 51. Účastníkům byla nakonec předvedena i nová, a již vyprodaná, výroční série dětských zmenšenin Bugatti Baby II Type 35 Centenary Edition.

„Před 100 lety začal typ 35 utvářet další kapitolu motorsportu. Je to vůz, který navždy zůstane v panteonu automobilových velikánů, a je to vůz, který nás dodnes inspiruje a ovlivňuje. I zcela nové Bugatti Bolide je inspirováno motoristickou DNA modelu Type 35,“ uvedl k výročí Christophe Piochon, prezident Bugatti Automobiles.

Daniel Fuglevič
Diskuze (0)

Doporučujeme