Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse: Technické podrobnosti a nové fotografie
Výraz vitesse značí ve francouzštině rychlost. Základní Grand Sport s odnímatelnou střechou targa rozhodně není žádný louda, ale Vitesse má pod kabátkem techniku z uzavřeného modelu Super Sport. První exemplář tohoto provedení překonal světový rekord produkčních automobilů rychlostí v průměru přesahující 431 km/h.
Ale zpět k nejrychlejšímu Grand Sportu. Šestnáctiválec do W objemu 8,0 l se čtyřmi turbodmychadly tedy dává místo standardních 1001 k rovných 1200 (pardon, správně 883 kW při 6400 min-1). Točivý moment 1500 Nm dostupný mezi 3000-5000 min-1 se přenáší přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku na všechna kola jako u ostatních dosud postavených Veyronů.
Turba jsou větší a totožná se Super Sportem, stejně jako potřebné mezichladiče stlačeného vzduchu. Palivový systém má čtveřici čerpadel. Také kompletně karbonový podvozek prošel úpravami včetně aplikace tlumičů s rychlou odezvou. ESP zůstalo, ale zasahuje mnohem později. Nová verze dostala dvacetipalcová kola, znovu s názvem Vitesse. Otvorů pro chlazení brzd je více a jsou větší. Vstupy vzduchu v předním nárazníku jsou vodorovně rozděleny, ty nad motorem pak prošly aerodynamickými úpravami.
Xenonová světla s černými rámečky bychom dosud našli pouze na Veyronu Super Sport. Zádi pak dominuje dvojitý difuzor a taktéž dvojitá uprostřed umístěná koncovka výfuku. Systém PDC (Park Distance Control) vidí dopředu i dozadu a pomáhá při parkování.
Auto dosáhne oficiálně maximální rychlosti 410 km/h a na stovku vystřelí z klidu za 2,5 s. Ale jen na uzavřených okruzích, v běžném provozu elektronika omezí top speed na 375 km/h. Ptáte se, jak je možné jezdit tak rychle s otevřenou střechou, byť targa? Vitesse má totiž nový střešní spoiler a tzv. vzduchovou brzdu, kterou je možné odmontovat a uložit do zavazadlového prostoru.
Výrobce neoznámil, kolik exemplářů Grand Sport Vitesse hodlá vyrobit. Firemní fotografie představují auto v černé barvě se světle hnědou kůží. Na ženevském stánku byly představeny další dva kusy. Jeden je vyveden v kontrastní kombinaci tmavě modrého karbonu se světle modrou spodní částí a koly (odstín Light Blue Sport), střechu pro změnu pokrývá jezerní modř Lake Blue. Aby toho nebylo málo, kůže uvnitř je šedá.
Druhý má v interiéru pro změnu nápadnou oranžovou kůži, karoserie je lakována stříbrnou barvou Jet Grey, která přechází do světle šedých matných ploch. Tmavá uhlíková vlákna jsou zde zvědavým očím skryta v útrobách. Existují tedy již minimálně tři vozy s tímto označením. A cena? Modrý v Ženevě vystavený exemplář je k mání za 1,91 milionu eur (47 milionů korun), stříbrošedý je levnější: stojí 1,75 milionu eur (těsně přes 43 milionů).
Kromě toho byl v expozici Bugatti k vidění i uzavřený Grand Sport v leštěném hliníku a hnědém karbonu za 1,79 milionů eur (asi 44 mil. Kč).