BYD má problém s vylepšováním aut: Naštvané dřívější zákazníky
Čínská automobilka BYD začala dávat do aut zdarma pokročilé jízdní asistenty. Jejich zákazníky to vytočilo. Stěžují si a chtějí kompenzace.
Koupíte si auto, padnou na něj úspory a výrobce záhy oznámí, že jej výrazně zlevní nebo naopak zásadně zvýší výbavu. Ne každý nad tím ale mávne rukou, někteří se dokážou tvrdohlavě dožadovat dodatečné slevy nebo alespoň kompenzace.
Nyní se to děje čínskému BYD. Ten oznámil, že všechny jeho modely budou mít určitou formu autopilota, tedy jízdních asistentů umožňujících nějaký stupeň autonomní jízdy, už v základní ceně. Kdo si vůz koupil jen před pár týdny, pociťuje propad hodnoty svého vozu.
Po tisících se tak dřívější kupci podle agentury Reuters obracejí na zákaznické portály a různé právní poradny. A někteří mají i silnou argumentaci. Například jeden zákazník si pořídil plug-in hybrid Seal 06 DM-i. Údajně se opakovaně ptal prodejce, jestli letos nepřijde nový model. Prý žádný nebude.
„Ale jen půl měsíce po tom, co jsem si auto vyzvedl, nový model přišel na trh s výraznými vylepšeními a za stejnou cenu,“ uvádí zákazník. Chce, aby mu automobilka auto vylepšila a vyplatila mu kompenzaci.
V automobilovém průmyslu se vše musí dělat pomalu a s rozmyslem. Nedávným příkladem je razantní zlevnění tesel, které roztrpčilo zákazníky, kteří si vůz koupili za dřívější ceny, a paniku v leasingových společnostech, kterým to zcela rozhodilo excelové tabulky a mohly začít rovnou počítat ztráty. Část zákazníků se pak dodatečných slev domáhala i přímo u dealerů.

V Číně jsou automobilky pod obřím tlakem. Je tam takové množství značek a tak silná konkurence, že v podstatě velká část trhu jen bojuje o přežití. Kdo chce prodávat, musí něčím zaujmout. Musí mít atraktivní cenu, bohatou výbavu, nebo musí mít alespoň nejnovější a nejmodernější model.
Situace dopadá i na českou automobilku Škoda. Prodeje jí klesají, i když nabízí například model Superb třetí generace v přepočtu za zhruba 400 tisíc korun.