Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bývalý šéf Audi Stadler odsouzen za emisní podvody. Dostal podmínku na 21 měsíců

ČTK
Diskuze (4)

Soud v Německu uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce 21 měsíců.

Stadler se tak v emisním skandálu stal prvním odsouzeným členem vedení koncernu Volkswagen, který je mateřskou společností automobilky Audi. Vinu dlouho odmítal, letos v květnu se v rámci dohody o vině a trestu přiznal, že proti podvodům mohl zakročit dříve, ale neučinil tak.

V procesu, který začal v září 2020, spolu se Stadlerem čelili obviněním ještě bývalý šéf vývoje motorů Audi Wolfgang Hatz a dva jeho vedoucí inženýři. Soud dnes Hatzovi a jednomu z inženýrů uložil rovněž podmíněné tresty. V případě Hatze to byl podmíněný trest v délce dvou let a u inženýra 21 měsíců. Řízení proti druhému inženýrovi bylo již dříve zastaveno výměnou za pokutu. Rozsudky prozatím nejsou pravomocné.

"Byl to mimořádný proces, který lze považovat za zkoušku justice. A justice v této zkoušce obstála," řekl v prohlášení k novinářům mluvčí zemského soudu v Mnichově, který kauzu rozplétal. Mluvčí dodal, že v rámci procesu se konalo přes 170 jednacích dní.

K podmíněným trestům se soud v rámci dohody o vině a trestu mezi obžalobou a obhajobou rozhodl výměnou za vysoké pokuty. V případě Stadlera určila dohoda pokutu ve výši 1,1 milionu eur (26 milionů Kč). Hatz musí zaplatit 400.000 eur (9,5 milionu Kč) a inženýr 50.000 eur (1,2 milionu Kč). Peníze za pokuty půjdou z části do justiční kasy, ale také obecně prospěšným spolkům a organizacím. Vedle pokut musí odsouzení uhradit i náklady soudního řízení, které podle médií dosáhnou milionové výše.

Video se připravuje ...

Stadler se nezodpovídal z toho, že by manipulace s emisemi podněcoval, ale z toho, že podle obžaloby prodeje vozů s takto upravenými motory umožňoval až do začátku roku 2018, ačkoli již dříve uznal, že udávané hodnoty mohly být zmanipulovány.

Stadlerův proces není jediný, který se v Německu podvodům s emisemi věnuje. Od září 2021 se před soudem Braunschweigu zodpovídají čtyři někdejší vrcholní manažeři koncernu. Proces s někdejším šéfem koncernu Volkswagen Martinem Winterkornem je pozastaven kvůli jeho zdravotnímu stavu. Kdy bude znovu pokračovat, jasné není.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Auta díky tomu při kontrolách produkovala výrazně méně emisí než v běžném provozu. Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů české automobilky Škoda.

ČTK
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - WinDiesel
28. 6. 2023 11:11
Největší podvod je elektromobilizmus, a nikoho nezavřou
Ano, elektromobily mají v EU nulové emise :-) :-) :-) to je prostě lež jako věž, podvod století.

Číňani už raději pragmaticky přiznali, že elektrozkraty emise mají a musí je vykazovat.
A my tady budeme lhát a podvádět dál a hejno elektrohujerů tady nad tím bude výskat radostí.
28. 6. 2023 10:15
Cas
Jak se casem ukazalo, podvadely v podstate vsechny automobilky. Koncern byl prvni odhaleny a nejvic to odnesl. A prichazejici legislativa predbehla vyvoj o tolik, ze to vedlo k tomu podvadeni.
Avatar - Mikesus
28. 6. 2023 10:12
Re: Vysmech
Nesmyslna legislativa. Jako že technologie před dieselgate nebyly a po nich mávnutím proutku ano a najednou vše šlo? Nebo že technologie nemělo jen pár podvadejicich automobilek a zbylé ano a je to chyba EU?
28. 6. 2023 08:03
Vysmech
Je to vysmech ve vztahu ke skode, kterou zpusobili. Na druhou stranu by se melo i zvazovat, co k jejich kroku vedlo (a ano, byla to nesmyslna legislativa EU) a ptat se, kdo je vlastne hlavnim vinikem. Za me to automobilky rozhodne nejsou.