Nepochopitelné rozměry, celková hmotnost atakující limit pro řidičský průkaz sk. B, osmiválec se 301 kW a spotřeba blížící se dvaceti litrům. Toto vidí Evropan. Jenže jde jen o jeden úhel pohledu na luxusní americké SUV. Ty další jsme zkoumali při...
Amerika zmítaná rostoucími cenami paliv se sice právě teď dívá čím dál častěji na všelijaké hybridy, elektromobily, palivové články a kdoví co jiného, ale i přes značné procentuální meziroční nárůsty prodejů „ekologických“ aut, zůstává klasický spalovací motor nadále u žezla. Vrcholem populární třídy SUV je pro mnoho Američanů Cadillac Escalade – automobil, který v absolutních měřítcích není právě vzor pro následování v kategorii efektivita provozu. Ale svět už je takový. Většina majetných zákazníků si chce dopřávat a Cadillac je jednou ze značek, které to umožňují.
SUV ze země strýčka Sama
…to není auto do terénu, jak jej známe u nás. Obrovské vnější rozměry (5143 x 2007 x 1887 mm) a rozvor (2946 mm) jsou limitem pro náročnější terénní překážky, i když světlá výška 229 mm není právě zanedbatelná. Tuto třídu si v zámoří pořizují nejspíše kvůli pohodlí, subjektivnímu vnímání pasivní bezpečnosti, dobrému rozhledu nad okolním provozem a snad i kvůli schopnostem zvládat hrubší asfalt nebo prašné cesty, které známe z hollywoodských filmů. Jde-li navíc o Escalade, je motivace často tažena velkým image tohoto Cadillaku, které živí jak celebrity v bulváru, tak videoklipy na MTV. Jaké tedy vlastně je?
Při prvním setkání „naživo“ vás překvapí rozměry tohoto Američana. Letmý pohled do technických dat i všeobecná očekávání vám vygenerují jakousi představu o tom, jak velké toto auto asi je, ale i největší realista bude zklamán nepřesností své představy. Když se mu postavíte tváří v tvář s otevřenou kapotou, sotva vidíte přes mohutnou příď do motorového prostoru. Když se s pomocí stupínku usadíte na velkých klubových křeslech, je celý svět minimálně o 1,5 společenské vrstvy pod vámi. Tykat si směle můžete s řidiči malých trucků, kteří mají ze svých kabin podobný rozhled a jen mírně vzhůru směřuje pohled, když na křižovatce zastavíte vedle řidiče opravdového kamionu.
Cadillac Escalade 6,2 V8 | Zdroj: acz Karoserie
…nese prvky moderních Cadillaků. Šestnáctiotvorová maska impozantních rozměrů má bohaté chromování. Vertikálně orientované sdružené světlomety svými kompaktními rozměry ostře kontrastují s dimenzemi zbytku vozu a po rozsvícení subtilních „bodových“ čoček světlometů (uvnitř svítilny úplně dole) začínáte pochybovat nad pečlivostí práce designérů v disciplíně „night design“. Skutečné rozměry automobil úspěšně maskuje neskutečně velkými vnějšími zpětnými zrcátky a chybí-li relativní porovnání, snadno byste maxi-caddymu hádali standardních 4,5 m. Design je podřízen nejen korporátnímu diktátu, ale také aerodynamice. Součinitel odporu vzduchu cx = 0,363 se možná zdá být nemoderně velký, ale nesmíme zapomínat na to, že Escalade má značnou čelní plochu, se kterou zkrátka nelze mnoho dělat. K dobré hodnotě přispívá vzhledem k předchůdci značně skloněné čelní sklo (57°), řešení povrchových dílů karoserie a také značná délka vozu.
Cadillac Escalade 6,2 V8 | Zdroj: acz
Obyčejně působící chromovaná kola mají obuta pneumatiky o rozměru 265/65 R18, ale v USA vám prodejce Cadillaků nabídne až 22“ kola. S ohledem na zachování přijatelné míry komfortu však tyto rozměry raději oželte. 65% profil pneumatik přeci jen má jistý tlumící efekt, který zbaví posádku části kmitavého spektra. Americký střih konzervativní karoserie je zřejmý na první pohled – hranaté okraje blatníků, zatmavená skla od B-sloupku dále dozadu, jednoduchá obdélníková grafika prosklení a nekonečně dlouhý kvádr zádě. Být náš model v černé barvě, mohli bychom jej rovnou poslat do vládní nebo prezidentské flotily s několika agenty na palubě. K americké škole patří uzoučká, ale vysoká koncová světla ze světelných diod a stěrač, končící svou pouť po zadním skle, vždy až na držáku na plechové části dveří.
Designu nepodlehla rámová koncepce. Dva podélníky žebřinového rámu z vysokopevnostní oceli jsou na několika místech přivařeny k příčníkům, tvořícím celek, který musí nést až 3,22 tuny celkové hmotnosti. Ano, jde o jedno z nejtěžších SUV, s jakým můžete jezdit, aniž byste potřebovali řidičák na nákladní auta.
…inspirovala nejednoho rappera a nutno uznat, že oprávněně. Osmiválec vydává zvuk, který amerikofilům léčí rány z rebrandingů asijských čtyř- nebo šestiválcových vozů slavnými jmény z americké automobilové historie. Mix klasické konstrukční školy (rozvod OHV, 2 ventily na válec) a moderních technologií (variabilní časování ventilů, celohliníková konstrukce motoru) dává tušit, že tlak na životní prostředí a vyšší efektivitu doléhá i na americké výrobce. Výkon motoru 6,2 V8 301 kW při 5700 ot./min patří i z hlediska podobných evropských výrobků k dobrému standardu. Blesková reakce měniče šestistupňové automatické převodovky Hydra-Matic 6L80 rozhýbává 2,7 tuny těžký Escalade s překvapující ochotou zejména v prvních okamžicích. Teprve dynamické zrychlení odhalí rozvážnější podřazování jednoho z nejnovějších automatů koncernu GM.
Vnímání rychlosti jízdy je pochopitelně zkreslené, takže když máte po sedmi sekundách na tachometru stovku, nepřipadá vám to jako kdovíjak velká rychlost. Omezovač zasahuje kupodivu již při 170 km/h, a to bude možná pro nejednoho zájemce o velký a silný automobil nepřekonatelná překážka. Jenže problém je vážnější, než se na první pohled zdá. Vysoké rychlosti nejsou totiž to pravé ořechové pro Escalade, zejména když se zkombinuje nerovná dálnice s trochu ostřejšími předjížděními manévry. „Cruising“ rychlostí kolem 100 km/h je už „jiné kafe“. Spotřeba paliva se totiž v té chvíli, se zapnutým tempomatem a méně než 1500 ot./min na otáčkoměru, ustálí na 10,7 l/100 km (!) a vy už jen můžete lovit obdivné pohledy našinců i cizozemců, kteří vaši zdánlivě nesmyslnou volbu se zaujetím obdivují. Jestliže se rozhodnete splynout s davem a cestovat na českých dálnicích předpisovými 130 km/h, počítejte s odběrem kolem 16,5 l/100 km, městský provoz bude končit obvykle kolem 20 l/100 km, plus minus 3 l.
Cadillac Escalade 6,2 V8 | Zdroj: acz Komfort v mezích možností
V terénu excelovat nebude, na dálnici s ním 200 km/h taky jezdit nebudete, takže z důvodů k nákupu zbývají pohodlí, prestiž a bezpečnost. Poslední jmenovaná vlastnost je zajištěna hromadou oceli, kterou s sebou všude vozíte, konstrukcí rámu s novou deformační zónou, ale také okenními airbagy pro všechny tři řady sedadel s možná největší délkou v automobilovém odvětví.
Rámová konstrukce vozu poskytuje dostatek tuhosti, ale měkčí odpružení s proměnlivým tlumením nedokáže vyžehlit ani kočičí hlavy ani české dálnice. Reakce Cadillaku na díry ve vozovce, kterým se nelze vzhledem k rozměrům vyhnout (uhýbat obvykle není kam), jsou překvapivě bezprostřední, celý automobil poskočí a zadní tuhá náprava o sobě dá vědět. Nižší profil pneumatik tento jev zřejmě ještě zesílí. V zatáčkách se Escalade, s vysoko položenou karoserií a tedy vysoko položeným těžištěm, naklání a pneumatiky již při městských rychlostech v běžných zatáčkách pískáním a zásahem stabilizačního systému varují, že jejich limity se povážlivě blíží. Volant má tři otáčky mezi dorazy, ale ukočírovat tancující 2,7 tuny na nerovném povrchu není žádný med, brzdy se snaží seč můžou, ale Escalade nemá při zpomalení takovou eleganci jako při akceleraci. Ještě, že je tady ten přepychový interiér, který na vás dýchne duchem americké velkorysosti. Asi si z cestování neodnesete takový kvalitativní zážitek jako z některého Range Roveru nebo Mercedesu GL, ale na americké poměry jde o špičku, která je srovnatelná třeba s japonskou školou značky Lexus. Naprosto bezprecedentní prostorový zvuk zvukové aparatury bude lahodit uchu i těch největších audiofilů a nízká hladina vnitřního hluku při cestovních rychlostech zálibu ve vážné hudbě na dlouhých cestách jen podporuje. Zadním cestujícím přitom může cestování zpestřit mobilní DVD kino s vestavěnou obrazovkou ve střeše.
Cadillac Escalade 6,2 V8 | Zdroj: acz
Řidič může využít neobvyklých možností elektrického nastavení pedálů, titánská šířka interiéru nabízí volnost, ale když spolujezdkyně po vystoupení z vozu zapomene zcela zavřít dveře, na přibouchnutí zevnitř zapomeňte – z řidičova místa je to zkrátka příliš daleko. Vnitřní šířka 1680 mm vpředu a 1670 mm vzadu může být srovnávána jen s těmi největšími luxusními limuzínami na trhu, s méně urozeným Hummerem H2, ale ve všech případech vyjde z takového souboje Cadillac jako vítěz.
Páka voliče, umístěná konzervativně vpravo pod volantem, se neovládá malíčkem tak jako v posledních Mercedesech, ale potřebujete k tomu silnou dlaň chlapa. Uchopte je asi tak jako motorkář svírá rukojeť a pak pohybem nahoru nebo dolů zvolte, co po převodovce vlastně chcete. O aktuální volbě, která je při přesouvání mechanicky jednoznačně vymezená, informuje řidiče klasické diodové schéma PRND na přístrojovém štítu. Netypickou volbou je režim jízdy s vlečením přívěsu (tlačítko na voliči) a možnost sekvenčního řazení dle přání řidiče. Sportovní zážitek ale spíše nečekejte, změny převodů vyžadují svůj čas.
I když jsme se snažili sebevíc, nepodařilo se nám najít vhodný úhel pod kterým by byl přístrojový panel přesně proti řidiči. Také ze všech fotografií to vypadá jakoby byla jeho osa vychýlena o několik centimetrů směrem ke středu vozu. Zvláštní.
Mnoho funkcí je v autě automatizováno, ale přesto se konstruktéři dokázali s ovládáním poprat jen s využitím konvenčních jednoúčelových tlačítek. Pravda některé symboly na středové konzole nejsou zcela jednoznačné (skupiny čtyř tlačítek vlevo je pro palubní počítač), ale lze si rychle zvyknout. Snadno se zvyká i na loketní opěrku mezi předními sedadly, o kterou se nemusíte prát se svým spolujezdcem.
Cadillac Escalade 6,2 V8 | Zdroj: acz
Na předních dvou řadách sedadel se pohodlně sveze pětice cestujících bez nářků na nedostatek místa v podélném a příčném směru. Trochu zvláštní je u téměř 1,9 m vysokého auta omezená výška nad sedákem 930 resp. 940 mm (vzadu), když Range Rover i Mercedes-Benz GL dokáží nabídnout až o 10 cm více! Inu rámová konstrukce má i své stinné stránky. Ve třetí řadě nastává problém jak s nastupováním, tak s uspořádáním sedadel, jejichž sedáky jsou příliš nízko nad podlahou a poskytují proto jen základní úroveň přepravního komfortu.
Po sklopení opěradel druhé a třetí řady vzniká plocha 270 mm nad skutečnou podlahou vozu. Třetí řadu lze z vozu také vyjmout a druhou alespoň zcela překlopit vpřed.Rovnou ložnou plochu ale získáte jen v délce asi 1,1 m, zato vnitřní šířka mezi podběhy činí úctyhodných 1260 mm.
…se na českém trhu prodává jen několik měsíců, ale to, že jde o čerstvou novinku, u nás stejně pozná málokdo. Escalade budí pozornost svými rozměry a okázalým luxusem, který vysílá do okolí zvláštní sdělení o jeho majiteli. Nemusí přitom jít jen o zprávy o jeho nevyčerpatelném bankovním kontě. Základní cena těsně pod dva miliony korun i částka za náš exemplář lehce přesahující 2,1 milionu, totiž obsahuje takřka dokonalou výbavu, kterou byste u evropských konkurentů těžko za takové peníze pořídili. Ekonomika provozu nakonec není tak tragická jak byste čekali, ale pokud nejste vyznavačem amerického způsobu jízdy (plynule a rovně), asi nebudete spokojení ani s jízdními vlastnostmi, ani s ovladatelností. Kvůli vysoké hmotnosti nebudete hádat, že pod kapotou Escalade je 301 kW. Díky pomalejší, ale velmi komfortní převodovce se při běžné jízdě, kdy motor V8 přede svou charakteristickou říkanku, otevírá prostor pro vychutnávání těch nejjemnějších pasáží vašich oblíbených hudebních skladeb. Je-li v té chvíli bezmála stolitrová nádrž plná, máte před sebou nezapomenutelný několikahodinový nonstop koncert té nejvyšší úrovně.
První cena vozu
1.965.900 Kč (Escalade 6.2 V8 Elegance, 301 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací
1.965.900 Kč (Escalade 6.2 V8 Elegance, 301 kW)
Základní cena testovaného vozu
2.080.700 Kč (Escalade 6.2 V8 Sport Luxury, 301 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků
2.140.400 Kč (Escalade 6.2 V8 Sport Luxury, 301 kW)