Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Callum eVita je chytrý koncept pro vozíčkáře. Navrhl ho známý britský designér

Daniel Fuglevič
Diskuze (3)

Do produkce se unikátní koncept zatím nechystá, jeho tvůrci by však chtěli na toto téma otevřít diskuzi v automobilovém průmyslu.

Bývalý šéfdesignér značky Jaguar Ian Callum a britská společnost Motability Operations, která osobám se zdravotním postižením zprostředkovává například výhodnější pořízení vlastního vozu, představují zajímavou vizi elektrického MPV. Koncept eVita je totiž přímo určený k co nejsnadnějšímu převozu vozíčkářů.

Elektromobil vytvořený studiem britského designéra je opakem současně dostupných konverzí tradičních dodávek. Od prvotních návrhů byl totiž zamýšlen s potřebami vozíčkářů a vyvíjen na základě jejich zpětné vazby. Kromě maximálního vnitřního prostoru na malé ploše byl nicméně důležitou součástí návrhu i povedený vnější design.

Video se připravuje ...

Jako základ posloužila středně velká elektrická platforma koncernu Stellantis. Koncept měří na délku 4520 mm, je široký 1908 mm, nabízí bohatě vysoký strop (výška vozu 1800 mm) a zároveň nízkou podlahu, které zaručí člověku sedícímu na invalidním vozíku snadný přístup do auta. Výklopná nájezdová plošina je zde integrována do pátých dveří, odkud je na zem promítáno velké logo plošiny znázorňující nutný prostor k manévrování.

Minimální světlé výšky se dosáhlo i použitím ultra tenkých baterií, které našly místo za předními sedadly. Vozíčkář nakonec sedí ve stejné rovině jako pasažéři vpředu. Koncept tímto snižuje i riziko nevolnosti osoby sedící vzadu, což je často způsobeno vysokým posazem v normálních dodávkách upravených pro osoby pohybující se na vozíku.

Pasažér vzadu má navíc před sebou modulární panel s dotykovým displejem infotainmentu, odkládací prostor nebo držák na pití, zatímco do vedlejší sklopitelné sedačky je zabudováno i ovládání klimatizace, podložka pro bezdrátové nabíjení telefonu a USB-C porty. Chytrá konfigurace interiéru nakonec zajišťuje i úložné prostory na větší zavazadla po stranách kabiny.

Navzdory spolupráci s koncernem Stellantis není koncept eVita projektem, který by v nejbližší době čekala reálná produkce. Model plný chytrých řešení vidí tvůrci spíše jako výzvu, která by mohla v budoucnu lépe zohlednit potřeby zdravotně postižených uživatelů v přechodu na elektromobilitu.

Daniel Fuglevič
Diskuze (3)

Doporučujeme

22. 3. 2024 18:22
Re: Proč ne?
Strašný.
Avatar - Roman Horký
22. 3. 2024 13:04
Proč ne?
Dle zdejších známých klaunů se dosud vyvíjely EV speciálně pro psychopaty. Tak proč ne pro kryply. Za mě to má logiku.