Ceny náhradních dílů - ze 4500 najednou 10 000 Kč!
V dobách poklesu zájmu o nové i ojeté vozy je cenová politika v oblasti náhradních dílů pro automobilky stále významnější. Tvrdá konkurence jim velí udržet stávající zákazníky. Chtějí, aby jezdili na opravy do autorizovaných servisů také po skončení záruky.
Tvorba cen náhradních dílů je tajemnou vědou a do značné míry má vliv na to, jestli si zákazník opět koupí vůz stejné značky, nebo zvolí konkurenci. A proto jsme se na to detailněji podívali.
Jak jsme srovnávali
Naše poměřování s odstupem pěti let sledovalo nejen pohyby absolutní ceny dílů, ale také motivy, které k jejich změnám zástupce jednotlivých značek vedou. Monitorovali jsme pětici kategorií, a to přední světlomet, zadní skupinovou svítilnu, přední blatník, nárazník a čelní sklo. U čtvrtiny cen jsme jásali, protože klesly. Bohužel u tří čtvrtin naopak stouply. Nejčastěji rostly u nárazníku a zadního světla, v deseti případech z osmadvaceti sledovaných modelů spadla cena čelního skla. Absolutně i percentuálně Statistické údaje mohou být zajímavé, a tak jsme se soustředili nejdříve na extrémní zdražení. Bez problémů jsme našli nárůsty o desítky procent a někdy bylo zvýšení více než dvojnásobné. Příkladem může být třeba čelní okno na Opel Astra G Classic, které vzrostlo o 115 procent, nebo přední nárazník u Fordu Mondeo III, jehož cena za pět let stoupla dokonce o 126 %. Percentuální srovnání jsou však ošidná, snadno jsme to zjistili porovnáním s absolutními čísly. Nárůst ceny u čelního skla na již zmíněnou astru dosáhl 4533 korun, na Kiu cee'd 1. generace pak 4287 korun, v percentuálním vyjádření však jen o 47 %
Výrazná zvýšení cen majitele aut však spíše dráždí, a proto jsme se podívali i na ta skutečně jen kosmetická. Rekordmanem je přední okno na Chevrolet Spark, které za pět let podražilo o „celých“ 11 korun, tedy o 0,1 %. Minimálně povyskočil také třeba přední blatník na Octavii Tour, a to o 86 korun, nebo zadní svítilna na Škodu Fabia 1. a 2. generace, za niž po pěti letech zaplatíte o 54 korun více.
Někde ušetříte
Pro řidiče a majitele aut jsou ještě daleko zajímavější poklesy cen. I takové jsme v našem srovnání našli, v několika případech v řádu tisíců, častěji však jen stokorun. Asi nejcitelnějšího percentuálního zlevnění dosáhla zadní svítilna pro Opel Corsa, a to o 55 %, absolutně o 1579 korun. Největší radost ale mohou mít majitelé Dacie Logan, kteří potřebují nový přední nárazník. Jeho cena spadla od roku 2007 o neuvěřitelných 3404 korun.
V době krize však potěší i minimální slevy dílů. Také tady byl logan premiantem – cena předního blatníku během pěti let klesla o 19 korun. Jen o další tři koruny, v součtu tedy o 22 Kč, zlevnil blatník na Fiat Grande Punto.
Cenová alchymie
A jak se finální cena dílu pro zákazníka vlastně určuje? Není to nic jednoduchého, na její výši má vliv celá řada faktorů. Tvoří ji ekonomické aspekty,
jež zastoupení automobilky či výrobce nemůže nijak ovlivnit (například míra inflace, výše DPH nebo kurz koruny), a dále vlastní nastavení. Základ představuje cena určená zahraniční centrálou či přímo výrobcem, k níž se pak přidávají vlivy na národní úrovni. „Naše cenová politika je tvořena v součinnosti centrály v Paříži, zastoupením Peugeotu v České republice a pro starší modely také vývojem aftermarketu. Tyto tři faktory pak nejvíce ovlivňují cenu pro konkrétní díly,“ vysvětluje Milan Šalamoun, technický ředitel společnosti Peugeot Česká republika.
Daň za úspěch…
Velký význam na cenu součástky má také stáří modelu, jeho úspěšnost na trhu včetně postavení konkurenčních vozů a tlak nezávislých aftermarketových dílů. Například za Volkswagen to potvrzuje Lukáš Novák: „Snahou výrobce je být konkurenceschopný s neznačkovými díly a stáří modelu představuje jeden z parametrů pro snížení ceny. Smyslem je nalákat do servisů vozy staré čtyři až osm let, ale i více. Tomu se nově přizpůsobuje zacenění, třeba skla s dalšími skupinami dílů byla lokálně razantně zlevněna loni v červenci.“
Stejným směrem jde také Opel. Aftermarketu se nebojíme, naopak má s našimi cenami dílů pro zánovní vozy celkem problémy. Úspěch máme s programem Classic servis Opel, který nabízí pro starší vozy slevy na náhradní díly v řádu desítek procent,“ říká Igor Duszek, šéf poprodejních služeb Opel C&S.
… cena za kvalitu…
Zvýšení cen náhradních dílů v řádu i několika desítek procent vysvětlují výrobci aut také důrazem na jejich kvalitu. „V posledních pěti letech jsme
velmi úspěšně navýšili prodej našich originálních dílů Ford do neautorizovaných servisů. Jejich cenová úroveň patří mezi nejnižší v rámci výrobců vozidel a v porovnání s opravdu kvalitativně srovnatelnými neoriginálními díly je stále konkurenční,“ obhajuje cenovou politiku v oblasti náhradních dílů servisní ředitel Fordu Martin Sládek.
… i pojištění
Spojitost mezi cenami náhradních dílů a havarijního pojištění zmiňuje Vítek Pelc ze Škody Auto. „S kvalitou našich originálních dílů souvisí i výše havarijního pojištění, která se odráží v nákladech na opravu po nehodě. V tomto ohledu máme již řadu let nejnižší pojistné v porovnání s konkurencí,“ vyzdvihuje.
Nejmenší pohyby cen | ||||
Auto | Cena 2007 (Kč) | Cena 2012 (Kč) | Rozdíl (Kč) | Rozdíl (%) |
PŘEDNÍ SVĚTLOMET | ||||
Dacia Logan | 2692 | 2960 | 268 | 10 |
Škoda Octavia Tour | 3707 | 4077 | 370 | 10 |
Ford Mondeo III | 5264 | 5501 | 237 | 5 |
Kia Cee’d | 5222 | 5165 | 57 | -1 |
Fiat Grande Punto | 6605 | 6396 | 209 | -3 |
Peugeot 207 | 7427 | 7186 | 241 | -3 |
ZADNÍ SVÍTILNA | ||||
Škoda Fabia I & II | 1242 | 1296 | 54 | 4 |
Kia Cee’d | 3102 | 3159 | 57 | 2 |
Dacia Logan | 2010 | 2239 | 229 | 11 |
Hyundai Getz | 2127 | 2089 | 38 | -2 |
Škoda Roomster | 1726 | 1653 | 73 | -4 |
Škoda Octavia Tour | 1845 | 1653 | 78 | -10 |
PŘEDNÍ NÁRAZNÍK | ||||
Kia Cee’d | 6208 | 6304 | 96 | 2 |
Škoda Octavia II | 4879 | 5069 | 190 | 4 |
Chevrolet Spark | 2398 | 2604 | 206 | 9 |
Škoda Octavia Tour | 4212 | 4010 | 202 | -5 |
Hyundai Getz | 4994 | 4754 | 240 | -5 |
Fiat Grande Punto | 7927 | 6900 | 1027 | -13 |
PŘEDNÍ BLATNÍK | ||||
Škoda Octavia II | 3701 | 3792 | 91 | 2 |
Škoda Octavia Tour | 3082 | 3168 | 86 | 3 |
Fiat Punto | 2603 | 2712 | 109 | 4 |
Dacia Logan | 2704 | 2685 | 19 | -2 |
Fiat Grande Punto | 3010 | 2988 | 22 | -1 |
Peugeot 307 | 4568 | 4505 | 63 | -1 |
ČELNÍ SKLO | ||||
Chevrolet Spark | 8755 | 8766 | 11 | 0 |
Škoda Octavia II | 3868 | 3931 | 73 | 2 |
Ford Mondeo II | 4821 | 5053 | 232 | 5 |
Dacia Logan | 3814 | 3777 | 37 | -1 |
Seat Ibiza | 4103 | 4025 | 78 | -2 |
Škoda Fabia II, Roomster | 3451 | 3326 | 125 | -4 |
Škoda Octavia Tour | 3689 | 3689 | 0 | 0 |
Zaokrouhleno na celá procenta, ceny včetně DPH |