Ceny nových aut v Česku loni klesly téměř nejvíc ze států EU

Ceny nových automobilů klesly v Česku v loňském roce o devět procent. To je téměř nejvíc z celé Evropské unie.
Výrazněji se ceny snížily jen na Slovensku, v Bulharsku a ve Slovinsku. Novináře o tom v úterý informovala Evropská komise. Jedinými státy evropské sedmadvacítky, kde ceny aut loni rostly, jsou Itálie, Malta a Portugalsko.
V celé Evropské unii ceny průměrně klesly o 2,5 procenta. Cenové rozdíly mezi členskými státy se sice o něco zmenšily, ale obyvatelům některých zemí se stále vyplatí dojet si pro nové auto za hranice.
Mezi nejprodávanějšími auty své třídy může rozdíl v ceně činit dokonce více než 40 procent, jako například u Fiatu Grande Punto, kde to je 44 procent. U malých vozidel je přitom třetinový rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou úplně běžný. Nejnižší je pak u velkých automobilů, i když u nejprodávanějšího Volkswagenu Passat činí 38 procent.
Zástupci automobilek na českém trhu delší dobu tvrdí, že pokles cen již nebude pokračovat, přesto ale díky akčním nabídkám ceny i letos většinou snižovali. Příkladem jsou vozy Škoda Octavia nebo Volkswagen Golf, které jsou v určitých modifikacích nejlevnější v historii. Objevily se ale i první náznaky zvyšování cen. Například Škoda v srpnu zvýší ceny modelů Fabia, Octavia, Superb a Yeti s vyšší výbavou o jedno procento.
Všeobecně nejlevnější auta v Evropské unii před zaplacením daní jsou k mání v Dánsku. Loni se tamní průměrná cena nového osobního vozu pohybovala téměř šest procent pod unijním průměrem. Dánové však z nízkých cen příliš těžit nemohou, protože po zaplacení všech povinných daní a poplatků je auta vycházejí v porovnání s ostatními zeměmi velmi draho. Druhou nejlevnější zemí v rámci EU je Maďarsko a třetí Velká Británie.
Nejdražšími zeměmi při srovnání cen před zaplacením daní byly loni Německo a Lucembursko s cenami vyššími o 7,7 procenta respektive sedm procent než unijní průměr. S poměrně velkým odstupem je následuje Rakousko a Francie, kde byly ceny proti průměru EU vyšší o 4,8 procenta respektive 4,3 procenta.
| Vývoj cen nových automobilů v EU v roce 2010 | |
| Stát | Změna cenové hladiny [%] |
| Bulharsko | -13,5 |
| Belgie | -3 |
| Česká republika | -9 |
| Dánsko | -3,6 |
| Estonsko | -5,2 |
| Finsko | -1,9 |
| Francie | -0,9 |
| Irsko | -5,7 |
| Itálie | 0,2 |
| Kypr | -4,5 |
| Litva | -7,2 |
| Lotyšsko | -6,1 |
| Lucembursko | -2,5 |
| Maďarsko | -6,5 |
| Malta | 0,2 |
| Německo | -1,9 |
| Nizozemsko | -3,7 |
| Polsko | -5,6 |
| Portugalsko | 2,6 |
| Rakousko | -3,4 |
| Rumunsko | -2,3 |
| Řecko | -3,8 |
| Slovensko | -17,4 |
| Slovinsko | -11,6 |
| Španělsko | -1,6 |
| Švédsko | -1,1 |
| Velká Británie | -3,7 |
| EU | -2,5 |












