Ceny nových aut vzrostly za čtvrtletí o téměř čtyři procenta
Ceny nových aut na českém trhu ve 4. čtvrtletí minulého roku vzrostly proti předchozímu čtvrtletí v průměru o 3,8 procenta. Vedle vozů v základní výbavě zdražily o 1,3 procenta i auta s nejvyšší výbavou. Růst cen ovlivňuje zpřísnění emisních limitů pro nové vozy pod hrozbou sankcí.
Celkově zdražilo 58 procent nabízených aut. Za poslední dva roky ceny vzrostly o osm procent, tedy asi 22.000 Kč. Vyplývá to z cenového indexu poradenské firmy EY.
Ceny vozů s benzinovým motorem se zvýšily v průměru o 7,3 procenta, u naftových agregátů byl nárůst o 1,2 procenta proti předchozímu období. Od začátku roku 2018 nabídka benzínových agregátů klesla o 5,6 procenta, u naftových byl pokles o 23 procent. Naopak nabídka bateriových vozidel narostla o 80 procent, plug-in hybridů o polovinu a CNG o více než 20 procent.
"Automobilky do roku 2020 vstoupily výměnou ceníků většiny modelů. Pouze 16,4 procenta ze sledovaných vozidel nebylo předmětem žádné cenové změny oproti říjnu 2019. Rok 2020 je pro automobilky v celé Evropě přelomovým z důvodu zpřísnění limitů flotilových emisí. Můžeme předpokládat, že se změny ve strategiích dotknou všech evropských trhů, což se na základě našich zjištění potvrzuje i v ČR," uvedl partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.
Zdražila nejdostupnější Škoda Octavia nebo Seat Leon. Rekordmanem ve zdražování je Ford Kuga, který přišel na trh v nové generaci přibližně o 260.000 Kč dražší, než bylo možné pořídit výprodejové provedení předchozí generace. Zlevnila naopak Škoda Kodiaq díky opětovnému zařazení základní benzínové varianty.
Rekordmanem v rámci zdražování nejvyšších výbav je opět Ford Kuga, dále trio německých luxusních SUV M-B GLE, Audi Q7 a BMW X5, VW Tiguan ale i nové generace francouzských mini vozů Peugeot 208 a Renault Clio. U všech ceny narostly o 100.000 Kč. Tato zdražení jsou ve většině případů způsobena příchodem nových generací, popřípadě faceliftů. Ceny naopak klesly u Škody Octavia, VW Golf, Peugeotu 308 a Renaultu Megane.
Jednou ze značek, která ceny nezvyšovala, je japonská Toyota. "Toyota nové vozy nezdražuje a ani se k tomu nechystá, naopak některé modely výrazně zlevňujeme. Naší značky se zpřísnění emisních limitů nedotkne," řekl ČTK ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška.
Osobní auta v Česku by podle analýzy České spořitelny mohly zdražit o desítky tisíc korun, aby výrobci pokryli náklady na pokuty za nesplnění emisních cílů. Pokuty budou tvořit 95 eur za každé prodané auto a gram emisí nad limit 95 gramů na km.
Plnění emisních cílů se počítá podle průměru emisí za celou flotilu vozů vyráběných výrobcem. Průměr se automobilky snaží snížit vozy s úspornějšími spalovacími motory, ale i zařazením hybridů a elektromobilů do nabídky. Aby Česko plnilo emisní cíle, muselo by se v ČR v roce 2025 prodávat 21 procent aut na elektřinu.