Červencové statistiky nehod: Na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1990
V sedmém měsíci roku 2011 zemřelo na českých silnicích a dálnicích 61 osob, zatímco loni jich bylo 104. Ještě před sedmi lety policejní statistiky hlásily více než dvojnásobek ztracených lidských životů než letos: 159. Mrtvých tedy ubývá, aut naopak přibývá. Můžeme se radovat?
Letos v červenci přišlo o nejcennější dar nejvíce pět lidí za jeden den - ve čtyřech případech. Naopak ve třech nezahynul nikdo. Téměř polovina obětí (29) odešla z tohoto světa v prvních devíti červencových dnech. Začátek letních prázdnin je tragický vždy. Někteří řidiči ale nedbají zvýšené opatrnosti, ani rad odpovědných orgánů, tedy policie.
O alkoholu za volantem je zbytečné se zmiňovat - zvláště po posledních zákonných úpravách, kdy je malé pivo požité před jízdou v podstatě legální a hříšníkovi za něj kromě pokuty nehrozí žádný jiný trest. 9. července policisté vyšetřovali celkem 26 případů jízdy pod vlivem. Co se počtu nehod týče, nejvíce havárií se stalo 21. července (302), nejméně naopak 5. 7. (117).
Letos od ledna zahynulo celkem 379 osob, což je oproti 401 za stejné období loňského roku také pozitivní. Nejvíce lidí přišlo o život 9. února, celkem devět. Tragická shoda čísel... 23. května a 30. června vyhasl shodně sedmi osobám.
Nejhorším měsícem je červen, kdy na českých silnicích zemřelo 71 lidí, ale pořád jich bylo méně než před rokem. Nejméně obětí lze ve statistikách nalézt v lednu, ovšem zase více než v prvním měsíci roku 2010. Hororový byl v tomto směru únor: 51 zmařených lidských životů oproti třiceti.
Uplynulý měsíc byl v tomto smyslu poslem dobrých zpráv.
Jenže, pořád se za strohou řečí těchto čísel skrývají tragédie, spojené s předčasnými konci lidských existencí. I když jezdíme ve stále bezpečnějších autech, na silnicích nadále umírají lidé. Samozřejmě, tento problém se týká rovněž kolegů motorkářů. ABS můžete mít dnes také na jednostopém stroji, ale s ochranou jezdce na motocyklu mnoho dalšího vymyslet nejde.
Ohleduplnost musí být ovšem vzájemná. A to platí o všech účastnících provozu, těch motorizovaných, i těch, kteří k pohybu používají vlastní nohy.