Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi přezouvají, ale špatně: Kde děláme chybu?

Petr Slováček Petr Slováček 6. 10. 2018
36
60
Zobrazit náhledy (36)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Češi se za poslední roky naučili přezouvat na sezonní pneumatiky. Bohužel to ale nedělají dobře. V zemi jezdí každé šesté auto na špatných gumách.

Až třetina Čechů stihne přezout auto na zimní gumy ještě před prvním listopadem. Polovinu k tomu vyburcuje až prudké ochlazení. Podle průzkumů společnosti Stem/Mark, kterou si nechal nedávno vypracovat Barum, jsme nečekaně poučeným národem – 89 % motoristů přezouvá.

Řada majitelů aut kupovala zimní pneumatiky už v dobách, kdy nebylo sezonní přezouvání nařízeno. Většinou je k tomu motivovaly pojišťovny slevami. Od roku 2011 jsou zimní pneumatiky povinné od listopadu do března v případě souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy. Případně pokud lze takové podmínky předpokládat.

V praxi to výrazně zmírnilo počet řidičů, kteří předtím vyrazili na vozovky se sjetými letňáky v jistotě, že jim za to nic nehrozí. Dnes podle několika průzkumů skoro devět z deseti majitelů aut přezouvá na zimní gumy. A ostatní podle všeho nevyjíždějí…

480p360p240p720p

Jen zimní nestačí

Statistiky už ale neodrážejí drsnou realitu. Podle zkušeností techniků asistenčních služeb je skutečnost poněkud odlišná od průzkumů – nejméně šestina, či spíše pětina motoristů totiž obouvá pneumatiky špatně.

Sice třeba v listopadu nazují zimní gumy, ale s dezénem pod povinných 4 mm (u nákladních aut 6 mm), použijí nestejnoměrně ojeté či jinak poškozené gumy a často vůbec neřeší hmotnostní indexy. Sice platí, že na zimních pneumatikách můžete snížit rychlostní hodnotu, pro hmotnostní index však žádná výjimka neplatí.

Cenový rozdíl v takových případech může být markantní. Proto se řada motoristů rozhodne ušetřit, ačkoliv dobře vědí, že v dokladech od auta mají uvedeny jiné hodnoty. Například Continental Winter-Contact v oblíbeném rozměru 205/55 R16 teď koupíte v akci i za 2067 Kč s indexem 91 alias 615 kg na kolo. Ale pokud potřebujete na těžší auto index 94 (670 kg na kolo), už zaplatíte za kus o čtyři stovky víc. Vynásobeno čtyřmi to máme 1600 Kč. Divíte se, že nad tím řada motoristů nemávne rukou?

Netřeba asi dodávat, že optikou zákonů takové auto neplní podmínky provozu na pozemních komunikacích a v případě nehody vám to zrovna nepomůže…

M + S jen pro zákony

Motoristé ani nevědí, jak zimní gumu poznat. Jen necelá polovina z nás někdy slyšela o existenci alpského symbolu pro zimní gumy. V české legislativě je totiž za zimní pneumatiku pokládaná každá, která nese na bočnici označení M + S, M/S, M.S nebo terénní. Z hlediska reálných vlastností to ale bohužel vůbec nic neznamená. Čínští výrobci se nerozpakují plácnout nápis i na gumu, která má do zimní na kilometry daleko. Renomovaní výrobci se proto dohodli na jiném značení: alpském symbolu. Teprve tato stylizovaná sněhová vločka v horském masivu prokazuje zimní

vlastnosti pneumatik. V Německu už je dokonce pro tyto sezonní pláště závazná.

pneu svetmotoru pneu svetmotoru

Pravidlo čtyř

V souvislosti se zimními pneumatikami se traduje takzvané pravidlo čtyř, které je dobré dodržet:

  • Aby bylo použití zimních pneumatik efektivní a bezpečné, musí být obuty na všech čtyřech kolech.
  • Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik nesmí klesnout pod 4 mm.
  • Guma stářím a vnějšími vlivy degraduje, maximální doba použitelnosti je tudíž omezena na čtyři sezony.

Pikantním faktem ovšem je, že na bočnicích pneumatik číslovku 4 obvykle nenajdete! V Asii je totiž čtyřka současně znamením pro smrt, celosvětoví výrobci se jí proto vyhýbají. Letošní novinka Barum Polaris 5 tak navazuje na Polaris 3. A oficiální vyjádření výrobce? „Chtěli jsme tím dát najevo, jak velký technický pokrok mezi generacemi proběhl.“ Neoficiálně přiznávají, že je za tím pochopitelně distribuce pneumatik i na asijský trh.

pneu svetmotoru pneu svetmotoru

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
TPMS - lumpárna !
white label
| 9. 10. 2018
TPMS je skvělá věc, ovšem jen pokud jde o přímý systém, ten nepřímý ("jednoduchý"), to je podvod. Na jednom autě nepřímý systém mám a je to horší, než nic (spoléhat se na něco, co v reálu nefunguje, je horší, než nic).
Přímý systém jezdím už na třetím autě a na jednom (r. v. 2006!) funguje dodnes na obou sadách (letní/zimní) s původními senzory! Nechci další auto bez přímého TPMS. Už několikrát mi to zachránilo přezouvání na cestě v zimě. Už při ohlášeném začátku úniku vzduchu jedu do pneuservisu (klidně si můžu po cestě kdekoli na pumpě doufoukat na dojetí a na palubce stále vidím aktuální tlak a teplotu pneu) a nemusím se špinit s vyměňováním kola někde u krajnice. Prostě skvělá věc.

P.S. Pokud senzory vydrží 2-3 roky není to normální, Na autě (modelový rok 2000) mi vydržely senzory také víc, než 10 let (některé cca 10, některé i víc).
Avatar - Barrichello
Na zákony se sere
Barrichello
| 9. 10. 2018
tak tak, já se proháněl třeba 15.12. na letnákách s Alerem či Camarem, venku sucho, sluníčko a 10 nad nulou.
Avatar - Barrichello
zimáky
Barrichello
| 9. 10. 2018
zimní v létě fungují normálně.... Teda pokud s tím nejezdíš rally styl nebo nejezdíš v obci 80 a pak musíš všude brzdit jak magor...
Avatar - Barrichello
zimáky
Barrichello
| 9. 10. 2018
Pár šušní? Čéče, mě to vylšo, že za 14 let sem ušetřil cca 125 tis Kč na gumách + cca 12 táců za púřezutí. A kdybych měl ke všechno ještě druhou sadu disků, tak ještě dalších cca 50-150 tis.

Takže mě se úspora 140 res 190 resp. 290 táců zdá docela velká. Za to je jedno celý auto >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
4 seasons
Barrichello
| 9. 10. 2018
taky, už několik let a no problem.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku