Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi prý nemají dost informací o asistenčních systémech aut

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
Čeští řidiči nejsou podle výzkumu dopravních psychologů z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci dost informováni o asistenčních systémech v motorových vozidlech. ČTK to sdělila Lucie Viktorová, která se na projektu podílela.

Z dvouletého výzkumu podle ní vyplynulo, že řada řidičů o takových systémech nemá dostatečné povědomí. Potřebné informace se nezdůrazňují v reklamách a nevěnují se jim často ani prodejci aut.

"Z výpovědi 50 řidičů vyplynulo, že řada z nich není se systémy dostatečně seznámena a při první nečekané reakci vozidla k nim může rychle ztratit důvěru. Naopak ti, kteří rizika systémů nevnímají, přiznávají, že častěji kontrolují telefon, a nevěnují tak veškerou pozornost dopravě," upozornila.

Asistenční systémy mají zvýšit bezpečnost na silnicích a pohodlí řidiče. Kontrolují například bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, rozpoznávají dopravní značky, udržují vozidlo v jízdním pruhu, kontrolují tzv. mrtvý úhel, pomáhají s navigací, zabraňují mikrospánku řidiče či umožňují infračervené noční vidění. Výsledkem průzkumu jsou i vlastní webové stránky, příručka pro učitele v autoškolách nebo manuál pro prodejce vozidel.

Další výzkum na pěti stovkách respondentů prokázal, že čeští řidiči jsou jen velmi málo seznámeni s tím, že asistenční systémy vůbec existují a že mohou na silnicích potkat auta těmito systémy vybavená.

"Chceme české řidiče informovat o tom, že systémy existují a že mohou zvýšit komfort řidiče. Zároveň však zdůrazňujeme, že odpovědnost právní i faktická zůstává na řidiči," uvedla Viktorová.

Z výsledků výzkumů totiž zároveň vyplynulo, že dlouhodobé spoléhání na takzvané asistenty může zhoršit předvídavost v dopravních situacích. Autoři průzkumu proto zdůraznili, že řidiči by neměli schopnost takových systémů přeceňovat a v žádném případě by kvůli nim neměli přestávat věnovat pozornost dopravní situaci.

Podle Viktorové je nutné podtrhnout, že lidé v autech s asistenčním systémem nemohou dát ruce z volantu. "Například systém držení vozidla v jízdním pruhu říká, že auto umí rozeznat jízdní pruhy. Jenže není to tak jednoduché, hodně záleží na vnějších podmínkách. Na českých dálnicích je to problém, systém nemusí rozlišit, co je škvíra a co souběh žlutých a bílých pruhů. Řidiči by proto měli o systémech vědět, ale neměli by je přeceňovat. Měli by si být dobře vědomi jejich limitů," dodala.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
Avatar - JiVi
9. 2. 2018 14:05
Re: Rozumím,
nj, ale tam zase nastane problom v tom, ze dalsi mi,ion lidi bude rvat, jak je EU zase omezuje ;-\
Avatar - Missouri
9. 2. 2018 13:14
Re: Rozumím,
O těch zákazech kamer v autech vím, například v Rakousku. Dobré na tom je, že dnes má u sebe v autě záznamové zařízení každý včetně dětí. Mobilní telefon. Kameru mají i jednoduché mobily pro důchodce. Jak asi ti Rakušáci chtějí vymáhat zákaz pořizování záznamu jízdy? Proč tedy EU nereguluje i tohle tak, aby ve všech členských zemích platila stejná pravidla? Vždyť záznamy jízdy jsou jednoznačně nejlepším vodítkem pro posuzování dopravních nehod. A vytahovat na nás bubáky jménem utajování osobních údajů? Přece tím, že někoho na veřejnosti nahraju nic neporušuji, pokud to bez svolení nezveřejním.
9. 2. 2018 12:15
Re: Rozumím,
Taky se mi to stalo, reagoval ne strom v zatáčce, zrovna jsem jel vyjímečně trochu svižněji. V manuálu to nakonec píšou. Při sportovnější jízdě vypnout. Na druhou stranu, když mi skočila naprosto nečekaně paní s chodníku do vozovky, ještě jsem nedal nohu z plynu a auto už brzdilo.
Avatar - Missouri
9. 2. 2018 12:02
Re: Rozumím,
jo, Front Assist, taky vypnuto - už dvakrát na mě za jízdy hystericky ječel, že vidí překážku. Nikde žádná nebyla. Na infarkt za volantem nejsem zvědavý :-O

Obecně považuji tyhle elektronické utilitky za odpadní produkty vývoje autonomního řízení, které má být motoristické veřejnosti plánovitě vnuceno. Jenže to auto je moje a řídím ho já. Tedy bude dělat to, co chci já a ne to, co s prstem v nose nakódoval nějaký ajťák, co ještě před pár lety za sebou tahal kačera.
9. 2. 2018 11:48
Re: Rozumím,
Vidím to skoro stejně, jenom občas využiji jízdu v pruzích. Aktivní, ne pouze hlídání. A funguje dobře, ne jak je popsáno v článku. A ještě bych přidal front assist, ten může být k nezaplacení. Už mi pomohl. Taky bych řekl, že spousta zdejších kritiků ani netuší co to všechno umí.
K poslednímu odstavci. Jsou státy, kde je použití záznamové kamery zakázáno. Nechápu to. Bohužel ani nestačí, že je vypnutá. Prostě tam nesmí být. Tak asi proto.