Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Češi ztrácejí zájem o turbodiesely. Jejich podíl na trhu klesá

redakce AUTO.CZ
Diskuze (37)
Podíl prodávaných nových aut s naftovým motorem klesl pod 40 procent a dostal se tak na nejnižší úroveň za posledních pět let. Pokles zájmu o diesely začíná kopírovat i trh s ojetinami. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů i prodejců.

V prvním pololetí se v Česku prodalo 57,3 procenta aut s benzinovým motorem a 39,2 procenta tvořily diesely. Loni to bylo 53,9 procenta benzinových aut a 43,6 procenta vozů na naftu. Zbytek připadá na alternativní paliva. Odklon od dieselů potvrzuje i služba Carismo, která zprostředkovává prodej nových aut více než 30 značek přes internet. Poptávce podle spoluzakladatele služby Marka Moravce jasně vévodí benzínové motory, které chce 72 procent Čechů. Naftové motory preferuje zhruba čtvrtina zájemců o nový vůz.

„Benzín na plné čáře vede. Největší zájem je o zážehové turbomotory o objemu mezi 1,4 a 1,6 litru, které se z malých aut rozšířily i do vyšších tříd v rámci takzvaného downsizingu, tedy trendu snižování objemu motoru se zachováním výkonu. Benzínové motory vyššího objemu už z nabídky automobilek mizí, naopak u dieselů, které kralují kategorii vyšší střední a luxusní třídy, se objem zásadně nezmenšuje," dodal Moravec.

Podle provozního ředitele skupiny autobazarů AAA Auto Petra Vaněčka je trend patrný i na trhu ojetin. „Ještě před několika lety byl zájem o naftové motory výrazně vyšší, téměř v poměru 70:30 v neprospěch benzínu. Dnes je poměr 50,3 procenta pro benzín a naftových aut se prodává 47,6 procenta. Zbytek připadá alternativním palivům. Diesely jsou populární u velkých rodinných aut a v kategorii SUV. Naopak u menších vozů nabírají maloobjemové benzínové motory na zákaznické popularitě," uvedl.

Podle expertů následuje trh s ojetinami trendy v prodeji nových vozů s určitým zpožděním. Například autobazar Auto Esa hlásí za první pololetí meziroční zvýšení prodeje aut s naftovým motorem o čtyři procenta a celkový podíl dieselů na prodejích 60 procent.

Naftové motory se nevyplatí každému. Jejich pořizovací cena bývá vyšší i servisní náklady bývají vyšší a zákazníci tak musí ročně najet alespoň 20.000 km, aby se jim pořízení dieselu vyplatilo. Dalším důvodem je u novějších dieselů přítomnost filtrů pevných částic, jejichž opravy nebo výměny jsou velmi drahé.

Český trh – Prodeje alternativních paliv
PalivoProdeje v 1-6/2017 [ks]Prodeje v 1-6/2017 [%]Prodeje v 1-6/2016 [ks]Prodeje v 1-6/2016 [%]
Benzin8272557,277157253,9
Nafta5658539,175745543,27
CNG14661,0114561,1
LPG6140,432240,17
E850050
Elektro1490,10860,06
Hybrid13430,936760,51
Jiné15691,0913040,98
CELKEM144451-132778-

redakce AUTO.CZ
Diskuze (37)
22. 7. 2017 09:36
Re: Auto
Kým sa nejaký radikálny efekt dostaví, tak to potrvá. Keď máš v súčasnosti medzi novými väčšinu nafťákov (najmä tých firemných), tak o pár rokov ich budeš mať v rovnakom pomere na ploche bazáru. Snáď nečakáš, že ich len tak zošrotujú a vymažú zo sveta. Mimochodom s vysokou pravdepodobnosťou je ekologickejšie tieto autá dojazdiť ako zošrotovať a nahradiť novými ;-)
22. 7. 2017 07:52
Re: este 5-6 rokov
To sa ešte načakáš >:-[]
Avatar - JiVi
22. 7. 2017 07:15
krize ...
vsechno do doby, nez vyleti cena paliv ke 40Kc za litr .. pak pujde o penezenky spotrebitelu a chovani se zmeni .. vcetne nakupu SUV viz minula krize a dalsi na sebe nenecha dlouho cekat
21. 7. 2017 19:23
Tak určitě
Jedinej důvod je, že na to socky nemaj. Kecy o ochraně prostředí nežeru. Peníze jsou až na prvním místě. Každej kouká na spotřebu a cenu PHM. To je realita.
Avatar - twistedTSD
21. 7. 2017 16:39
Re: Niet divu
Ze všeho nejlepší je, když si někdo už tak smradlavý diesel přečipuje na dvojnásobný výkon a ideálně "kat off"...to už považuji za vrchol sobectví. Takové vraky rovnou šrotovat, oni si to příště rozmyslí.