Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česká firma vyrobila autíčka pro nejstarší kolotoč v Evropě. Víte, že je v Praze?

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 6. 7. 2022 • 07:41
31
Zobrazit náhledy (31)
Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka Nejstarší kolotoč v Evropě má nová autíčka

Pražský Letenský kolotoč je považován za nejstarší dochovaný kolotoč v Evropě. Nyní prochází rekonstrukcí, jejíž součástí je také výměna autíček.

Za vznik kolotoče vděčíme Josefu Nebeskému, který jej nechal vyrobit v roce 1892, projekt i samotnou realizaci zajistil tesařský mistr Matěj Bílek. Původně kolotoč stál v Královských Vinohradech nedaleko zájezdní hospody Na Kravíně. O dva roky později však majitel Nebeský svou atrakci přestěhoval na Letnou, a to do sousedství stanice první pražské elektrické dráhy a horní stanice lanové dráhy. Kolotoč nejprve nabízel svezení na 21 koních a zajímavé je, že jejich velikost naznačuje, že atrakce nebyla určena výhradně pro děti, ale i pro dospělé.

Zřejmě ve 30. letech 20. století pak část koní nahradila autíčka, podle některých zdrojů dvě plechová a dvě dřevěná, podle informací z webu letenskykolotoc.cz byla všechna plechová. Plechová auta vyrobená podle modelu Aero 30 vznikla mimochodem údajně v karosárně Sodomka. V 60. letech ale už zřejmě na kolotoči nebyla a dětem místo nich musely stačit bedýnky s kolečky...

Od roku 1991 je Letenský kolotoč památkově chráněným objektem, který v současnosti patří Národnímu technickému muzeu. To nyní provádí jeho rekonstrukci, jejíž součástí je také právě výměna autíček.

Výrobu nových exemplářů si vzala na starost společnost Czech Pedal Car, která dodala šest zcela nových kousků. "Autíčka jsou ručně vyklepána, ručně lakována, ručně linkována, ručně čalouněna, ručně svařována, jedná se o českou ruční práci, bez použití jediného lisu," říká Tomáš Večeřa, majitel firmy, jež se jinak věnuje především produkci originálních šlapacích vozítek. Autíčka na kolotoč vznikala ve spolupráci s osmi vybranými řemeslníky, každý kus si přitom vyžádal stovky hodin práce.

Video se připravuje ...

Jako inspirace samozřejmě posloužilo opět Aero 30, nové exempláře však nejsou replikou původních autíček. "Na těch totiž byly ostré hrany, což v dnešní době u atrakce pro děti není možné. Tvary jsou pochopitelně podobné, ale mnohé detaily jsou jinak," prozrazuje Večeřa. Zajímavě proběhl také výběr barevného provedení.

V zadání bylo, že autíčka musí mít barvy z české trikolory, odstíny se však mohly lišit. "Inspirovaly jsme se v minulosti a sáhli po barvách z palety společnosti Jawa. Karoserie jsou proto tmavě červené, tmavě modré a slonovinově bílé," říká Večeřa.

Červenou pak doplňuje zlaté linkování, u modré je linkování stříbrné a u slonovinové červené. V autíčku najdeme čalounění z koženky, pro modrou a červenou karoserii hnědé, pro "bílou" vínové.

Rekonstruovaný Letenský kolotoč by měl být odhalen 11. července letošního roku.

Doporučujeme

Témata