Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Silnice rozdělená státní hranicí
Silnice rozdělená státní hranicí
Silnice rozdělená státní hranicí
Silnice rozdělená státní hranicí
20 Fotogalerie

České silnice jsou bezpečnější než americké. Za nejlepšími přesto zaostáváme

Ondřej Šámal

Loni na amerických silnicích zemřelo téměř 41 tisíc lidí. V Česku to bylo „pouze“ 455, tedy zhruba 90krát méně. Za nejlepšími evropskými zeměmi přesto stále dost zaostáváme.

Spojené státy jsou známy mimo jiné širokými, rovnými a dlouhými silnicemi, o kterých by jeden řekl, že jsou bezpečnější než ty zakroucené evropské. Jenže chyba lávky.

Jestliže v Evropské unii s počtem obyvatel okolo 450 milionů loni na silnicích zemřelo 20.400 lidí, ve Spojených státech (lehce přes 333 milionů obyvatel) to byl dvojnásobek, konkrétně 40.990. Ve srovnání s rokem 2022 (42.514) se jedná o pokles, v poměru usmrcených na milion obvykle jsou na tom Spojené státy mnohem hůře než země Evropské unie včetně Česka.

V EU byl loni průměr 46 usmrcených na milion obyvatel, v USA přitom v roce 2023 dosahoval 123. To je dokonce o polovinu více než v Bulharsku, které je s průměrem 82 mrtvých nejhorší z celé EU. Česko je na tom v rámci bývalých sovětských satelitů se 46 usmrcenými na milion obyvatel docela dobře. Dokonce jsme předstihli i Francii (48), Řecko (60) a Portugalsko (61). Zbývající tři členové Visegrádské čtyřky na tom jsou také hůř než Česká republika. Za Maďarskem se 49 usmrcenými následují Polsko a Slovensko se shodným počtem 52 (stejně jako Itálie).

Na opačném konci žebříčku najdeme Dánsko (27), Maltu (26) a Švédsko s 22 mrtvými na milion obyvatel. V případě země, odkud pochází slavný žluto-modrý nábytkářský kolos, je relativně nízký počet zemřelých dán mimo jiné i méně hustým provozem. Ve Švédsku je totiž zhruba 580 tisíc kilometrů silnic, což při počtu asi 10,5 milionu obyvatel odpovídá poměru milionu lidí na 55.000 kilometrů pozemních komunikací. V Česku s přibližně 10,9 miliony obyvatel přitom silniční síť dosahuje zhruba 56.000 kilometrů, tedy asi desetkrát méně.

Díky pozitivnímu trendu v podobě dlouhodobého poklesu usmrcených při dopravních nehodách je Česko na nejlepší cestě v roce 2030 dosáhnout polovičního počtu mrtvých proti současnosti.

Video placeholder
Vysvětlení asistenčních systémů • Auto.cz/Asistenční systémy

Naopak zmíněné Spojené státy míří opačným směrem. Jestliže v roce 2013 na tamních silnicích zemřelo 32.893 lidí, v roce 2021, tedy v době relativně tvrdých celosvětových pandemických uzávěr, to bylo o deset tisíc lidí více (43.320).