Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

České silnice jsou bezpečnější než americké. Za nejlepšími přesto zaostáváme

Ondřej Šámal
Diskuze (18)

Loni na amerických silnicích zemřelo téměř 41 tisíc lidí. V Česku to bylo „pouze“ 455, tedy zhruba 90krát méně. Za nejlepšími evropskými zeměmi přesto stále dost zaostáváme.

Spojené státy jsou známy mimo jiné širokými, rovnými a dlouhými silnicemi, o kterých by jeden řekl, že jsou bezpečnější než ty zakroucené evropské. Jenže chyba lávky.

Jestliže v Evropské unii s počtem obyvatel okolo 450 milionů loni na silnicích zemřelo 20.400 lidí, ve Spojených státech (lehce přes 333 milionů obyvatel) to byl dvojnásobek, konkrétně 40.990. Ve srovnání s rokem 2022 (42.514) se jedná o pokles, v poměru usmrcených na milion obvykle jsou na tom Spojené státy mnohem hůře než země Evropské unie včetně Česka.

V EU byl loni průměr 46 usmrcených na milion obyvatel, v USA přitom v roce 2023 dosahoval 123. To je dokonce o polovinu více než v Bulharsku, které je s průměrem 82 mrtvých nejhorší z celé EU. Česko je na tom v rámci bývalých sovětských satelitů se 46 usmrcenými na milion obyvatel docela dobře. Dokonce jsme předstihli i Francii (48), Řecko (60) a Portugalsko (61). Zbývající tři členové Visegrádské čtyřky na tom jsou také hůř než Česká republika. Za Maďarskem se 49 usmrcenými následují Polsko a Slovensko se shodným počtem 52 (stejně jako Itálie).

Na opačném konci žebříčku najdeme Dánsko (27), Maltu (26) a Švédsko s 22 mrtvými na milion obyvatel. V případě země, odkud pochází slavný žluto-modrý nábytkářský kolos, je relativně nízký počet zemřelých dán mimo jiné i méně hustým provozem. Ve Švédsku je totiž zhruba 580 tisíc kilometrů silnic, což při počtu asi 10,5 milionu obyvatel odpovídá poměru milionu lidí na 55.000 kilometrů pozemních komunikací. V Česku s přibližně 10,9 miliony obyvatel přitom silniční síť dosahuje zhruba 56.000 kilometrů, tedy asi desetkrát méně.

Díky pozitivnímu trendu v podobě dlouhodobého poklesu usmrcených při dopravních nehodách je Česko na nejlepší cestě v roce 2030 dosáhnout polovičního počtu mrtvých proti současnosti.

Video se připravuje ...

Naopak zmíněné Spojené státy míří opačným směrem. Jestliže v roce 2013 na tamních silnicích zemřelo 32.893 lidí, v roce 2021, tedy v době relativně tvrdých celosvětových pandemických uzávěr, to bylo o deset tisíc lidí více (43.320).

Ondřej Šámal
Diskuze (18)

Doporučujeme

Avatar - rohYpnol
3. 4. 2024 20:24
Re: A srovnávají srovnatelné?
Ano a myslím si že se to měnilo.
Avatar - Ozzman
3. 4. 2024 09:09
Re: A srovnávají srovnatelné?
To co teď napíšu už možná neplatí, ale kdysi jsem si pro demonstraci statistických metod do své bakalářky vybral právě úmrtnost na silnicích a oběť dopravní nehody byl každý, kdo zemřel ještě do 30ti dní po nehodě. Evropsky to bylo jakž takž srovnatelné, ale už si to nepamatuji přesně.
Avatar - Mikesus
3. 4. 2024 08:42
Re: A srovnávají srovnatelné?
Bohužel tento absolon je takovej troll ve všem koukám
3. 4. 2024 01:50
Na pocet ujetych km
Normalne se to pocita na pocet ujetych km. Aby se srovnavalo srovnatelne.
Avatar - apoho
2. 4. 2024 21:31
Re: A srovnávají srovnatelné?
ale no tak, pánové. Přece se nebudete dohadovat o takové blbosti, kdo jak počítá oběti DN.
Spíš by bylo lepší zkoumat, jak se vyvíjí počet obětí v Česku za posledních 30 let ve srovnání s počtem evidovaných automobilů a rozvojem silniční sítě za uvedenou dobu.