Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
70 Fotogalerie

Českému trhu vévodí pětice koncernů. VW ztrácí podíl, Stellantis je až pátý

Roman Šitner

Pořadí automobilových značek v byznysu nehraje takovou roli. Důležité je, jaké zastoupení na konkrétním trhu mají automobilové koncerny. Těm může být v důsledku jedno, zda se daří jedné nebo druhé jejich značce.

V Česku z pohledu koncernu jednoznačně vévodí skupina Volkswagen. Mají 44 procent trhu s osobními auty a loni tu udali 102.068 vozů. Vliv na to má samozřejmě výjimečná pozice Škody Auto.

Podíl koncernu ale klesá, loni koneckonců ztrácely všechny značky skupiny kromě Cupry (Seat a Cupra dohromady ale také udaly méně vozů než v roce 2023). 

Ztrácí i dvojka v podobě korejské dvojice Hyundai-Kia. V Česku sice prodali jen třetinu toho, co koncern Volkswagen, 31 tisíc vozů ale stačilo na 13,4 procenta trhu, a tedy i dostatečný náskok před skupinou Toyota. Ta spolu se značkou Lexus v Česku registrovala 21 tisíc vozů, což je meziročně výrazné zlepšení. 

Český trh s osobními vozy podle koncernů (2024)
SkupinaRegistrace (vozů)Meziroční změnaPodíl na trhu (2024)Podíl na trhu (2023)
VW AG102.068-4 %44,1 %47,9 %
Hyundai-Kia31.052-1 %13,4 %14,2 %
Toyota21.320+12 %9,2 %8,6 %
Renault14.961+26 %6,5 %5,4 %
Stellantis12.975+19 %5,6 %4,9 %
TOP 5182.376+2 %78,7 %81 %

Pak následuje Renault, v Česku to znamená i značky Dacia a Alpine. Díky růstu prodejů o výrazných 26 procent se dostali téměř na 15 tisíc vozů a svůj podíl zvýšili z 5,4 na 6,5 procenta. Variantě v podobě aliance s Nissanem se ještě vrátíme. 

První pětici uzavírá Stellantis. Ten má registrace hned u deseti svých značek. Trojici Citroën, Opel a Peugeot se loni v Česku prodejně velmi dařilo, nad trhu rostly i Alfa Romeo a Fiat. Růst o 19 procent ale k překonání skupiny Renault nestačil. 

Zespodu mají všechny zbývající automobilky do první pětice daleko. Třeba šestý Mercedes by musel prodávat o polovinu víc aut, aby se Stellantisu vůbec přiblížil.

Český trh s osobními vozy podle koncernů a aliancí (2024)
SkupinaRegistrace (vozů)Podíl na trhu (2024)
VW AG102.06844,1 %
Hyundai-Kia31.05213,4 %
Toyota-Mazda-Subaru-Suzuki27.44211,8 %
Renault-Nissan-Mitsubishi17.0647,4 %
Stellantis12.9755,6 %
TOP 5190.60182,3 %

Na pořadí by nic nezměnilo, ani kdybychom započítávali aliance a partnerství. Tedy k Renaultu připočetli i prodeje Nissanu a Mitsubishi a k Toyotě pak Mazdu, Subaru a Suzuki. Zde jde ale spíše o teoretická čísla. Tyto automobilky nejsou spojené, a je tak pro ně velký rozdíl, zda vůz prodá jedna nebo druhá značka. 

Video placeholder
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion • auto.cz