Českému trhu vévodí pětice koncernů. VW ztrácí podíl, Stellantis je až pátý
Pořadí automobilových značek v byznysu nehraje takovou roli. Důležité je, jaké zastoupení na konkrétním trhu mají automobilové koncerny. Těm může být v důsledku jedno, zda se daří jedné nebo druhé jejich značce.
V Česku z pohledu koncernu jednoznačně vévodí skupina Volkswagen. Mají 44 procent trhu s osobními auty a loni tu udali 102.068 vozů. Vliv na to má samozřejmě výjimečná pozice Škody Auto.
Podíl koncernu ale klesá, loni koneckonců ztrácely všechny značky skupiny kromě Cupry (Seat a Cupra dohromady ale také udaly méně vozů než v roce 2023).
Ztrácí i dvojka v podobě korejské dvojice Hyundai-Kia. V Česku sice prodali jen třetinu toho, co koncern Volkswagen, 31 tisíc vozů ale stačilo na 13,4 procenta trhu, a tedy i dostatečný náskok před skupinou Toyota. Ta spolu se značkou Lexus v Česku registrovala 21 tisíc vozů, což je meziročně výrazné zlepšení.
Český trh s osobními vozy podle koncernů (2024) | ||||
Skupina | Registrace (vozů) | Meziroční změna | Podíl na trhu (2024) | Podíl na trhu (2023) |
VW AG | 102.068 | -4 % | 44,1 % | 47,9 % |
Hyundai-Kia | 31.052 | -1 % | 13,4 % | 14,2 % |
Toyota | 21.320 | +12 % | 9,2 % | 8,6 % |
Renault | 14.961 | +26 % | 6,5 % | 5,4 % |
Stellantis | 12.975 | +19 % | 5,6 % | 4,9 % |
TOP 5 | 182.376 | +2 % | 78,7 % | 81 % |
Pak následuje Renault, v Česku to znamená i značky Dacia a Alpine. Díky růstu prodejů o výrazných 26 procent se dostali téměř na 15 tisíc vozů a svůj podíl zvýšili z 5,4 na 6,5 procenta. Variantě v podobě aliance s Nissanem se ještě vrátíme.
První pětici uzavírá Stellantis. Ten má registrace hned u deseti svých značek. Trojici Citroën, Opel a Peugeot se loni v Česku prodejně velmi dařilo, nad trhu rostly i Alfa Romeo a Fiat. Růst o 19 procent ale k překonání skupiny Renault nestačil.
Zespodu mají všechny zbývající automobilky do první pětice daleko. Třeba šestý Mercedes by musel prodávat o polovinu víc aut, aby se Stellantisu vůbec přiblížil.
Český trh s osobními vozy podle koncernů a aliancí (2024) | ||
Skupina | Registrace (vozů) | Podíl na trhu (2024) |
VW AG | 102.068 | 44,1 % |
Hyundai-Kia | 31.052 | 13,4 % |
Toyota-Mazda-Subaru-Suzuki | 27.442 | 11,8 % |
Renault-Nissan-Mitsubishi | 17.064 | 7,4 % |
Stellantis | 12.975 | 5,6 % |
TOP 5 | 190.601 | 82,3 % |
Na pořadí by nic nezměnilo, ani kdybychom započítávali aliance a partnerství. Tedy k Renaultu připočetli i prodeje Nissanu a Mitsubishi a k Toyotě pak Mazdu, Subaru a Suzuki. Zde jde ale spíše o teoretická čísla. Tyto automobilky nejsou spojené, a je tak pro ně velký rozdíl, zda vůz prodá jedna nebo druhá značka.