Český trh: Nejnižší flotilovou spotřebu mají značky Smart, Mini a Fiat
Údaj o emisích CO2, ještě před deseti lety alternativní způsob, jak přesněji vyjádřit spotřebu paliva v normovaném cyklu, se dostal do popředí zájmu a dnes bez nadsázky rozhoduje o dalším vývoji automobilového průmyslu. Statistiky CO2 se nejprve začaly vytvářet v celoevropském měřítku a v zemích, kde je od těchto hodnot odvozeno zdanění resp. zpoplatnění provozu aut, od letošního roku se přidává i Česká republika.
Svaz dovozců automobilů, organizace, která ve spolupráci s Ministerstvem dopravy uveřejňuje statistiky registrací nových aut, zařadil do svých databází průměrné hodnoty emisí CO2 pro jednotlivé značky.
V nich se „vítězem“ stal Smart, který má u nás za první půlrok flotilový průměr 104 g/km. Kdyby se započítávaly jen benzinové Smarty, bylo by toto číslo vyšší (107 g/km), už tak velmi dobrý výsledek ale vylepšuje 5 kusů dieselových Smartů s emisemi 88 g/km (vůbec nejnižší hodnota na trhu).
Další značky už mají výrazný odstup, do 140 g/km se ale svým průměrem vešly ještě Mini, Fiat, Toyota a Chevrolet. Toyota dominuje v pásmu pod 120 g/km, pod touto hranicí je 44 % jejích registrací (1084 ks) a značku Toyota má v ČR celá čtvrtina nových aut s emisemi do 120 g/km.
Mezi 140 a 150 g/km se nacházejí největší značky na českém trhu: jmenovitě Škoda, Kia, Ford, Hyundai a Peugeot. Ve stejném pásmu je také SEAT a poněkud překvapivě Opel, který na českém trhu prodává především středně velká a velká auta.
Zde také leží průměr celého trhu: 89 tisíc aut registrovaných v ČR za prvních šest měsíců roku 2010 mělo průměrné emise CO2 151 g/km.
Volkswagen je se svými 157 g/km již za průměrem a těsně před polovinou žebříčku značek. Důvod je zřejmý: vysoké počty registrací u větších modelů Passat, Tiguan a Touareg. Renault je ovšem jen o jednu příčku výše.
Z luxusních značek je na tom nejlépe Lexus (179 g/km), který těží z komplexní nabídky hybridních aut, jež se mohou pochlubit vzhledem ke své velikosti nízkými hodnotami emisí CO2. V těsném závěsu jsou Audi a BMW, těm zase pomáhá vysoká poptávka pro slabších dieselových čtyřválcích.
Žebříček uzavírají značky Porsche, Land Rover a Infiniti s emisemi CO2 přes 250 g/km. Land Rover je také celkovým rekordmanem: jeho dva registrované vozy s benzinovým motorem mají v průměru 348 g/km! Ve statistikách ovšem chybí značky Cadillac, Ferrari, Hummer a Maserati, u kterých nejsou k dispozici potřebné údaje.
Registrace nových OA v ČR za rok dle emisí CO2 - Pořadí značek 1-6/2010 | |||
- | Značka | Počet registrací [ks] | Vážený průměr emisí CO2 [g/km] |
1. | Smart | 38 | 104 |
2. | Mini | 54 | 136 |
3. | Fiat | 2421 | 137 |
4. | Toyota | 2444 | 139 |
5. | Chevrolet | 1511 | 140 |
6. | Škoda | 29143 | 143 |
7. | Kia | 4265 | 144 |
8. | Ford | 7395 | 148 |
9. | Hyundai | 4567 | 149 |
10. | Opel | 1685 | 149 |
11. | Peugeot | 3795 | 149 |
12. | Seat | 1333 | 149 |
13. | Lancia | 26 | 151 |
14. | Suzuki | 1253 | 152 |
15. | Citroën | 3414 | 153 |
16. | Renault | 5765 | 154 |
17. | Volkswagen | 7269 | 157 |
18. | Mazda | 1136 | 162 |
19. | Alfa Romeo | 112 | 163 |
20. | Honda | 1121 | 163 |
21. | Dacia | 1352 | 164 |
22. | Nissan | 1005 | 169 |
23. | Mitsubishi | 568 | 178 |
24. | Saab | 19 | 178 |
25. | Lexus | 126 | 179 |
26. | Audi | 1710 | 182 |
27. | BMW | 1707 | 182 |
28. | Subaru | 605 | 182 |
29. | Jaguar | 24 | 186 |
30. | Mercedes-Benz | 1457 | 198 |
31. | Volvo | 836 | 200 |
32. | Lada | 80 | 221 |
33. | Chrysler | 57 | 234 |
34. | Jeep | 98 | 248 |
35. | Porsche | 152 | 250 |
36. | Land Rover | 135 | 254 |
37. | Infiniti | 34 | 276 |
- | ostatní | 51 | 205 |
- | Celkem | 89026 | 151 |